![Unikátní švédský hasicí systém Fogmaker](https://www.busportal.cz/images/stories/2013/11407_0.jpg)
představila i v praxi společnost Enatruck. 1 kapka s průměrem 1 mm vytvoří 8000 kapek vodní mlhy. Ta dokáže ochladit požár za méně než 3 vteřiny o 500 °. Rozsáhlá fotoreportáž z Czechbusu 2013.
představila i v praxi společnost Enatruck. 1 kapka s průměrem 1 mm vytvoří 8000 kapek vodní mlhy. Ta dokáže ochladit požár za méně než 3 vteřiny o 500 °. Rozsáhlá fotoreportáž z Czechbusu 2013.
Vyšší nároky na snížení hluku a emisí výfukových plynů vedou k větší izolace a uzavření motorového prostoru a vyššímu tlaku paliva. Tak dochází zároveň i ke zvýšení teploty v motorového prostoru a s tím roste i riziko vzniku požáru v motorovém prostoru. Šíření požáru v motorovém prostoru je často velmi rychlé a intenzivní, proto je zpravidla nemožné k jeho uhašení použit ruční hasicí přístroj.
Zejména u autobusů je ochrana cestujících a zaměstnanců zcela zásadní. Důležitá je i ochrana majetku - díky efektivnosti představovaného systému Fogmaker jsou případné škody a tím i náklady na opravu minimální.
Oheň potřebuje tři složky - vysokou teplotu, kyslík a palivo. Odebrání jedné z těchto složek často oheň zdusí - patentovaný hasicí systém Fogmaker eliminuje všechny tři složky najednou díky vodní mlhovině, která je do motorového prostoru vstříkavána pod tlakem100 barů. V procesu odpařování pak vodní mlha ochlazuje kouřové plyny a další rozžhavené části v motorovém prostoru, dusí oheň vytlačováním kyslíku a zabraňuje opětovnému vznícení hořlavých látek pomocí tenké vrstvy, která vzniká během a po použití vodní směsi z hasicího válce.
V případě instalování do vozů s rizikem převrácení je variabilita namontování klíčová z hlediska bezpečnosti, což neumožňují klasické hasicí přístroje, které musí být při aktivaci vždy ve vertikální poloze. Dalším bezpečnostním faktorem Fogmakeru je aktivace systému a detekce požáru bez potřeby napájení – detekční systém lze také instalovat i samostatně a propojit pak s alarmem u řidiče na palubní desce nebo kdekoli jinde. Vysokotlaká vodní mlha a speciální trysky přeměňují vodu do mikrokapek o průměrné velikosti 50μm. Objem 1 kapky s průměrem 1mm je dostačující pro vytvoření 8000 kapek vodní mlhy. Mimořádný chladící efekt, -500 °C nastává za méně než 3 vteřiny. 1 litr vody během odpařování absorbuje 540 000 kalorií, což dodává hašení zcela jedinečný efekt. Účinné chlazení přispívá k rychlému uhašení a snižuje riziko opětovného vzplanutí. Vodní mlha je dle váhy 2 až 3-krát účinnější než prášek či plyn.
Detekce a aktivace systému probíhá hydropneumaticky. Detekční hadice v případě požáru se tlakem roztahuje, případně praská, tím dochází k poklesu tlaku a tím k aktivaci ventilu na hasicím tlakovém válci. Indikátor tlaku, který je umístěn na detekčním válci, upozorní na jev světelnými i zvukovými signály. Funkčnost systému je zcela nezávislá na zdroji napájení.
Fogmaker jako standardního dodavatele všech protipožárních systémů zvolili např. Eurotunel a společnost Schöma - s nejvyššími bezpečnostními požadavky.
Zdroj: Enatruck
Zejména u autobusů je ochrana cestujících a zaměstnanců zcela zásadní. Důležitá je i ochrana majetku - díky efektivnosti představovaného systému Fogmaker jsou případné škody a tím i náklady na opravu minimální.
Oheň potřebuje tři složky - vysokou teplotu, kyslík a palivo. Odebrání jedné z těchto složek často oheň zdusí - patentovaný hasicí systém Fogmaker eliminuje všechny tři složky najednou díky vodní mlhovině, která je do motorového prostoru vstříkavána pod tlakem100 barů. V procesu odpařování pak vodní mlha ochlazuje kouřové plyny a další rozžhavené části v motorovém prostoru, dusí oheň vytlačováním kyslíku a zabraňuje opětovnému vznícení hořlavých látek pomocí tenké vrstvy, která vzniká během a po použití vodní směsi z hasicího válce.
Hlavní výhody patentovaného hasicí systému s výtlakem 100 barů
* Rychle ochlazující a oheň dusící vodní mlha * Šetrné k životnímu prostředí * BEZ potřeby napájení * BEZ negativních vlivů na lidi, motory, či vybavení * Minimální nároky na čištění po požáru * Velice nízké servisní náklady * Eloxované, vysokotlaké nádoby, antikorozní i v nejnáročnějším prostředí * Bezpečné umístění v prostoru baterie v případě použití v hybridních vozech * Schváleno přes: International Motor Sport Association (FIA), Buro Veritas, RINA, DEKRA and the Swedish Fire Defence Association (SBF) * Patentovaná konstrukce umožňuje plné využití obsahu s hasicí směsi a tedy vyprázdnění celého hasicího válce, a to bez ohledu na pozici či úhel, ve které jsou válce instalovány. Hasicí válec může tak být v těsných prostorách umístěn vertikálně i horizontálně - v zavazadlových prostorech, větracích šachtách apod. *
V případě instalování do vozů s rizikem převrácení je variabilita namontování klíčová z hlediska bezpečnosti, což neumožňují klasické hasicí přístroje, které musí být při aktivaci vždy ve vertikální poloze. Dalším bezpečnostním faktorem Fogmakeru je aktivace systému a detekce požáru bez potřeby napájení – detekční systém lze také instalovat i samostatně a propojit pak s alarmem u řidiče na palubní desce nebo kdekoli jinde. Vysokotlaká vodní mlha a speciální trysky přeměňují vodu do mikrokapek o průměrné velikosti 50μm. Objem 1 kapky s průměrem 1mm je dostačující pro vytvoření 8000 kapek vodní mlhy. Mimořádný chladící efekt, -500 °C nastává za méně než 3 vteřiny. 1 litr vody během odpařování absorbuje 540 000 kalorií, což dodává hašení zcela jedinečný efekt. Účinné chlazení přispívá k rychlému uhašení a snižuje riziko opětovného vzplanutí. Vodní mlha je dle váhy 2 až 3-krát účinnější než prášek či plyn.
Detekce a aktivace systému probíhá hydropneumaticky. Detekční hadice v případě požáru se tlakem roztahuje, případně praská, tím dochází k poklesu tlaku a tím k aktivaci ventilu na hasicím tlakovém válci. Indikátor tlaku, který je umístěn na detekčním válci, upozorní na jev světelnými i zvukovými signály. Funkčnost systému je zcela nezávislá na zdroji napájení.
Fogmaker jako standardního dodavatele všech protipožárních systémů zvolili např. Eurotunel a společnost Schöma - s nejvyššími bezpečnostními požadavky.
Zdroj: Enatruck
Podrobněji:
Fogmaker_prezentace.odp
Uzivatelska_prirucka_pro_ridice_autobusu.pdf
BUSportál: S funkcí hasicího systému Fogmaker jsme se seznámili osobně na letošním veletrhu Czechbus (viz vypovídající fotografie). Shodou okolností jsme se na veletrhu o (švédském) systému Fogmaker bavili s vysokým managerem Volvo Buses Danem Svenssonem, který ho označil jako bezkonkurenčně nejlepší. To, že ve Švédsku kladou důraz na bezpečnost, není určitě překvapivé. Instalaci hasicího systému zde zohledňují i pojišťovny snížením pojistného. Systém jsme zachytili na Czechbusu na záběrech i přímo v autobusu, záběry jsou z ústeckého třínípravového Solarisu.
Požáry autobusů jsou v ČR médii velmi ochotně zaznamenávány, shořelý autobus je vždy mediálně zajímavý. I když se často obejdou tyto události bez zranění, pokud cestující vozidlo včas opustí, bezpečnost cestujících by zasloužila větší pozornost. Materiální škody bývají obrovské, nezřídka shoří autobus úplně.
![Unikátní švédský hasicí systém Fogmaker](https://www.busportal.cz/images/stories/2013/11407_DSC09294.jpg)
Expozice ENATRUCK na Czechbusu 2013 © BUSportál
![Unikátní švédský hasicí systém Fogmaker](https://www.busportal.cz/images/stories/2013/11407_DSC09531.jpg)
Systém Fogmaker v autobusu Solaris na Czechbusu 2013 © BUSportál
![Unikátní švédský hasicí systém Fogmaker](https://www.busportal.cz/images/stories/2013/11407_DSC09532.jpg)
Systém Fogmaker v autobusu Solaris na Czechbusu 2013 © BUSportál
![Unikátní švédský hasicí systém Fogmaker](https://www.busportal.cz/images/stories/2013/11407_DSC09533.jpg)
Systém Fogmaker v autobusu Solaris na Czechbusu 2013 © BUSportál
![Unikátní švédský hasicí systém Fogmaker](https://www.busportal.cz/images/stories/2013/11407_DSC09533a.jpg)
Schéma systému Fogmaker. Zdroj ENATRUCK
![Unikátní švédský hasicí systém Fogmaker](https://www.busportal.cz/images/stories/2013/11407_eDSC09298.jpg)
Prezentace systému Fogmaker společností ENATRUCK na Czechbusu 2013 © BUSportál
![Unikátní švédský hasicí systém Fogmaker](https://www.busportal.cz/images/stories/2013/11407_eDSC09299.jpg)
Prezentace systému Fogmaker společností ENATRUCK na Czechbusu 2013 © BUSportál
![Unikátní švédský hasicí systém Fogmaker](https://www.busportal.cz/images/stories/2013/11407_eDSC09303.jpg)
Prezentace systému Fogmaker společností ENATRUCK na Czechbusu 2013 © BUSportál
![Unikátní švédský hasicí systém Fogmaker](https://www.busportal.cz/images/stories/2013/11407_eDSC09318.jpg)
Prezentace systému Fogmaker společností ENATRUCK na Czechbusu 2013 © BUSportál
![Unikátní švédský hasicí systém Fogmaker](https://www.busportal.cz/images/stories/2013/11407_eDSC09319.jpg)
Prezentace systému Fogmaker společností ENATRUCK na Czechbusu 2013 © BUSportál
![Unikátní švédský hasicí systém Fogmaker](https://www.busportal.cz/images/stories/2013/11407_eDSC09321.jpg)
Prezentace systému Fogmaker společností ENATRUCK na Czechbusu 2013 © BUSportál
![Unikátní švédský hasicí systém Fogmaker](https://www.busportal.cz/images/stories/2013/11407_eDSC09322.jpg)
Prezentace systému Fogmaker společností ENATRUCK na Czechbusu 2013 © BUSportál
![Unikátní švédský hasicí systém Fogmaker](https://www.busportal.cz/images/stories/2013/11407_eDSC09524.jpg)
Prezentace systému Fogmaker společností ENATRUCK na Czechbusu 2013 © BUSportál
![Unikátní švédský hasicí systém Fogmaker](https://www.busportal.cz/images/stories/2013/11407_DSC09295.jpg)
Expozice ENATRUCK na Czechbusu 2013 © BUSportál