Třicátý Drak vyrazil v Brně poprvé s cestujícími
První dračí tramvaj č. 1823 si 27. února 2020 v době covidové moc mediální pozornosti neužila. 23. září 2024 se cestující vozí už třicátým vozem zkompletovaným pracovníky dopravního podniku. Foto DPMB

Pracovníci ústředních dílen Dopravního podniku města Brna (DPMB) pokračují v kompletaci tramvají Drak. Vůz 1851 s pořadovým číslem 30 vyjel 23. září 2024 na svou první jízdu s cestujícími, kompletní je už i drak 1852 a téměř i 1853. V Česku zcela unikátní projekt je v závěrečné třetině. DPMB celkem sestrojí 41 nízkopodlažních a plně klimatizovaných tramvají tohoto typu.

Reklama

Pracovníci ústředních dílen Dopravního podniku města Brna (DPMB) pokračují v kompletaci tramvají Drak. Vůz 1851 s pořadovým číslem 30 vyjel 23. září 2024 na svou první jízdu s cestujícími, kompletní je už i drak 1852 a téměř i 1853. V Česku zcela unikátní projekt je v závěrečné třetině. DPMB celkem sestrojí 41 nízkopodlažních a plně klimatizovaných tramvají tohoto typu.

Každodenní provoz devětadvaceti nových tramvají typu Drak nám ukazuje, že tento projekt byl dobrým rozhodnutím a krokem kupředu. V letošním roce dokončíme šest vozů a v příštím roce posledních šest, čímž celý projekt uzavřeme. Tramvaje Drak si získaly mezi cestujícími velkou oblibu, do budoucna budeme uvažovat, jak na tento projekt navázat,“ sdělil Miloš Havránek, generální ředitel Dopravního podniku města Brna.

Během kompletace se v procesu se vystřídá na 50 lidí všech profesí – od elektromechaniků přes zámečníky, truhláře, čalouníky až po lakýrníky. „Po dodávce hrubé konstrukce od výrobce začínáme na obou článcích s lepením podlah a lakováním. Pokračujeme přípravou izolace a kabeláže, montáží obložení a pokládáním podlahové krytiny. Následně oba články spojíme a přichází na řadu oživení vozu, závěrečné kontroly a revize. Jakmile má vůz všechny potřebné dokumenty, může vyjet s cestujícími,“ vysvětlil Vítězslav Žůrek, technicko-provozní ředitel DPMB.

První vůz s evidenčním číslem 1822 a v dračím přestrojení vyjel na zkušení jízdy po Brně 27. února 2020.

Pracovníci ústředních dílen se při kompletaci vozů setkali s mnoha novými výzvami. „Montáž prvního vozu byla samozřejmě nejnáročnější a trvala o více než měsíc déle. Nyní jsme se časově ustálili na 23 týdnech práce na jednom vozu. Jde o první klimatizované tramvaje, což znamenalo například naučit se instalovat klimatizační jednotky do vozidel. Tramvaje mají i úplně odlišný koncept podvozků, takže i to byl ze začátku oříšek. Při třicátém kusu už nás ale nic nezaskočí,“ přibližuje Tomáš Kadlec, vedoucí ústředních dílen DPMB.

První vozy z projektu Drak už prochází preventivními prohlídkami. „Zde konečně zúročujeme poznatky, které jsme při kompletaci tramvají nabyli. Tento proces bude rozhodně jednodušší než u vozů, které máme od dodavatelů kompletně sestavené,“ dodal Havránek.

Projekt Drak se i přes problémy spojené se špatnou dostupností některých dílů, růstem cen i důsledky covidu drží svého časového harmonogramu. DPMB v rámci uzavřené rámcové dohody může do konce roku 2024 uzavřít dílčí kupní smlouvy na dodávku komponentů pro kompletaci až 41 tramvají.

DPMB


Třicátý Drak vyrazil v Brně poprvé s cestujícími
Třicátý Drak v provozu v Brně. 23. září 2024 DPMB.
Třicátý Drak vyrazil v Brně poprvé s cestujícími
Kompletní je už i drak evidenční číslo 1852 a téměř i 1853. ©BN