Prohldka na zvedácích.
Společně s BUSportálem si mohou část převzetí ve fotoreportáži prohlédnout i čtenáři. Děkujeme za vstřícnost Škodě Electric i Dopravnímu podniku města Prešova.
Společně s BUSportálem si mohou část převzetí ve fotoreportáži prohlédnout i čtenáři. Děkujeme za vstřícnost Škodě Electric i Dopravnímu podniku města Prešova.
Do škodovácké montážní haly jsme se dostali už po několikáté. Došlo zde k úpravám tak, aby bylo možno zvýšit kapacitu vyráběných trolejbusů na dřívě deklarovaný jeden trolejbus během dvou dnů.
Vedoucí technického provozu Dopravního podniku města Prešova František Bednár seznámil BUSportál s prešovským trolejbusovým provozem. Ten zahájil svůj provoz už v roce 1962 a je tak po Bratislavě druhým nejstarším provozem na Slovensku. Po celou dobu trvání trolejbusového provozu držel zdejší vozový park krok s technickým vývojem a jako jeden z prvních v Československu obnovoval vozový park nejnovějšími, tenkrát ostrovskými trolejbusy ze Škodovky počínaje trolejbusy 8 Tr a 9 Tr.
Stabilizovaný a nezpochybňovaný trolejbusový provoz měl svoji slabší chvíli v 80. létech. Tehdy kvůli rozkopanému a rozestavěnému Prešovu bylo v provozu pouhých 5 vozidel a magistrát v otázce trolejbusů jedinkrát váhal. Následně pak došlo naopak k mohutnému rozšíření trolejbusové dopravy na nová sídliště. Tenkrát 20 kloubových trolejbusů 15 Tr nahradilo na nejsilnějších linkách autobusy Ikarus a skokově tak zlepšilo životní prostředí ve městě.
V současnosti je ve městě 48 provozuschopných trolejbusů s tím, že po vyřazení těch nejstarších 14 a 15 Tr jejich počet klesne na 44. Dopravce provozuje už osm nejnovějších trolejbusů ze Škody Electric v karosérii Citelis - 5 standardních 24 Tr a 3 kloubové 25 Tr (včetně předávaného). Technickou kvalitu starších vozidel zajišťuje dopravce generálními opravami 14 Tr M a 15 Tr M prostřednictvím Dopravní společnosti Otrokovice - Zlín. Všechny trolejbusy jsou výhradně na elektřinu, podmínky si nevyžádaly vozidla s agregátem. Informační a odbavovací systém v Prešově dodává polská společnost R&G Mielec. Prešov městskou dopravu zajišťuje na bázi diesel a elektřina - pět miliónů ujetých ročních kilometrů si rozdělují na polovinu. V současnosti se neplánuje zavedení vozidel na CNG.
BUSportál se Františka Bednára zeptal, jak se vyrovnává prešovská doprava se zvyšujícím se počtem horkých dnů. "Přestože jsme zatím pořizovali trolejbusy bez klimatizace, do budoucna to bude asi nevyhnutelné. Zatím se snažíme alespoň zvyšovat větrací kapacitu stávajících vozidel úpravou oken. Co nás i většinu cestujících opravdu velice trápí, je neustálý vandalismus, " říká František Bednár a dodává: "Prostřednictvím BUSportálu bych také rád ujistil návštěvníky internetových diskusních serverů, že zaznamenáváme a řešíme jejich podněty. Dopravní podnik města Prešova se soustavně snaží o to, aby cestování veřejnou dopravou v Prešově bylo stále příjemnější."
Celkem bude dodáno do Prešova včetně budoucích let deset 12 metrových a patnáct 18 metrových trolejbusů ze Škody Electric.
Vedoucí technického provozu Dopravního podniku města Prešova František Bednár seznámil BUSportál s prešovským trolejbusovým provozem. Ten zahájil svůj provoz už v roce 1962 a je tak po Bratislavě druhým nejstarším provozem na Slovensku. Po celou dobu trvání trolejbusového provozu držel zdejší vozový park krok s technickým vývojem a jako jeden z prvních v Československu obnovoval vozový park nejnovějšími, tenkrát ostrovskými trolejbusy ze Škodovky počínaje trolejbusy 8 Tr a 9 Tr.
Stabilizovaný a nezpochybňovaný trolejbusový provoz měl svoji slabší chvíli v 80. létech. Tehdy kvůli rozkopanému a rozestavěnému Prešovu bylo v provozu pouhých 5 vozidel a magistrát v otázce trolejbusů jedinkrát váhal. Následně pak došlo naopak k mohutnému rozšíření trolejbusové dopravy na nová sídliště. Tenkrát 20 kloubových trolejbusů 15 Tr nahradilo na nejsilnějších linkách autobusy Ikarus a skokově tak zlepšilo životní prostředí ve městě.
V současnosti je ve městě 48 provozuschopných trolejbusů s tím, že po vyřazení těch nejstarších 14 a 15 Tr jejich počet klesne na 44. Dopravce provozuje už osm nejnovějších trolejbusů ze Škody Electric v karosérii Citelis - 5 standardních 24 Tr a 3 kloubové 25 Tr (včetně předávaného). Technickou kvalitu starších vozidel zajišťuje dopravce generálními opravami 14 Tr M a 15 Tr M prostřednictvím Dopravní společnosti Otrokovice - Zlín. Všechny trolejbusy jsou výhradně na elektřinu, podmínky si nevyžádaly vozidla s agregátem. Informační a odbavovací systém v Prešově dodává polská společnost R&G Mielec. Prešov městskou dopravu zajišťuje na bázi diesel a elektřina - pět miliónů ujetých ročních kilometrů si rozdělují na polovinu. V současnosti se neplánuje zavedení vozidel na CNG.
BUSportál se Františka Bednára zeptal, jak se vyrovnává prešovská doprava se zvyšujícím se počtem horkých dnů. "Přestože jsme zatím pořizovali trolejbusy bez klimatizace, do budoucna to bude asi nevyhnutelné. Zatím se snažíme alespoň zvyšovat větrací kapacitu stávajících vozidel úpravou oken. Co nás i většinu cestujících opravdu velice trápí, je neustálý vandalismus, " říká František Bednár a dodává: "Prostřednictvím BUSportálu bych také rád ujistil návštěvníky internetových diskusních serverů, že zaznamenáváme a řešíme jejich podněty. Dopravní podnik města Prešova se soustavně snaží o to, aby cestování veřejnou dopravou v Prešově bylo stále příjemnější."
Celkem bude dodáno do Prešova včetně budoucích let deset 12 metrových a patnáct 18 metrových trolejbusů ze Škody Electric.
Další dva trolejbusy ze Škody Electric míří na Slovensko.
Připojení k Tatře Plzeňských městských dopravních podniků.
Výjezd z areálu Škodovky na běžnou trolejbusovou trať.
Připojení na trolejbusové vedení.
Zkušený "zkušební pilot" Robert Pašek z PMDP.
Na točně plzeňské linky č. 16.
Zpět do Doudlevec.
TATRA už čeká - dokonalá logistika.
Zpět do Škody Electric.
Zástupci Dopravního podniku města Prešova.
Perfektní zacouvání soupravy TATRA + kloubový trolejbus zpět do haly.