TOP BUSportálu prosinec 2013 a co se četlo nejvíce v celém  roce 2013
Během Vánoc při procházení archivů bylo opravdu na co vzpomínat ... autoškolou v roce 2005 vlevo nahoře začala "praxe".

s tradičním komentářem.

1. První Crossway nové modelové řady Euro VI pro ČR byl předán ČSAD Frýdek-Místek
2. Slavnostní předávání autobusu Crossway pro Hradní stráž
3. První trolejbus Škoda 27 Tr Solaris pro bulharskou metropoli Sofii
4. První nové busy SOR v ČSAD Střední Čechy v provozu
5. Jeden z prvních autobusů Crossway nové modelové řady Euro VI pro Lignetu
6. Trolejbus Škoda 27 Tr Solaris pro České Budějovice v Plzni na Bručné
7. Osm nových patnáctimetrových autobusů Arway převzal dopravce ČSAD Kyjov
8. ČAD Blansko posiluje vozový park osmi autobusy SOR a pěti Iveco Bus
9. Nová trolejbusová linka č. 10 byla uvedena do provozu v Szegedu
10. Soukromé Muzeum (nemuzeum) Tatra 111 Milana a Milana Horky si ke 20. výročí
s tradičním komentářem.

1. První Crossway nové modelové řady Euro VI pro ČR byl předán ČSAD Frýdek-Místek
2. Slavnostní předávání autobusu Crossway pro Hradní stráž
3. První trolejbus Škoda 27 Tr Solaris pro bulharskou metropoli Sofii
4. První nové busy SOR v ČSAD Střední Čechy v provozu
5. Jeden z prvních autobusů Crossway nové modelové řady Euro VI pro Lignetu
6. Trolejbus Škoda 27 Tr Solaris pro České Budějovice v Plzni na Bručné
7. Osm nových patnáctimetrových autobusů Arway převzal dopravce ČSAD Kyjov
8. ČAD Blansko posiluje vozový park osmi autobusy SOR a pěti Iveco Bus
9. Nová trolejbusová linka č. 10 byla uvedena do provozu v Szegedu
10. Soukromé Muzeum (nemuzeum) Tatra 111 Milana a Milana Horky si ke 20. výročí
Nejprve tedy, co bylo největším "bestsellerem" za celý rok 2013. Nejčtenější byla srpnová reportáž Jiřího Šplíchala ze Škody Electric Česko-maďarský trolejbus má za sebou první zkušební kilometry po vozovně v Szegedu. Stříbro je pro srpnovou fotoreportáž Emila E. Hančáka (hačislav) Znovuzrozený kloubový autobus Škoda 706 RTO-K se premiérově představil na 12. ročníku veteránské přehlídky Zlatý bažant 2013. Dále bodoval Elektrobus SOR EBN 9,5 s novým designem poprvé na BUSportálu z července, listopadový BUSWORLD 2013 na BUSportálu: Přehled materiálů a fotomozaika, Prvních devět autobusů YUTONG v ČSAD Vsetín od Jarmily Chromé (Dopravák) z dubna, Iveco Bus: Světová premiéra městského autobusu URBANWAY Euro 6 a související materiál z května. Přes opravdu značný hendikep materiálu z konce roku zaujal i listopadový Czechbus .
Obecně není náhoda, že celý rok vyhrál trolejbus, trolejbusy jako jistým způsobem exotický, velmi český a permanentně ohrožený druh dopravy jsou atraktivní téma. Reportáž ze Szegedu navíc byla výborná (díky) a zájem o ni byl jak ze strany českých, tak i maďarských návštěvníků internetu. Byla to navíc jedna ze světlých chvilek, kdy se ukázalo, jak by mohla vypadat mediální spolupráce se Škodou Electric. Trolejbusy bodují i v prosinci. Sofijský vůz a jeho první výjezd jsme sledovali zejména po avízu bulharského kolegy Tzanko Simenova, pořízení fotografií v Plzni pak však byla klasická stopovačka se zapojením celé plzeňské fanouškovské "rychlé roty". Zájem na spolupráci ze strany managementu ŠEL byl jaký byl. V tomto případě Škodovka (díky) vydala tiskovou zprávu s jednou fotografií hned následující den, kdoví, co bylo inspirací. Jeden z prvních dvou trolejbusů Škoda 27 Tr Solaris pro České Budějovice, to už byla doopravdy bojová hra s trochou adrenalinu, potěšila ovšem okamžitá informace ze strany dopravce. No a nová trolejbusová linka v Szegedu s vítězem roku 2013 česko-maďarským trolejbusem Škoda-Ikarus? Ještěže máme přes Jana Spoustu kontakty přímo v Szegedu.
Pravdou je, že při absenci zpráv na téma trolejbusy od zdroje a zajišťěním vlastních si BUSportál buduje exkluzivitu informací, ale klidně bychom si zprávy od zdroje dali líbit. Nemůžeme se zbavit dojmu, že se Škoda Electric jakýmsi zvláštním způsobem za svoje trolejbusy stydí nebo je považuje za strategicko taktické výrobky s nějakou úrovní utajení. Neúnavně a trpělivě se Škodovkou na nalezení účinného modelu spolupráce pracujeme. Uvidíme, co se povede v roce 2014, kdy bude výroba trolejbusů tak intenzivní jako už léta nebyla a už teď lze citovat pamětníka - tolik trolejbusů k expedici v areálu bylo naposled k vidění v Ostrově nad Ohří. Snad se dočkáme i možnosti to oficiálně vyfotografovat.
Nejen u trolejbusů, ale i autobusů vidíme v titulcích často "první" - podle žebříčku jsou údaje o tuzemském dění stále zajímavé. V jednom z materiálů naopak najdeme i "poslední" - poslední patnáctimetrový Arway vyrobený ve Vysokém Mýtě je jedním z osmi v ČSAD Kyjov.
I za Milana Horku děkujeme za zájem o jeho Muzeum (nemuzeum) Tatra 111.
Díky množství informací z tuzemska se český BUSportál v prosinci věnoval převážně domácímu dění, zahraniční tiskové zprávy a mnoho dalšího ze světa z tohoto období najdete na slovenském BUSportálu.
Veliké díky za došlá PF (bodují i v žebříčku :-), SMS, telefonáty a osobní setkání na přelomu roku, za spoustu vzájemně sdělené radosti a podpory v rámci našeho busového minivesmíru. Rok 2013 přes různá úskalí a smutná rozloučení byl velice nadějný - vyráběly a prodávaly se autobusy a trolejbusy, pořádaly se autobusové veletrhy a jeden máme i my v ČR, opravují se veteráni a jezdí pro radost, vycházejí o nich knihy. A čtenáři čtou BUSportál, mnozí ho zároveň pomáhají vytvářet. Pěkný rok 2014.
Dagmar Braunová


Minulý měsíc: TOP BUSportálu listopad 2013
(V žebříčku až na vyjímky bodují původní informace, fotografie a přímo adresované tiskové zprávy, občasný monitorink je jen potvrzením toho, že nemůžeme všechno vědět nebo i uveřejnit první. Je setříděn sestupně, zahrnujeme do něj okolo padesáti nejvíce navštěvovaných materiálů, dolní hranicí bývá zpravidla 300-400 přístupů. Nejvýše umístěné materiály mají okolo 2000 návštěv. Na měsíční sledování "doplácejí" materiály z konce měsíce. V žebříčku se objevují i velmi staré materiály, většinou v souvislosti s tím, jak se objeví odkazy na ně na nějakých diskusních serverech.)

TOP BUSportálu prosinec 2013 a co se četlo nejvíce v celém  roce 2013
Tento způsob zimy se zatím jeví spíše jako podzimní .... Ale ono to ještě asi přijde.