UITP 2013: Autobusová řešení MAN pro udržitelnou mobilitu ve městech
© BUSportál

na 60. světovém kongresu UITP v Ženevě.
na 60. světovém kongresu UITP v Ženevě.
Jak utvářejí metropole mobilitu zítřka - to ukazuje Studie „What Cities Want“ od Technické univerzity (TU) v Mnichově a MAN. Studie zprostředkovává mnohá inovativní řešení a poskytuje přehled o rozličných strategiích pro udr-žitelnou mobilitu ve městech.

MAN nabízí širokou nabídku autobusových podvozků, ucelený program městských autobusů, individuální nabídky pro servis a údržbu a další praktické služby. Na přání MAN Truck & Bus spojuje své kompetence z oblasti autobusů se systémovými řešeními vybraného partnera, a vyvíjí tak na míru šitá řešení systémů BRT (Bus Rapid Transit). Města díky nim mohou flexibilně, levně a ekologicky utvářet svoji městskou dopravu jako alternativu nebo jako doplněk ke kolejovým dopravním systémům.

Městské autobusy MAN reprezentoval na výstavě UITP MAN Lion's City GL v provedení Euro 6, který bude následně nasazen v linkovém provozu města Lausanne. Kloubový autobus dlouhý 18,75 m v novém ekologickém emisním provedení Euro 6 je součástí velké zakázky na celkem 50 městských autobusů, které MAN v průběhu tohoto roku dodá dopravnímu podniku Transports publics de la region Lausannoise (TL). Vystavený autobus MAN Lion's City GL poskytuje 41 + 1 míst k sezení a 119 míst pro stojící cestující. Poháněný je prostřednictvím motoru MAN D20 Common Rail v provedení Euro 6 o výkonu 265 kW (360 k). Čtvery výkyvné posuvné dveře (dveře 2, 3 a 4 s elektrickým pohonem) se starají o rychlou a komfortní výměnu cestujících, na které může řidič dohlížet pomocí šesti videokamer. Příjemné vnitřní klima zajišťují odlehčená klimatizační zařízení s chladícím výkonem 42 kW a vytápění prostoru cestujících s topným výkonem přes 30 kW. Součástí interiéru vystaveného exponátu je úsporné LED osvětlení vnitřního prostoru, dva TFT dvojité monitory pro informace cestujícím a přídržné tyče z nerez oceli.

Již v roce 2011 představil MAN v podobě Lion´s City Euro 6 celosvětově první městských autobus, který splňuje emisní nor-my povinné od 1.1.2014. Autobusy MAN Euro 6 vyhovují nejvyšším emisním požadavkům pro nasazení v centrech měst při současně vysoké hospodárnosti. Potřebné klíčové technologie potřebné pro Euro 6, EGR a SCR, MAN již roky úspěšně nasazuje ve svých užitkových vozidlech. V sériovém nasazení již od roku 2000 je technologie filtrů pevných částic MAN CRTec. MAN na těchto osvědčených technologiích při vývoji Euro 6 stavěl , sdružil je a vzájemně sladil. V průměru se spotřeba pohonných hmot u městských autobusů MAN Euro 6 snížila o tři až pět procent ve srovnání s variantou provedení EEV.

Městský autobus MAN Lion´s City Hybrid (sériový) byl úspěšně uveden na trh v mnoha městských oblastech v Evropě (BUSportál: aktuálně jsme ho potkali v Norimberku, zde zatím údajně s úsporou 10 %). Naposledy objednaly autobusy MAN Lion´s City Hybrid městské dopravní podniky v Paříži a Barceloně. Dle výrobce města v praktickém provozu potvrzují potenciál úspor díky sériové hybridní technologii až o 30 procent. Neustálé brzdění a rozjíždění u zastávek či semaforů běžné v městském provozu je optimálním předpokladem pro nasazení hybridní technologie. MAN Lion's City Hybrid brzdnou energii ukládá do ultrakapacitorů a získává z ní dodatečnou pohonnou energii pro dva elektromotory. Tok energie je řízen. K odpojení dieselového motoru dochází například při popojíždění v koloně či při stání. Vedlejší spotřebiče jako klimatizační zařízení jsou poháněny elektricky a jsou zásobovány energií z akumulátorů energie na střeše.

MAN se věnuje autobusům s pohonem na stlačený zemní plyn a nabízí autobusy Lion's City CNG v mnoha variantách jako sólový či kloubový autobus s délkami od 12 do 18,75 m. Do produktového portfolia patří rovněž autobusové podvozky pro městské a linkové autobusy stejně jako CNG motory pro externí zákazníky od 162 do 228 kW (220 až 310 k). CNG motory a autobusy MAN mohou být poháněny také pomocí upraveného bioplynu, v tom případě je jejich CO2-bilance bezmála neutrální. Navíc CNG autobusy jezdí tiše, neboť u motoru na zemní plyn, stejně jako u zážehového benzínového motoru, je spalování iniciované zapalovacími svíčkami a probíhá velmi jemně. CNG motory MAN dosahují emisních hodnot Euro 6 díky třícestnému kataly-átoru a lambda=1 řízení bez potřeby přídavných látek a bez filtru pevných částic. CNG autobusy Euro 6 z produkce MAN bylo možné objednávat počínaje IAA 2012 a expedují se v průběhu roku 2013.

MAN systémy Bus Rapid Transit (BRT) je možno integrovat do existující městské struktury. BRT systémy nabízejí možnost efektivně modernizovat dopravní infrastrukturu ve městech. Do systému je zahrnuta stavba dopravní infrastruktury, výroba dopravních prostředků a vlastní doprava osob. Základem systémů BRT jsou moderní městské autobusy s vysokou kapacitou cestujících a interiérem umožňujícím jejich plynulý tok. Dalšími charakteristickými prvky jsou oddělené jízdní pruhy a kvalitní zastávky s odbavením. Součástí systémů BRT je i inteligentní dopravní management jako například informace o aktuální poloze autobusu či upřednostnění na světelných křižovatkách.

Již v několika čínských městech jsou provozovány v rámci BRT systémů autobusy zhotovené v licenci MAN / NEOPLAN. V Dubaji a Abu Dhabi přepravují autobusy MAN / NEOPLAN, částečně ve vyhrazených pruzích, denně tisíce cestujících. V metropolích Haifa a Tel Aviv se aktuálně buduje vysoce moderní systém BRT. První linky zde budou zprovozněny v polovině letošního roku. MAN Truck & Bus přitom pro „Metronit", jak se dopravní síť jmenuje, dodává 172 podvozků nízkopodlažních kloubových autobusů s motory EEV.

Z TZ MAN Truck & Bus Czech Republic s.r.o.
IAA Hannover XVI.: Urbanit - izraelský kloubový autobus pro BRT

UITP 2013: Autobusová řešení MAN pro udržitelnou mobilitu ve městech
Foto MAN
UITP 2013: Autobusová řešení MAN pro udržitelnou mobilitu ve městech
Foto MAN
UITP 2013: Autobusová řešení MAN pro udržitelnou mobilitu ve městech
© BUSportál
UITP 2013: Autobusová řešení MAN pro udržitelnou mobilitu ve městech
© BUSportál
UITP 2013: Autobusová řešení MAN pro udržitelnou mobilitu ve městech
© BUSportál
UITP 2013: Autobusová řešení MAN pro udržitelnou mobilitu ve městech
© BUSportál