- Elektrobusy v hradecké MHD ujely přes dva miliony kilometrů
- V Brně vyjel do ulic první autobus poháněný bioplynem z odpadní vody
- Další významná osmička: V Loučeni se otevírá nové Muzeum velkých volantů
- Z Iveco Czech Republic odchází Jiří Vaněk
- ANEXIA končí v autobusové dopravě, nastupuje Transdev
- Ve Středočeském kraji se rýsuje další nové dopravní muzeum
- Arriva převzala autobusy Iveco pro Plzeňský kraj
- V autobusové dopravě vznikne nová celorepubliková značka
- Brašov, Mariánské Lázně, Plzeň, Teplice, Ústí nad Labem, Zlín či Žilina. Testované trolejbusy v ulicích Plzně
- ČSAD autobusy Plzeň: historie a budoucnost?
Královéhradecký dopravní podnik hlásil vloni na jaře dva miliony
kilometrů, které ujely jeho elektrobusy v MHD. Předpokládáme, že
koronavirus provoz ekologických autobusů příliš neovlivnil a za pár
měsíců to bude další milion. Největší zásluhu na pokoření této
vzdálenosti má dvacet eletrobusů SOR NS 12 zakoupených v roce 2018.
Brněnský
dopravní podnik vyslal v říjnu 2018 v rámci projektu „BioCNG pro města“
do ulic autobus s pohonem na bioplyn vznikající při čistění odpadních
vod. Za dva měsíce najel 4 750 kilometrů. Cílem projektu bylo ukázat
technickou proveditelnost. Pilotní projekt uspěl, získal cenu E.ON
Energy Globe a v Brně by mělo brzy jezdit pět autobusů poháněných
bioCNG.
Češi si rádi připomínají časy a věci minulé, svědčí o
tom vždy velká návštěvnost článků o autobusových veteránech. V srpnu
2018 jsme napsali o Muzeu velkých volantů nymburského ČSAP. Od té doby je článek
stále hojně vyhledávaný, stejně jako rozhovor s panem Koutkem z jara 2020. Zřejmě i proto, že se lidé snaží dohledat
návštěvní hodiny, areál v Loučeni však zatím stále není otevřen pro
veřejnost (v tom smyslu také odpovídáme na dotazy zaslané k nám do
redakce).
Zpráva z
15. září 2020 o odchodu generálního ředitele Iveco CR pana Jiřího Vaňka
ze společnosti, ve které dlouhodobě působil a od poloviny roku 2014 jí z
nejvyšší pozice i vedl, byla nečekaná. Stejně jako většinu firem z
oboru, zasáhla také Iveco jarní koronavirová krize. Hlavně z důvodu
nedostatku dovážených díků ze zahraničí musel závod ve Vysokém Mýtě na
několik týdnů přerušit výrobu. Své zakázky však splnil a i když většina
produkce směřuje do zahraničí, v České republice registroval do konce
listopadu loňského roku 482 autobusů. Pana Vaňka nahradil na pozici
generálního ředitele dosavadní hlavní právník skupiny CNH Industrial pro
střední a východní Evropu a pro značku IVECO pro Evropu David Kříž.
Značka
ANEXIA vznikla před 26 lety po privatizaci ČSAD KNV Praha, závodu
Rakovník. Autobusová společnost jezdila se svými autobusy na asi dvaceti
linkách ve Středočeském kraji. S rozšířením Pražské integrované dopravy
v prosinci 2019 na Rakovnicko pořídila nové autobusy IVECO Crossway a s
novým majitelem TRANSDEV ČESKÁ REPUBLIKA vstoupila do PID. Od května
2020 došlo i ke změně názvu z ANEXIA BUS na Transdev Střední Čechy.
Srdcař
veteránista je Martin Uher. Do jeho sbírky desítek historických
osobních automobilů a veteránů z II. světové války patří i autobusy.
Jako první si pořídil před 16 lety zájezdový Škoda RTO LUX, který
následovaly další "erťáky" a Karosy ŠL a ŠD, unikát je speciální
pojízdná ordinace s čekárnou značky Saurer, která čeká na svou renovaci.
Na podzim 2020 si přivezl první Škodu RO a také se mu podařilo získat
stoletý poštovní autobus Laurin&Klement. Chybí mu sice podvozek a
přední motorová část, ale interiér je ve výborném stavu. Kožené sedačky,
dřevěné obložení, madla, "klimatizace", vše se zachovalo. O Laurince
brzy napíšeme, byli jsme se na ní podívat.
V Plzeňském kraji od
června 2020 vyjely na základě nové desetileté smlouvy nové autobusy
ARRIVY STŘEDNÍ ČECHY. Jednorázový nákup 315 autobusů vzbudil pozornost
doma i v zahraničí. I naše články o tomto krajském projektu patří k těm
nejčtenějším. Z celkového počtu bylo 145 autobusů Iveco CROSSWAY Low
Entry Line 10,8, které Arriva převzala z rukou dealerů Iveco KAR group a
TEZAS servis v provozovně v Dobříši 4. června 2020.
S novým rokem
2021 vznikla nová dopravní značka. Pod názvem Z-Group bus a.s. vyjedou
společnosti ČSAD Vsetín a.s., HOUSACAR s.r.o., KRODOS BUS a.s., ČSAD
autobusy Plzeň a. s. a Autobusová doprava-Miroslav Hrouda s.r.o., které
se fúzí sloučily. ČSAD autobusy Plzeň bude zachována jako jedna z
divizí, jako druhá vznikla Divize Morava a také Slovensko.
Trolejbus
- ani autobus ani tramvaj (s nadsázkou). Má značný počet fanoušků. Už
tradičně patří shrnutí zkušebních jízd nových trolejbusů ze Škody
Electric z pera Zdeňka Kresy z Plzeňských trolejbusů k nejzajímavějším,
podobně jako článek o testování vozidel pro Ústí nad Labem, Žilinu,
Plzeň, Teplice, Zlín, Mariánské Lázně a Brašov. A rok 2021 bude rokem
trolejbusů. Trolejbusy v Plzni si připomenou dvě významná jubilea. 85
let od vyrobení prvního trolejbusu Škoda a zároveň 80 let od chvíle, kdy
tento dopravní prostředek začal sloužit obyvatelům západočeské
metropole na pravidelných linkách. První oslavy proběhnou v sobotu
19.6.2021. PMDP a Škoda Electric připravují bohatý program, jehož hlavní
část se bude odehrávat v areálu DEPO2015 (bývalá vozovna Cukrovarská).
Během oslav budou také představeny dvě nové publikace věnované 85 let
výroby trolejbusů Škoda a 80 letům provozu trolejbusů v Plzni
(připravované pod hlavičkou Společnosti pro veřejnou dopravu).
I
desátý nejúspěšnější článek roku 2020 je z Plzeňského kraje. S nástupem
nového dopravce skončila na krajských linkách po více než 70 letech
firma ČSAD Plzeň. V roce 1993 po privatizaci vznikla akciová společnost
ČSAD autobusy Plzeň a do vedení nastoupil a 22 let tam zůstal Miroslav Hucl.
Od roku 1997 patří ČSAD autobusy Plzeň do holdingu Z-group a od nového
roku historický název zůstává jako název jedné z divizí (jak je uvedeno
výše). Na konci svého působení na linkách Plzeňského kraje denně
vypravili zaměstnanci autobusy na asi 370 linek. Nyní zajišťuje s novými
MANy dopravní obslužnost pro obce Vejprnice a Tlučná. Ke společnosti
patří také Muzeum dopravní techniky v Malé Doubravce, které mapuje
především dějiny autobusové dopravy v jihozápadních Čechách.
A pro úplnost i nejčtenější články posledního měsíce v roce 2020:
- V Pražské integrované dopravě se poprvé objeví hybridní autobus
- Na Sibiř se letos podruhé vydala výprava řidičů s autobusy Iveco
- Od roku 2021 se mění sazby mýtného
- Mise dokončena, autobusy Iveco Crossway předány Surgutněftěgaz
- Středočeský kraj plánuje provozovat trolejbusy
- Nové autobusy MAN u ČSAD autobusy Plzeň
- ČSAD Vsetín představila flotilu nových ekologických autobusů
- Z Plzně do Vejprnic a Tlučné se budou cestující vozit novými autobusy MAN
- Transdev míří na Slovensko, vyhrál tendr na MHD v Nitře
- Vánoční dárek pro cestující SAD Žilina
- Dalších šest autobusů Scania Citywide na CNG pro ČSAD Havířov
- ČSAD POLKOST vyjede o vánočních svátcích s hybridním autobusem MAN
- SOR Libchavy získal v Rumunsku další zakázky
- První nové autobusy SOR dorazily do Liberce
- Na Liberecku vyjedou od nových jízdních řádů nové velkokapacitní autobusy
- Klub českých historických autobusů - RTO klub vydal šestý klubový kalendář
- TPER Bologna uvádí první minibus Iveco 9,5 m v Evropě
- Plánované investice DPMB v roce 2021
- Registrace autobusů v listopadu 2020
- V Bratislavě vyjedou nové minibusy
Vážení čtenáři a milí partneři, přejeme nám všem, aby se v roce 2021 vrátil život do obvyklých kolejí a přinesl mnoho radostných setkání s přáteli a kolegy. Také věříme, že budeme moci neomezeně cestovat a uděláme tím radost nejen sobě, ale i řadě velkých a malých firem, které jsou na něm závislé.
Přejeme hodně radosti, štěstí, zdraví a splněných cestovatelských snů ...
Děkujeme za přízeň !
Redakce Busportálu