Už unikátní kloubový autobus typu Karosa C 744 svezl fanoušky veřejné dopravy
Foto ČSAD autobusy Plzeň

v rámci mořádné akce - výletu po severním Plzeňsku v sobotu 21. září 2013.
Reklama
v rámci mořádné akce - výletu po severním Plzeňsku v sobotu 21. září 2013.
23. září 2013 - Dopravce ČSAD autobusy Plzeň a.s. stále vlastní jeden kloubový autobus typu Karosa C 744 s typickou hranatou karosérií, který je poslední svého typu v Česku. Vůz je díky tomu středem zájmu přátel autobusové dopravy, kteří neváhají často cestovat přes celou republiku, aby se s ním svezli. Zejména pro ně, byl uspořádán v sobotu 21. září 2013 výlet po severním Plzeňsku. „Kloubák“ během své cesty navštívil mimo jiné Rabštejn nad Střelou, Manětín, moštárnu ve Stvolnech, minipivovar v Chyši a zámek Valeč. Složení cestujících bylo pestré. Nejvzdálenější přicestoval až z Brna, nejmladšímu Matýskovi byli zase jen tři roky. Svézt se přišel s maminkou také čtyřletý Adámek z Mariánských Lázní. Zavzpomínat na léta strávená dojížděním do školy v Kralovicích dorazil i Martin z Plzně.

Kloubový autobus typu Karosa C 744, byl vyráběn v letech 1988 až 1992 továrnou ve Vysokém Mýtě. Jeho unikátnost spočívala v tom, že šlo o první sériově vyráběný kloubový autobus v Československu. Do té doby autobusy o vysoké přepravní kapacitě dodávala maďarská továrna Ikarus. První exemplář nového autobusu byl převzat tehdejším s.p. ČSAD Plzeň v listopadu 1989, později následovaly další. Kloubové autobusy byly nasazování na nejfrekventovanějších spojích v okolí Plzně, převážně na linkách do Kralovic, Přeštic nebo Stříbra. Poslední autobus tohoto typu prodělal nedávno generální opravu a díky tomu je ještě v pracovní dny nasazován jako posila na lince Plzeň - Kralovice. Dopravce vlastní ještě tři kusy modernější verze kloubového autobusu Karosa B 961, které mají již odlišnou zaoblenou karosérii.
Autobus typu Karosa C 744 o délce 17,5 metru je konstrukčně odvozen od standardní linkové krátké verze autobusu Karosa C 734. Cílem byla maximální unifikace se všemi vozy nové řady 700, což umožňovalo lepší dostupnost náhradních dílů a servis. U kloubového autobusu je motor LIAZ uložen až úplně na konci vozu a pohání zadní nápravu. Díky tomu je většina interiéru vozidla při jízdě velmi tichá. Autobus má 70 koženkových sedaček, stát může až 50 cestujících. Celková kapacita tedy dosahuje až 120 osob. Maximální rychlost je 80 km/h.
TZ ČSAD autobusy Plzeň a.s.

Už unikátní kloubový autobus typu Karosa C 744 svezl fanoušky veřejné dopravy
ČSAD autobusy Plzeň