Tour Busworld Severní Amerika 2023
Prevost, kanadský výrobce patřící do Volvo Group, představil v Detroitu nový luxusní autokar. Ilustrační foto z Busworld Severní Amerika 2023: Prevost

Busworld cestoval přes oceán do chladného Detroitu a svou vůbec první akci uspořádal v Severní Americe ve dnech 4. až 7. února 2023. Nejdůležitější shrnutí novinek.

Busworld cestoval přes oceán do chladného Detroitu a svou vůbec první akci uspořádal v Severní Americe ve dnech 4. až 7. února 2023. Nejdůležitější shrnutí novinek.

Spolu se svým partnerem ABA, American Bus Association, přivítal Buswordl provozovatele autokarů a autobusů na Huntington Place v hale B. Organizátoři shrnují veletrh, resp. "the Networking Floor" jak akci nazývají v Americe, takto:

Co předvedli vystavovatelé na veletrhu?

Společnost ABC Companies, distributor belgického Van Hool v USA a Kanadě, představila Van Hool CX35. V rámci řady CX dodávají na americký trh elektrické autobusy, které nabízejí autonomii kolem 200 mil na jedno nabití.

ABC Companies také provádí zajímavé transformace na platformě Ford Transit, aby nabídla poslední míli elektromobilitu s nízkými provozními náklady a jednoduchou infrastrukturou nabíjení. Na výstavě byl Sunset Ford Transit Van EV.

MCI byla vždy jedním z preferovaných výrobců autobusů v Severní Americe. Řada J je uznávána pro svou spolehlivost ve verzích, jako je J3500 pro turistické služby, J4500 Clean Diesel – představený na výstavě – a J4500 Charge, elektrický autobus s dojezdem více než 230 mil a pokročilými bezpečnostními funkcemi. Jeho technologie s nulovými emisemi pochází od partnera New Flyer.

Temsa má v USA strategii růstu. Během dvou let zdvojnásobila svůj podíl na trhu v segmentu soukromých autokarů. Uvažují také o kanadském a latinskoamerickém trhu. K vidění byl TS45 poháněný motorem Cummins X12 o výkonu 455 koní. Toto vozidlo bylo v období covidu kompletně přepracováno. Ve stejném období se Temsa také zaměřila na rozvoj nové a velmi silné servisní sítě v Severní Americe.

Mercedes-Benz oficiálně představil na Busworld North America svůj Tourrider, 45. autokar ve dvou verzích: Business a Premium. Hnací ústrojí je poháněno 13litrovým motorem OM471 o výkonu 450 k, spojeným s automatickou převodovkou Allison WTB 500R. Bezpečnost je důležitou součástí nového vozu, který v regionu nahrazuje řadu Setra, s brzdovým systémem ABA5, adaptivním tempomatem, varováním před opuštěním jízdního pruhu, nouzovým brzděním, stabilizačním systémem ESP a volitelně s přídavnými zpětnými zrcátky, 360stupňové kamery a systém varování před mrtvým úhlem.

Prevost, kanadský výrobce, který patří do skupiny Volvo, oslaví v roce 2024 100 let a oslavuje to stylově uvedením luxusního autobusu s pokročilými bezpečnostními a výkonnostními prvky: H3-45. Platforma je vybavena motorem Volvo D13 dosahujícím výkonu 435 koní, splňujícím nejnáročnější emisní předpisy EPA. Standardní výbavou je 6stupňová automatická převodovka Allison, stejně jako luxusní interiér s novým osvětlením a exkluzivními sedadly. K dispozici je bezpečnostní a asistenční služba pro řidiče a také telematická služba Volvo Connect.

Ultra Coach Inc. je výrobce zaměřený na přestavbu luxusních vozidel se sídlem v Georgii v USA. V Busworld představili návrh nad rámec tradičních „cutaway“ autobusů na bázi nákladních automobilů, které jsou velmi populární v Severní Americe. Toto 45ft luxusní vozidlo s kapacitou pro 56 cestujících je vyvinuto na platformě Freightliner. Odpružení bylo upraveno začleněním pneumatického systému a interiér byl navržen tak, aby vyhovoval potřebám škol a vysokých škol, jejich obvyklých zákazníků.

Podle Dafo, přední švédské společnosti v oblasti požární ochrany vozidel, elektrické a vodíkové autobusy nepředstavují větší požární rizika, ale různá rizika představují. Všichni zúčastnění, zejména hasiči a pracovníci údržby, musí být vyškoleni, aby věděli, jak tento typ události zvládnout. Prevence je vždy lepší než léčba, to je jejich motto. Vzhledem k tomu, že baterie produkují kouř dříve, než začnou hořet, je možné problém odhalit pomocí správného zařízení ještě před tím, než dojde k samotnému požáru.

"On the floor" bylo prezentováno i mnoho dalších komponentů, příslušenství a služeb, např.: Heliox, Hendrickson, Adastec, Bridgestone, Bitzer, Zenobe, Kiel, Q’Straint atd.

Žhavá témata na konferencí Busworld

Konference Busworld přilákala jak provozovatelů autokarů, tak autobusů. S následujícími klíčovými informacemi získáte okamžitý přehled o tom, co se děje na severoamerickém trhu.

Vše o energetickém přechodu

Odhaduje se, že do roku 2024 TCO (celkové náklady na vlastnictví) na míli bateriových elektrobusů klesne pod TCO dieselových autobusů. TCO na míli autobusů s palivovými články bude do roku 2030 levnější než TCO bateriových elektrobusů.

Dnes je rychlost přechodu na vozidla s nulovými emisemi stále pomalá. To má několik důvodů: dodací lhůty vozidel jsou velmi dlouhé kvůli problémům dodavatelského řetězce, chybí potřebná infrastruktura a chybí výroba elektřiny a vodíku. Společnosti také pomalu začínají zavádět systémy energetického managementu, dokonce se uvažuje o modelech sekundárních příjmů, jako je V2G.

Pojišťovny nedisponují dostatečnými daty pro pojištění bateriových elektrických nebo vodíkových autobusů a jejich infrastruktury pro nabíjení a doplňování paliva. Bude trvat pět let, než bude shromážděno dostatek údajů k provedení adekvátní analýzy rizik.

Vše o situaci na severoamerickém trhu

Severoamerický trh autobusů, autokarů a školních autobusů se odhaduje na produkci 8 100 kusů ročně. Je to 5. největší trh po Číně, Evropě, Indii a Latinské Americe. Prodej autobusů s nulovými emisemi v USA a Kanadě roste a odhaduje se, že do roku 2027 bude představovat 25 % (v segmentu autokarů pouze 8 %). Vodíkové autobusy na palivové články jsou považovány za nejlepší řešení pro meziměstské a turistické autobusy. Nezbytné je však rychlé využití infrastruktury nabíjení a doplňování paliva.

Demand Responsive Transport (DRT) - poptávková doprava - je nejrychleji rostoucím segmentem s růstem o 58,2 % ročně nebo 15 000 vozidel v roce 2021 na více než 600 000 vozidel do roku 2030.

Vše o digitalizaci

Autonomní autobusy jsou implementovány pouze v soukromých oblastech, jako jsou univerzitní kampusy (jako Karsan na Michiganské státní univerzitě s autobusem úrovně 4), nemocnice atd. Většina výrobců dodává autonomní autobusy úrovně 2 (ADAS) a je v testovací fázi s vozidla úrovně 4.

Mobilita je formována konvergencí propojených sítí, datových trhů a fyzických služeb a struktur. Data vytvořená a zachycená softwarem a IoT se stávají nejdůležitějším zdrojem, protože umožňují automatizaci a konektivitu.

Busworld Severní Amerika