Trolejbus Škoda-Sanos se po 25 letech vrací do Zlína

První kloubový trolejbus začal jezdit v tehdejším Gottwaldově v roce 1983. Po vyřazení byl v Technickém muzeu v Brně. Nyní ho ve Zlíně opraví.
První kloubový trolejbus začal jezdit v tehdejším Gottwaldově v roce 1983. Po vyřazení byl v Technickém muzeu v Brně. Nyní ho ve Zlíně opraví.
Historicky první kloubový trolejbus Škoda-Sanos, který v letech 1983–1994 přepravoval cestující ve Zlíně a který byl poté předán do Technického muzea v Brně, se vrací do Zlína. Pracovníci údržby vozidel Dopravní společnosti Zlín – Otrokovice jej budou pro Technické muzeum opravovat.  

Kloubový trolejbus Škoda-Sanos, který je v majetku Technického muzea Brno, přijel do depa zlínského dopravního podniku po silnici na plošině podvalníku 2. října 2019. Pracovníci údržby Dopravní společnosti Zlín – Otrokovice, kteří již v minulých letech prokázali svou zručnost při rekonstrukci pěti historických vozidel MHD, budou tento trolejbus na zakázku muzea opravovat.

„Kloubový trolejbus rozpojíme a budeme v rámci první půlmilionové zakázky dávat do pořádku jeho druhý díl. Budeme pracovat na plášti i interiéru, provařovat nosníky apod. Předpokládá se, že na to navážou další opravy celého vozu. Muzeum chce do nich investovat během 4–5 let asi 2,5 milionu korun,“ uvedl vedoucí údržby vozidel DSZO Antonín Červenka.

Konkrétně tento trolejbus, než byl předán Technickému muzeu, vozil v letech 1983–1994 cestující ve Zlíně a Otrokovicích. Ještě prototyp nově vyráběného jugoslávsko-československého kloubového trolejbusu z roku 1982 začal jezdit v tehdejším Gottwaldově s evidenčním číslem 70, které se po pozdějším přečíslování změnilo na 301. Byl to první kloubový trolejbus tohoto typu, který vozil cestující v tehdejším Československu. Následně se tyto vozy objevily ještě v Bratislavě, Ostravě a Prešově. Ve Zlíně jich bylo postupně v provozu 31. Poslední byl vyřazen koncem roku 2000.

Článkový trolejbus Škoda-Sanos je dnes velmi cenným muzeálním vozidlem MHD a je významně spojen též s novodobou historií Zlína. V Česku nyní existuje již jen jediný další historický vůz tohoto typu – vlastní jej Pardubický spolek historie železniční dopravy a jde opět o vůz, který jezdil ve Zlíně a Otrokovicích (ev. č. 78/329).

U příležitosti zahájení oprav vozu 301 obnovuje DSZO prodej již dříve vydané monografie „Kloubové trolejbusy Škoda-Sanos 1982–2002“. Publikaci lze zakoupit za 50 Kč na pracovišti předprodeje jízdenek v sídle DSZO v ulici Podvesná XVII.




Trolejbus Škoda-Sanos se po 25 letech vrací do Zlína
Kloubový trolejbus Škoda-Sanos, který je v majetku Technického muzea Brno, přijel do depa zlínského dopravního podniku po silnici na plošině podvalníku 2. října 2019. Foto DSZO