Trolejbusy Škoda 15 Tr v Plzni dojezdily, legendární vozidla  naleznete
Z poslední jízdy 21.12.2012 v Plzni © BUSportál

tedy už v dopravních muzejích a depozitářích. Mnoho jich však dále slouží cestujícím (na východ od Plzně).
tedy už v dopravních muzejích a depozitářích. Mnoho jich však dále slouží cestujícím (na východ od Plzně).
Mimořádnou jízdou pro příznivce dopravy a novináře se v pátek 21. prosince 2012 rozloučil s Plzní jeden z legendárních typů vozidel městské hromadné dopravy, kloubový trolejbus Škoda 15TrM evidenční číslo 473 jako poslední svého druhu v Plzni.
Fotoreportáž z 'rozlúčkové' jízdy kloubového trolejbusu Škoda 15 Tr

Trolejbus Škoda 15 Tr
Pro československá města nebyl dlouho k dispozici vysoce kapacitní trolejbus. Problém se řešil používáním vlečných přívěsů za standardními trolejbusy, ale toto řešení mělo vážné nedostatky. Začátkem osmdesátých let byla zahájena v továrně v Ostrově nad Ohří sériová výroba nového dvounápravového trolejbusu Škoda 14Tr s hranatou karosérií a moderní úspornou elektrickou výzbrojí s tyristory. V roce 1983 vznikly odvozením od svého menšího bratra první dva prototypy dvoučlánkového kloubového trolejbusu Škoda 15Tr, z nichž jeden byl o rok později zkoušen v provozu bez cestujících i v ulicích Plzně. Na svezení se s novým typem trolejbusu si Plzeňané museli počkat až do července 1988, a to třetím vylepšeným prototypem vozu, který dostal evidenční číslo 414. Plzeňské dopravě sloužil až do roku 2000. Dodnes je fyzicky dochován a počítá se s ním po renovaci do muzejních sbírek Plzeňských městských dopravních podniků, a.s.

Kloubový trolejbus typu Škoda 15Tr měl obě zadní nápravy hnané stejnosměrnými elektrickými motory a díky tomu jeho jízdní vlastnosti v kopcovitém terénu a nebo za náledí byly vynikající. Velkým přínosem dopravě byla i vysoká přepravní kapacita až 145 cestujících. Vozy Škoda 15Tr byly dodány do většiny měst s trolejbusovou dopravou v bývalém Československu a také do měst SSSR jako je Kyjev, Riga, Tallin a Simferopol. Různě upravené verze byly exportovány i do amerického San Francisca, iránského Teheránu nebo maďarského Szegedu.

V letech 1991 až 1996 bylo ze sériové výroby dodáno do Plzně celkem 18 trolejbusů Škoda 15Tr (č.461-465, 466-478), z nichž čísla 466 až 478 byly v modernizované verzi označené jako 15TrM. Vozy se od těch starších odlišovaly novými čely navrženými architektem Patrikem Kotasem, lepším vybavením interiéru vozidla a méně hlučnými nápravami. Kloubové trolejbusy byly v Plzni nasazovány především na vytížené lince č.16 z Doubravky na Bory. Přes letní prázdniny je dopravní podnik ale nasazoval i na lince č.12, z Božkova na Novou Hospodu a nebo o Dušičkách na lince č.11 k Ústředními hřbitovu. Objevovaly se také jako posily na dělnických spojích linek 17 a 18 na Borská pole. K postupnému vyřazování starších kloubových trolejbusů začalo v souvislosti s dodávkami nových nízkopodlažních typů již roce 2007 a bylo uzavřeno ke konci roku 2012.

Některé bývalé plzeňské trolejbusy Škoda 15Tr byly odprodány do jiných měst, například do Ústí nad Labem a nebo do ukrajinského Ternopolu.

V Plzni bylo v provozu celkem 19 vozů: (ev.č. 414, 461-478) v letech 1987-2012. Pro muzejní účely jsou uchované plzeňské 15 Tr(M): č. 414 (PMDP a.s.), č. 464 (Muzeum dopravy ve Strašicích), č. 474 (Sdružení Za záchranu historických trolejbusů a autobusů )

Technická data:

Výrobce: Škoda, Ostrov nad Ohří
Typové označení: 15 Tr, příp. 15 TrM, celkem vyrobeno dle publikace Škodovácké lokomotivy, tramvaje a trolejbusy (2012 Starý most) 469 kusů
Přepravní kapacita: 145 cestujících
Délka: 17,36 m, Šířka: 2,5 m, Výška: 3,41 m
Hmotnost: 15,8 tuny
Maximální rychlost 65 km/h
Připravili Zdeněk Kresa a Miroslav Klas ve spolupráci s PMDP
Přidáváme záběry ev.č. 464 při přetahu do muzea ve Strašicích a ev.č. 461, kde jde již o opravdu historické foto - vozidlo ve velmi špatném stavu bylo ve Strašicích nahrazeno právě ev.č. 464 a již kromě předního čela (původní stav před rekonstrukcí) neexistuje.

Trolejbusy Škoda 15 Tr v Plzni dojezdily, legendární vozidla  naleznete
Přetah Strašice 2012 © Michal Kouba
Trolejbusy Škoda 15 Tr v Plzni dojezdily, legendární vozidla  naleznete
Přetah Strašice 2012 © Michal Kouba
Trolejbusy Škoda 15 Tr v Plzni dojezdily, legendární vozidla  naleznete
Přetah Strašice 2012 © Michal Kouba
Trolejbusy Škoda 15 Tr v Plzni dojezdily, legendární vozidla  naleznete
Přetah Strašice 2012 © Michal Kouba
Trolejbusy Škoda 15 Tr v Plzni dojezdily, legendární vozidla  naleznete
Z prezentace Trolejbusy v Brně na konferenci Elektromobilita ve veřejné dopravě 5/2012. V té době bylo ve flotile DPB osm kloubových 15 Tr a 75 standardních 14 Tr
Trolejbusy Škoda 15 Tr v Plzni dojezdily, legendární vozidla  naleznete
Muzeum Škoda 2006: Škoda 14 Tr (100 cestujících) a Škoda 15 Tr (176 cestujících) © BUSportál
Trolejbusy Škoda 15 Tr v Plzni dojezdily, legendární vozidla  naleznete
Na východ od Plzně ještě ''patnáctky'' slouží a sloužit budou. Říjen 2011 - Vilnius - Škoda 15 Tr © Jan Spousta