Uvádíme stanoviska obou stran.
Uvádíme stanoviska obou stran.

Pokuta pro DPÚK má preventivní charakter

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) uložil svým prvostupňovým nepravomocným rozhodnutím ze dne 6. listopadu 2006 Dopravnímu podniku Ústeckého kraje (DPÚK) pokutu 700 tisíc korun za zneužití dominantního postavení.

DPÚK k 1. srpnu 2006 přerušil z finančních důvodů provoz autobusové dopravy v Ústeckém kraji. Celkem se jednalo o okamžité přerušení provozu více než 2000 spojů autobusové linkové dopravy poskytovaných převážně v rámci závazku veřejné služby. DPÚK se dostal do takové finanční situace, která mu objektivně neumožňovala nadále spoje provozovat, což ÚOHS uznal jako chování v souladu se zákonem o ochraně hospodářské soutěže.

Dominantní soutěžitel poskytující dlouhodobě a pravidelně služby spotřebitelům však nemůže přerušit poskytování těchto služeb, aniž by na tuto skutečnost předběžně upozornil v takovém časovém předstihu, který by umožnil včasnou adaptaci na novou obchodní strategii dodavatele služeb. Vzhledem k charakteru veřejné linkové autobusové dopravy a rozsahu spojů autobusových linek, na nichž byl provoz ze strany DPÚK přerušen, nelze ale považovat za dostatečný časový předstih oznámení s pouze pětidenním předstihem učiněné 26.7.2006 vůči Ústeckému kraji.

Jednáním Dopravního podniku vznikla újma konečným spotřebitelům, tj. cestujícím poptávajícím služby veřejné linkové autobusové dopravy v ústeckém regionu, kteří v důsledku nemožnosti přizpůsobit se nastalé situaci neměli možnost odebrat služby od jiného dodavatele. Citelnost újmy je zesílena jednak tím, že přerušení provozu spojů se týkalo celého Ústeckého kraje, jednak tím, že se jednalo o linky, které cestujícím umožňují uspokojovat jejich základní přepravní potřeby.

DPÚK porušil zákonem chráněný veřejný zájem a narušil hospodářskou soutěž na území Ústeckého kraje. Porušení zákona však nespočívalo v trvajícím protiprávním jednání, nýbrž ve skutečnosti, že DPÚK nesplnil svou povinnost umožnit Ústeckému kraji adaptaci na situaci způsobenou přerušením provozu linek. Vzhledem k tomu, že doprava byla obnovena již 4. srpna 2006, měly negativní dopady pouze krátkodobý charakter, k čemuž ÚOHS při stanovení výše pokuty přihlédl. Sankce by měla v daném případě plnit především preventivní funkci a je přiměřená k nedbalostnímu charakteru porušení zákona. Pro účastníka řízení nebude likvidační.

Tiskový a personální odbor ÚOHS

Vyjádření DPÚK k pokutě od ÚOHS.

DPÚK v žádném případě nic neporušil, a proto se odvolá.
ÚOHS se nevypořádal se všemi námitkami DPÚK a rozhoduje o něčem, co mu nepřísluší a za co nás tudíž nemůže pokutovat.
„Dle našeho názoru ÚOHS nemůže DPÚK pokutovat proto, že není možné chránit hospodářskou soutěž v oblasti základní dopravní obslužnosti, v níž je tato soutěž z principu věci vyloučena“, řekl mluvčí DPÚK Marek Ženkl.
Ústecký kraj dobře věděl, že pokud by platil tak, jak říká zákon, k omezení dopravy by nikdy nedošlo.
DPÚK je přesvědčen, že současný stav dopravy v Ústeckém kraji je nedostatečný a protiprávní a je s podivem, že to nikomu nevadí. Ústecký kraj bude mít ještě velký problém vysvětlit, z jakých peněz a proč dopravu takto řešil a hradil.
Marek Ženkl, tiskový mluvčí DPÚK