Letos je zaměřen na dodržování povolených limitů rychlosti jízdy.
Letos je zaměřen na dodržování povolených limitů rychlosti jízdy.

Organizace spojených národů již počtvrté vyhlásila Celosvětový týden bezpečnosti silničního provozu. Letos se koná v týdnu 8. až 14. května a je zaměřen na problematiku překračování stanovených rychlostních limitů a nepřiměřené rychlosti jízdy. Ke globální kampani se připojí i Česká republika, a to prostřednictvím aktivit zastřešených Týmem silniční bezpečnosti (TSB), Kanceláří Světové zdravotnické organizace v České republice, Ministerstvem dopravy a jeho samostatným oddělením BESIP, Policií České republiky a Svazem měst a obcí.

Nepřiměřená rychlost je nejtragičtější příčinou dopravních nehod. Kdy u nás konečně změníme své chování?

V celonárodním dotazníkovém průzkumu provedeném Centrem dopravního výzkumu (CDV) přiznalo překračování nejvyšší dovolené rychlosti do 10 km v hodině průměrně 86 % respondentů. Těch, kteří jezdí ještě rychleji, bylo 66 %. Z výsledků vyplývá, že většina řidičů faktor nepřiměřené rychlosti stále podceňuje.

Riskantní jízda je nejtragičtější příčinou dopravních nehod

Policie ČR uvádí, že nepřiměřená rychlost jako příčina dopravních nehod v roce 2016 sice tvoří zhruba šestinu všech nehod, ale podíl usmrcených při těchto nehodách je až 39 %. Dodržování nejvyšší dovolené rychlosti často rozhoduje mezi životem a smrtí. Každá 73. nehoda končí jistou smrtí. „Nárazová rychlost má markantní vliv na závažnost zranění těch nejzranitelnějších účastníků silničního provozu - chodců, je také rozhodující u nehod s motocyklisty,“ doplňuje Jakub Motl z týmu Národního výzkumu dopravních nehod (CZIDAS) Centra dopravního výzkumu. Obecně lze konstatovat, že se zvyšující se nárazovou rychlostí roste pravděpodobnost těžkého nebo smrtelného zranění.

Doporučení Národní strategie bezpečnosti silničního provozu

V posledních letech se ve vývoji závažných následků u nehod zaviněných nepřiměřenou rychlostí projevil velmi příznivý výsledek. Podíl usmrcených u nehod zaviněných nepřiměřenou rychlostí na celkovém počtu usmrcených osob činil v roce 2009 45,5 %, v roce 2015 poklesl na 35,8 %. Hlavní zásluhu na tomto příznivém výsledku má trvalá, systematická a cíleně zaměřená činnost dopravní policie, obecní policie a systematické měření rychlosti prostřednictvím kamerových systémů.

V Revizi a aktualizaci Národní strategie bezpečnosti silničního provozu schválené v roce 2017 byly proto cíle nastaveny ještě ambiciózněji. Je nutno navázat na dosavadní výsledky a zaměřit se více na úsekové měření rychlosti, rozšířit možnost měření vozidel pomocí kamerového systému na dálnicích a snažit se naplnit ambicióznější kvantifikaci dílčích cílů.

Zdroj a více informací: Centrum dopravního výzkumu


Týden bezpečnosti silničního provozu 8. - 14. května
Zdroj CDV
Týden bezpečnosti silničního provozu 8. - 14. května
Zdroj CDV
Týden bezpečnosti silničního provozu 8. - 14. května
Počty usmrcených při nehodách na milion obyvatel v letech 2016 a 2015, vč. meziroční změny v procentech. Zdroj TSB
Týden bezpečnosti silničního provozu 8. - 14. května
Foto TSB