Po 35 letech služby skončil pravidelný provoz trolejbusů Škoda 15 Tr a 15 TrM v ulicích města Ústí Nad Labem. Fotoreportáž z poslední rozlučkové jízdy 24. března 2024.
Po 35 letech služby skončil pravidelný provoz trolejbusů Škoda 15 Tr a 15 TrM v ulicích města Ústí Nad Labem. Fotoreportáž z poslední rozlučkové jízdy 24. března 2024.
Dopravní podnik města Ústí nad Labem připravil na neděli 24. března 2024 poslední speciální jízdu s trolejbusy Škoda 15 Tr. Touto akcí vyvrcholil „rozlučkový“ týden, během kterého se poslední dva zbývající vozy (15 Tr č. 564 a 567) objevovaly na pravidelných linkách, a to opatřené decentní smuteční výzdobou. Bez ohlédnutí na tento speciální týden lze za poslední den 15 Tr v klasickém pravidelném ústeckém provozu považovat 28. únor 2024. V tento den éru 15 Tr uzavřel vůz 564, jež byl nasazen na linku 53. Pod trolejemi patnáctky vystřídaly nové bateriové trolejbusy Škoda 27 Tr. Po jejich dodávce už může být vozový park ústeckých trolejbusů kompletně nízkopodlažní. Bývalé trolejbusy Škoda 15 Tr by měly zamířit zejména na šrotiště. Vybrané vozy od zkázy zachrání uchování pro muzejní účely dopravního podniku v Ústí nad Labem či v Hradci Králové (druhý jmenovaný zakoupil své dřívější vozy provozované v Ústí jako č. 576 a 577).
Provoz trolejbusů typu Škoda 15 Tr byl v severočeské metropoli zahájen v roce 1989, přičemž za více než tři dekády se zde vystřídalo 76, resp. 77 reprezentantů typů 15 Tr a 15 TrM (rozdíl způsobuje generální oprava vozu č. 543 v Szegedu, při které byl neplánovaně využit rám původně českobudějovického vozu 15 Tr č. 38 spolu s výzbrojí 543; výsledný vůz byl označen jako 572). Bezmála osm desítek kloubových trolejbusů 15 Tr(M) učinilo ústecký dopravní podnik největším provozovatelem vozidel daného typu. Jak dopravní podnik spočítal, za celou službu najely všechny zdejší „patnáctky“ dohromady přes 88 milionů kilometrů, přičemž většina vozů překonala hranici milionu ujetých kilometrů. Odolné trolejbusy opatřené dvěma motory byly do kopcovitého Ústí mimořádně vhodné, nicméně jejich provozování až do současnosti dokazuje spíše dřívější nedostatek finančních prostředků pro průběžný nákup nových vozidel. Dopravce tak byl nucen „patnáctky“ generálkovat, nebo přistupovat k nákupu ojetých trolejbusů z jiných provozů (Hradec Králové, Plzeň).
Na neděli 24. března 2024 dopravce připravil rozlučkovou jízdu s posledními dvěma vozy (č. 564 a 567). Kapacita 44 míst byla hned po spuštění rezervací rychle obsazena. Jízda započala v 15 hodin v trolejbusové vozovně Všebořice. Po společném pózování v areálu vozovny s jedním z nových bateriových vozů Škoda 27 Tr se obě patnáctky vydaly na jízdu městem, při které projely značnou část rozsáhlé ústecké sítě. Oba trolejbusy plné dopravních fanoušků, doprovázené (nebo spíše předjížděné) několika auty s dalšími fotografy, se postupně ukázaly na Mírové, v Mojžíři, Pod Vyhlídkou, ve Starých Předlicích, Doběticích či na Severní Terase. Následně se vozy vrátily zpět do vozovny Všebořice. Před závěrečným vjezdem do jejího areálu trolejbusy naposledy zapózovaly fotografům a přesně v 18:44 projely bránou vozovny, čímž se symbolicky uzavřela éra vypravování ústeckých 15 Tr jako běžných provozních vozů. Posledním tuzemským městem, ve kterém vozy Škoda 15 Tr nadále běžně slouží na linkách se tak stávají České Budějovice.
Zajímavá fakta o trolejbusech Škoda 15 Tr v Ústí nad Labem:
- První trolejbus Škoda 15Tr byl nasazen do provozu 10. ledna 1989;
- Dopravní podnik města Ústí nad Labem celkem provozoval 76, resp. 77 vozidel;
- 7 trolejbusů bylo získáno od Dopravního podniku města Hradce Králové;
- 3 vozidla pocházela z Plzeňských dopravních podniků;
- trolejbusy v barvách DPMUL celkem ujely 88 237 997 kilometrů, což odpovídá 116 cestám na Měsíc a zpět
- většina vozidel ujela více než 1 000 000 kilometrů;
- rekordmanem ve flotile byl trolejbus s počtem 1 881 262 ujetých kilometrů.
Text a foto: Zdeněk Kresa, www.plzensketrolejbusy.cz. S využitím TZ DPMÚL.