Vláda chce nahradit 3 000 autobusů elektrickými autobusy, zatím nakupuje od tří čínských společností. Na výstavbě výrobního závodu na Kavkaze se dohodla s BYD.
Vláda chce nahradit 3 000 autobusů elektrickými autobusy, zatím nakupuje od tří čínských společností. Na výstavbě výrobního závodu na Kavkaze se dohodla s BYD.
Na podporu projektu na montáž elektických autobusů a výrobu řady náhradích dílů bylo podepsáno v listopadu 2023 memorandum o porozumění mezi „Ázerbájdžánskou investiční společností“ CJSC (AIC), čínskou „BYD Company Limited“ (BYD) a „Electrify Azerbaijan“. Ázerbájdžán se podle Pařížské dohody zavázal snížit emise skleníkových plynů do roku 2030 o 35 %.
Plánuje se výstavba továrny na ploše 5 hektarů v parku chemického průmyslu Sumgayit s cílem vyrábět 150–200 elektrobusů ročně. Kromě uspokojení domácí poptávky se očekává, že tato iniciativa zvýší exportní potenciál Ázerbájdžánu. Do zařízení chce BYD zpočátku investovat 34 mil. dolarů. V provozu by mělo být v roce 2025.
Všechny autobusy v Baku a Abšeronu budou v dlouhodobém výhledu nahrazeny elektrobusy, přímo z linky budou odeslány do regionů. Uvedl pro místní tisk ABC.az Fariz Alijev, ředitel úseku dopravní politiky Ministerstva pro digitální rozvoj a dopravu Azerbajdžánu. Alijev zdůraznil, že pro zavedení elektrických autobusů je potřeba vhodná infrastruktura.
Letos Ázerbájdžán přidá do vozového parku veřejných autobusů 160 eBusů BYD. První 100% elektrický autobus BYD dorazil do Baku v dubnu 2023. První plně elektrický autobus v zemi poskytla společnost Electrify Azerbaijan – oficiální distributor značky v zemi. Šlo o testovací 12 metrů dlouhý autobus s 33 místy a celkovou kapacitu 82 cestujících. Kapacita baterie je 383 kWh a dojezdem 350 km
"V současné době se nakupují autobusy od tří čínských společností a zjišťujeme, která je lepší. Autobusy těchto společností se od sebe liší," řekl Alijev.
Ázerbájdžán podporuje čínskou iniciativu Belt and Road.