V německém přístavním městě Hamburk můžete při procházce městem narazit na logo ÚJV Řež, umístěné na první turistické lodi poháněné palivovými články.
V německém přístavním městě Hamburk můžete při procházce městem narazit na logo ÚJV Řež, umístěné na první turistické lodi poháněné palivovými články.
Článek vyšel v bulletinu ÚJV Řež Jaderník září 2009.

Vodíková loď je součástí projektu Zemships, na němž se ÚJV podílel návrhem matematického modelu pohonu lodi a vývojem vizualizace pro cestující. Srdcem pohonu lodi jsou dva palivové články o celkovém výkonu 100 kW. Pro optimalizaci výkonu se v podpalubí nacházejí také olověné gelové akumulátory s kapacitou 360 Ah při 560 V. Přibližně padesát kilogramů vodíkového paliva je uloženo v tlakových zásobnících při tlaku 350 bar (35 MPa). Toto množství paliva umožní lodi asi dva až tři dny provozu bez tankování.

V rámci projektu byla postavena také vodíková čerpací stanice, kde je vodík skladován v kapalném stavu v kryogenní nádobě. Při přečerpávání je vodík z této nádrže nejprve odpařen a stlačen na tlak, pořebný pro naplnění nádrží lodi. Čerpací stanice byla vybudována společností Linde.

Vodíková loď, která zahájí v brzké době běžný provoz na jezeře Alster v Hamburku, má kapacitu až sto cestujících.

Aleš Douček, Jaderník září/2009
První vodíková čerpací stanici v Česku byla oficielně otevřena v Neratovicích

ÚJV Řež: Nejen vodíkový autobus, ale i vodíková loď
Z prezentace v Neratovicích při příležitosti otevření vodíkové plnicí stanice. Foto BUSportál.