Trolejbusy SOR TNS 12 v Ruse se speciální výbavou
SOR Libchavy dodal do bulharského Ruse 15 trolejbusů TNS 12. Nahradí 40 let staré vozy. Foto SOR Libchavy

V bulharském městě Ruse je všech patnáct trolejbusů SOR TNS 12. Jsou vybaveny bateriemi pro jízdu mimo trolejové vedení a také speciálním protipožárním systémem Dafo SafeEV pro detekci a případné hašení požáru Li-Ion baterií.

Reklama

V bulharském městě Ruse je všech patnáct trolejbusů SOR TNS 12. Jsou vybaveny bateriemi pro jízdu mimo trolejové vedení a také speciálním protipožárním systémem Dafo SafeEV pro detekci a případné hašení požáru Li-Ion baterií.

První z patnácti trolejbusů dodal SOR Libchavy do Ruse začátkem listopadu. Vozový park města má v současné době 96 vozidel, během čtyř let se jejich počet téměř ztrojnásobil. Nové vozy vyrobené v České republice nahradí staré trolejbusy vyrobené v letech 1982 až 1984. Podobně vyřadil s novými elektrickými autobusy SOR EBN 9,5 původní dieselové autobusy.

Nové trolejbusy SOR TNS 12 mají kapacitu 90 míst, z toho 35 míst k sezení. V České republice jsou vyrobeny také informační panely značky BUSTEC. Elektrovýzbroj pochází od dceřiné společnosti SOR Libchavy - RAIL ELECTRONICS CZ.

Magistrát města v zadávacích podmínkách výběrového řízení na dodavatele trolejbusů požadoval vybavit vozidla protipožárním systémem baterií. Ve vozidlech SOR je namontován systém automatického hašení Dafo SV-K Busline, který byl k vidění na veletrhu Czechbus, na kterém také získal jednu z cen GRAND PRIX. V České republice ho nabízí společnost GLASPO TRADE.

Protipožární systém Dafo SV-K je součástí konceptu Dafo SafeEV. Jde inovativní řešení pro potlačení požáru, které nabízí flexibilitu a bezpečnost. Jeho schopnost chránit širokou škálu elektrických a hybridních vozidel z něj činí ideální řešení pro jakékoli vozidlo, které vyžaduje spolehlivou požární ochranu.

Li-Ion baterie představují značné riziko selhání. V důsledku zkratu, přebití, vysokých teplot, mechanického poškození či přehřátí, může dojít k tzv. tepelnému úniku, kdy teplota generovaná uvnitř baterie vystoupá do takové míry, že je schopna prostupovat do okolí, což může vést k rychlému rozvoji požáru, který je obtížné uhasit.

Dafo SafeEV efektivně a bezpečně minimalizuje rizika spojená s požáry v elektrických a hybridních vozidlech. K tomu využívá hasicí prostředek Forrex, které má schopnost účinně tlumit plamen a současně poskytuje dostatečnou chladicí kapacitu pro zpomalení postupu požáru. Ochlazování baterií hraje v tomto případě klíčovou roli a umožňuje bezpečnou evakuaci cestujících. Výhody Forrex lze shrnou následovně. Je nekorozivní, nemrznoucí do -50 stupňů Celsia, odolný proti stárnutí, vodou odstranitelný, šetrný k životnímu prostředí a při běžné manipulaci pro lidské zdraví neškodný.  Je dodáván ve škálovatelných nádobách SV-K o objemu 5 až 25 litrů, které jsou v běžném provozu bez tlaku. Systém je natlakován teprve po aktivaci, kdy je do něj vpuštěn dusík, do té doby izolovaný v samostatné, hermeticky uzavřené nádobě. To zvyšuje bezpečnost celého systému a snižuje nároky na jeho kontrolu a údržbu.

Dafo SV-K zároveň vyniká svou vysokou odolností. Byl testován na elektromagnetickou kompatibilitu, vibrace, korozi a teplotní extrémy. To umožňuje jeho použití i v těch nejnáročnějších provozech po celém světě. Pro bezpečné a správné fungování protipožárního systému, doporučuje švédský výrobce jeho každoroční kontrolu autorizovaným technikem. Po 10 letech je nutná úplná výměna Forrex v nádobě SV-K. Životnost celého systému SV-K je pak plánovaná na 15 let, tedy na stejnou dobu jako je životnost většiny používaných vozidel.

Systém lze omezit pouze na detekci, která je realizována prostřednictvím lineárního tepelného detektoru a sensorů CO. Informace je přenášena do palubní desky řidiče, prostřednictvím sběrnice CAN bus. Řidič tak rychle a přehledně získává informaci o případném požáru. Vše je navrženo tak, aby byly splněny různé požadavky zákazníků nebo regulačních předpisů a byla tak zajištěna optimální požární bezpečnost.

Pro svou spolehlivost a kvalitu jsou protipožární systémy Dafo využívány řadou výrobců autobusů, namátkou lze jmenovat např. Iveco, Scania nebo Volvo.

Ve spolupráci s  GLASPO TRADE


Trolejbusy SOR TNS 12 v Ruse se speciální výbavou
Trolejbus SOR TNS 12 pro Ruse. Foto SOR Libchavy
Trolejbusy SOR TNS 12 v Ruse se speciální výbavou
Trolejbusy pro Ruse jsou vybaveny speciálním protipožárním systémem pro Li-Ion baterie Dafo SV-K, v zadní části vozu je vidět hašení trakčního elektromotoru. Foto GLASPO TRADE
Trolejbusy SOR TNS 12 v Ruse se speciální výbavou
U Li-Ion baterií může dojít v důsledku zkratu, přebití, vysokých teplot, mechanického poškození či přehřátí k tzv. tepelnému úniku, kdy teplota generovaná uvnitř baterie vystoupá do takové míry, že je schopna prostupovat do okolí, což může vést k rychlému rozvoji požáru, který je obtížné uhasit. Systém lze omezit pouze na případnou detekci nebo i hašení. Foto GLASPO TRADE
Trolejbusy SOR TNS 12 v Ruse se speciální výbavou
SOR TNS 12 má celkem 2 samostatné systémy DAFO SV-K. Jeden o objemu 10 litrů zajšťuje hašení trakčního motoru. Druhý systém o objemu 20 litrů zajišťuje chlazení trakční baterie, umístěné v boxu na střeše vozidla. GLASPO TRADE
Trolejbusy SOR TNS 12 v Ruse se speciální výbavou
Trolejbusy SOR TNS 12 v Ruse se speciální výbavou
Trolejbusy SOR TNS 12 v Ruse se speciální výbavou
Trolejbusy SOR TNS 12 v Ruse se speciální výbavou
Baterie po aplikaci technologie Dafo SV-K. Forrex účinně absorbuje sálavé trepo a snižuje teplotu pod bod samovolného vznícení dalších bateriových článků. Foto BP
Trolejbusy SOR TNS 12 v Ruse se speciální výbavou
Baterie po požáru bez hašení s použitím Forrex.