Trolejbusy ve světě: Jako pára nad hrncem
Pohled do trolejbusové haly garáží.

zmizely den před vánočními svátky 2008 trolejbusy z ulic belgického města Gent. 28.3. vyjedou na rozlučkovou jízdu. Jan Spousta pro BUSportál.
zmizely den před vánočními svátky 2008 trolejbusy z ulic belgického města Gent. 28.3. vyjedou na rozlučkovou jízdu. Jan Spousta pro BUSportál.
Není to poprvé, kdy trolejbusy přestaly v Gentu jezdit: vzhledem ke své trase přes historické centrum musely mnohokrát ustoupit (a být nahrazeny autobusy) různých kulturním akcím, ale to bylo vždy na půlden či víkend. K nejdelšímu přerušení provozu došlo od velikonoc 2004 až do října 2005 z důvodu rekonstrukce téměř poloviny jejich trasy od vozovny do centra. Již tehdy to vypadalo na zrušení, město se však postavilo proti. Před dvěma roky byla dokonce reálná šance na dlouhodobé zachování – dopravce DeLijn oznámil tendr na dodávku nových vozidel. Trolejbusový tendr však nakonec vypsán nebyl a pozornost se zaměřila na vozidla s hybridním pohonem. A tak nyní už nastává definitivní konec - 28.března 2009 vyjedou trolejbusy na rozlučkovou jízdu.

Životní příběh gentských trolejbusů byl poměrně atypický. Návrh trolejbusové tratě se objevil na počátku osmdesátých let jako projekt státní podpory exportu. Poslední trolejbusový provoz v Belgii byl zrušen dvacet let předtím a nabízet vozidla potenciálním zájemcům, aniž by si je mohli prohlédnout v provozu, je dost obtížné. A tak belgická vláda, která přislíbila pomoc konsorciu Van Hool (výrobce podvozku a karosérie) + ACEC (výrobce elektrovýzbroje), hledala město, kde by bylo účelné a smysluplné zřídit zkušební a předváděcí trať, aby pomohla i řešení dopravy.

Vybrán byl Gent, třistatisícová metropole provincie Východní Flandry. Trolejbusová trať byla postavena v trase, která částečně kopírovala tramvaj č. 3, zrušenou na počátku sedmdesátých let. První jízda po trati se uskutečnila 7.října 1985 s prototypem vozu Van Hool AG280T, v letech 1987-88 bylo vyrobeno celkem 20 těchto trolejbusů. Přestože trať v té době byla vedena jako zkušební, možnost svézt se měli i „obyčejní“ cestující. Pravidelný veřejný provoz byl zahájen 25.března 1989. Pět trolejbusů bylo v letech 1996-1999 postupně zapůjčeno do nizozemského Arnhemu.
Jan Spousta

Trolejbusy ve světě: Jako pára nad hrncem
Pohled do trolejbusové haly garáží.
Trolejbusy ve světě: Jako pára nad hrncem
Okolí hlavního náměstí Korenmarkt.
Trolejbusy ve světě: Jako pára nad hrncem
Okolí hlavního náměstí Korenmarkt.
Trolejbusy ve světě: Jako pára nad hrncem
Okolí hlavního náměstí Korenmarkt.
Trolejbusy ve světě: Jako pára nad hrncem
Vůz pro odmrazování vrchního vedení, jinak dieselbus Van Hool z roku 1973 (v původních barvách z dob, kdy Gent měl vlastní dopravní podnik MIVG)
Trolejbusy ve světě: Jako pára nad hrncem
Vůz č. 7409 před halou (na voze je vyznačeno jen poslední dvojčíslí).
Trolejbusy ve světě: Jako pára nad hrncem
Pohled do interiéru vozu č. 09.
Trolejbusy ve světě: Jako pára nad hrncem
Pohled do interiéru vozu č. 09.