Slovenský start up mobility&innovation production představil na veletrhu FUTURE MOBILITY v Brně prototyp autobusu s palivovými články. Ujede až 350 km na vodík a na baterii 100 kilometrů.
Slovenský start up mobility&innovation production představil na veletrhu FUTURE MOBILITY v Brně prototyp autobusu s palivovými články. Ujede až 350 km na vodík a na baterii 100 kilometrů.
Vyrobený vodíkový model mobility&innovation production (MIP) má celkovou délku 7 982 cm, šířku 2 550 cm a výšku 2 940 cm. Celkově na palubě odveze 68 cestujících, z toho 20 má místo k sezení. Nástupní plošina je nízkopodlažní. Standardem je regulovatelná a výkonná klimatizace s tepelným čerpadlem.
K pohonu autobusu byl použit elektromotor Siemens Elfa s celkovým výkonem 125 kW a točivým momentem 1 019 Nm. Elektromotor je napájen dvojicí akumulátorů s celkovou kapacitou 70 kWh. Takto poháněný autobus dokáže podle MIP ujet až 100km na čistě elektrický pohon. Pro zvýšení dojezdu až na 400 km byl do systému integrován vysoce efektivní vodíkový palivový článek, který během jízdy dobíjí oba akumulátory maximálně s 30 kW výkonem. Energii na to získává chemickou reakcí kyslíku a vodíku – kyslík získává z okolního vzduchu a vodík z přídavných vysokotlakých nádrží o celkové kapacitě 10,5 kg.
Vodík je skladován celkem ve 4 nádržích pod tlakem 350 barů a to unikátně - v tradičním „zadním motorovém“ prostoru. Vedlejším produktem je voda v podobě vodní páry. Teplo, které vzniká při tvorbě elektrické energie, je přes speciální výměník použito k vytápění kabiny řidiče a cestujících. Doplnění vodíky za ideálních podmínek trvá 10 minut.
V březnu 2022 získal městský autobus homologaci TÜV SÜD.
Firma plánuje v tomto roce vyrobit 40 ks elektrické a vodíkové verze městského autobusu. Záleží však na poptávce zákazníků. Cílem je spustit v krátké době plnohodnotnou výrobu s produkcí 100 kusů v roce 2023 a postupně navýšit výrobu na 250 ks do roku 2025.
MIP spolupracuje s několika technologickými a univerzitními parnery. Kromě jiných se společností ZETOR TRACTORS, která sídlí v Brně. Prototyp vozu na vodík si prohlédla začátkem září také primátorka města Markéta Vaňková. Brno se zavázalo snížit na svém území do roku 2030 emise CO2 nejméně o 40 procent a využitím vodíku se město od loňského roku intenzivně zabývá. Podle primátorky Markéty Vaňkové bude dokončena studie proveditelnosti umístění elektrolyzéru na jeho výrobu v rámci provozu Tepláren Brno v městské části Maloměřice a Občany. Zařízení bude v budoucnu vodík vyrábět elektrolýzou z vody při využití takzvané zelené energie z nově vybudované fotovoltaické elektrárny. „V teplárenském areálu nebo v jeho těsném sousedství by pak měla vzniknout i plnička pro autobusy městské hromadné dopravy, jejichž emise pak budou zcela nulové. Energii jejich bateriím dodává vodíkový článek, není je tedy potřeba zdlouhavě dobíjet, pouze doplnit vodík do nádrže, což je otázka několika minut. Práce na přípravě a následné realizaci projektu by se měly rozběhnout ještě letos, první hmatatelné výsledky mohou být viditelné již v příštím roce,“ uvedla primátorka města Brna Markéta Vaňková.
Dopravní podnik města Brna již vloni deklaroval připravenost nasadit vodíkové autobusy, od nichž očekává větší dojezd než třeba od bateriových vozidel, do zkušebního provozu na svých linkách. „Na příští rok připravujeme zřízení vodíkového klastru, který bude poskytovat dlouhodobou platformu pro řešení otázek souvisejících s celým vodíkovým procesním řetězcem, a to od samotné výroby, skladování, distribuce, plnění až po konkrétní vyžití koncovým odběratelem v dopravě nebo energetice,“ doplnila primátorka Markéta Vaňková.
Na trhu zatím působí relativně málo dodavatelů autobusů poháněných vodíkem. „Nová produkce, na níž by se mohla společnost ZETOR TRACTORS také v budoucnu podílet, by tak znamenala rozšíření nabídky a dostupnosti takových vozidel na trhu. Opominout nesmím ani fakt, že díky tomu mohou v Brně vzniknout nová pracovní místa. Podmínkou samozřejmě je, aby ZETOR TRACTORS uspěla v soutěži o spolupráci s výše uvedenou firmou,“ řekla primátorka.
Autobusy na elektrický pohon od mobility&innovation production si prohlédli v srpnu také zástupci městě Mikulova. Podle starosty Rostislava Koštiala město již delší dobu hledá způsoby, jak zajistit kyvadlovou městskou hromadnou dopravu, která by brala ohled na životní prostředí, byla by finančně únosná a pro občany přívětivá, což nabízené autobusy MIP splňují.