Ukončení zkoušek vodíkového busu v Belgii a zkušenosti z provozu.

Testovaný autobus jev současnosti funkčním exponátem Světové výstavy EXPO 2008 ve španělské Zaragoze. Jan Spousta (CDV) pro BUSportál.
Testovaný autobus jev současnosti funkčním exponátem Světové výstavy EXPO 2008 ve španělské Zaragoze. Jan Spousta (CDV) pro BUSportál.
S koncem května byl ukončen i zkušební provoz vodíkového autobusu Van Hool na linkách vlámského dopravního podniku DeLijn. Projekt autobusu s vodíkovým pohonem je příkladem partnerství veřejného a soukromého sektoru ve výzkumu – pod patronátem vlámské vlády se na něm podílejí Vlámský institut pro podporu vědy a technologie IWT a státní dopravní podnik DeLijn na jedné straně a společnosti Van Hool (výrobce autobusu), UTC Power (výrobce palivových článků), Air Liquide (dodavatel vodíku) a Siemens. Příspěvek vlámské vlády, poskytnutý na jeho vývoj v letech 2004-2006, přesáhl částku 1,3 milionu euro.

Necelý rok (od 18.6.2007) trvající zkoušky probíhaly nejprve na autobusových linkách mezi Lierem, kde má Van Hool svoji hlavní továrnu a Antverpami – čili na trasách srovnatelných s naší základní dopravní obsluhou; v letošním roce pak jezdil zejména na lince č. 600 MHD v Lovani, která je vedena po vnitroměstském okruhu a představovala tak testování v podmínkách hustého velkoměstského provozu.

Jak na závěr zkušebního provozu prohlásila vlámské ministryně dopravy paní Van Brempt, projekt byl úspěšný tím, že ukázal výhody tohoto druhu pohonu, které jsou jednoznačné zejména z hlediska životního prostředí. Na druhou stranu doba pro jeho rozšíření zatím nenastala, neboť vodíkový pohon je ještě příliš drahý. Z konkrétních provozních zkušeností se pak uvádí, že vozidlo bylo oblíbené jak cestujícími, tak řidiči; jeho zásadním nedostatkem jsou problémy s bateriemi. Aniž jsou v dostupných zdrojích popsány konkrétní typy baterií, nespokojenost s parametry a životností byla jak u původních baterií, použitých v loňském roce, tak u nového typu, namontovaného v lednu 2008.

Vláda i výrobce předpokládají, že spolupráce na vývoji vodíkového autobusu bude v delším horizontu pokračovat. V současnosti byl testovaný autobus převezen do španělské Zaragozy, kde je funkčním exponátem Světové výstavy EXPO 2008, jejímž námětem je „Voda a udržitelný rozvoj“. Současně s tím se firmě Van Hool podařil s vodíkovým autobusem i obchodní úspěch, když uzavřel kontrakt na osm vozů s opcí na další čtyři s americkým dopravcem AC Transit.
Van Hool obdržel objednávku na 8 autobusů na vodíkové palivové články do USA. Největší zakázka na autobusy na vodíkové palivové články z USA.
Van Hool s UTC Power, Siemensem a Air Liquide představili hybridní autobus na vodíkové palivové články na UITP v Helsinkách.

Ukončení zkoušek vodíkového busu v Belgii a zkušenosti z provozu.
Ukončení zkoušek vodíkového busu v Belgii a zkušenosti z provozu.