(Mj. rekapitulujeme pohled na možnosti pohonů ve veřejné dopravě).

1. Škoda 30 a 31 Tr SOR pro Bratislavu v ulicích Plzně
2. Deset nových Crosswayů LE EEV v barvách PID pořídil dopravce ČSAD Střední Čechy
3. Elektrobus Siemens/Rampini se představí po Brnu a Pardubicích také v Praze
4. První Iveco Crossway LE řady Euro VI vyjel na linky MHD Frýdek-Místek
5. Zeptali jsme se PMDP na obnovu vozového parku v roce 2013 a 2014
6. Slavnostní ukončení projektu Modernizace vozového parku společnosti ANEXIA
7. BUSmonitor: Polské autobusy ovládnou Brno
8. Dopravní společnost Zlín-Otrokovice čeká další výrazná obnova vozového parku
9. Opravdu krásnou silniční soupravu vyrobila pro návštěvníky pivovaru Warsteiner
10. BUSportál SK: Ďalšie nové trolejbusy v Žiline
(Mj. rekapitulujeme pohled na možnosti pohonů ve veřejné dopravě).

1. Škoda 30 a 31 Tr SOR pro Bratislavu v ulicích Plzně
2. Deset nových Crosswayů LE EEV v barvách PID pořídil dopravce ČSAD Střední Čechy
3. Elektrobus Siemens/Rampini se představí po Brnu a Pardubicích také v Praze
4. První Iveco Crossway LE řady Euro VI vyjel na linky MHD Frýdek-Místek
5. Zeptali jsme se PMDP na obnovu vozového parku v roce 2013 a 2014
6. Slavnostní ukončení projektu Modernizace vozového parku společnosti ANEXIA
7. BUSmonitor: Polské autobusy ovládnou Brno
8. Dopravní společnost Zlín-Otrokovice čeká další výrazná obnova vozového parku
9. Opravdu krásnou silniční soupravu vyrobila pro návštěvníky pivovaru Warsteiner
10. BUSportál SK: Ďalšie nové trolejbusy v Žiline
Tak už nám to zase vyhrály trolejbusy. První místo pro ty bratislavské zajistil zejména zájem slovenských čtenářů, a to i prostřednictvím odkazů na imhd.sk. Nebudeme příliš naznačovat, ale čeká nás pěkný trolejbusový rok ve Škoda Electric. Zanedlouho vyjede do ulic Plzně další zahraniční novinka a v první polovině února jsme si domluvili s ŠEL fotonávštěvu doudleveckého závodu - díky.
Středočeská obnova vozového parku za pomoci ROP pokračuje, kromě Mělníka se i přes pozdní datum v měsíci vyšvihl do první desítky i Rakovník. Současně je vypsána na toto téma nová výzva v rámci ROP Střední Čechy.
První Iveco Crossway LE řady Euro VI vyjel na linky MHD Frýdek-Místek a díky Stanislavu Trunečkovi jsme byli u toho. Domácí téma a obnova vozového parku zaujme vždy. Zeptali jsme se, co nového v Plzni, v rámci monitorinku jsme zachytili zakázku na Solarisy do Brna (patrně ještě bude tisková zpráva Solaris) a zrekapitulovali obnovu vozového parku ve Zlíně. Tady doporučujeme snímky Škoda 24 Tr Citelis a kloubový Škoda 27 Tr Solaris pro Zlín v ulicích Plzně při testování. První desítku uzavírá sympatická kuriozita z Německa a slovenský materiál ze Žiliny.
Na konec si necháváme téma elektrobusu Siemens/Rampini. Většinou to, co se uveřejňuje na BUSportálu, nemá v ostatních médiích velkou prioritu, u elektrobusu Siemens/Rampini a jeho účinkování v Praze toho vyšlo široko daleko mnoho. Bulvarizující zpravodajství nejprve elektrobus jako atrakci uvedlo, aniž se moc rozebírala jeho velikost a cena. Vše by vyšumělo, ale vzhledem k tomu, že vozidlo mělo na konci prezentace v Praze potíže, s velkou chutí se mnohá média do toho zakousla. Není nic přitažlivějšího, než je nehoda či porucha. BUSportál snad jako jediný necituje DPP (také proto, že nám z DPP na dotazy e-mailem neodpověděli), ale Siemens BUSportál se zeptal společnosti Siemens na průběh testování elektrobusu v Praze.

I vzhledem k tomu, že se v jednom měsíci sešla témata EURO 6, trolejbusy, elektrobus, hybrid a kulatý CNG stůl,
BUSportál rekapituluje pohled na možnosti pohonů ve veřejné dopravě:
  1. Závislá elektrická trakce - tramvaje, trolejbusy, metro. Tam, kde se to hodí, je to nadále skvělé řešení a je třeba ho podporovat "přesto", že už je to tu 100 let, nijak na sebe neupozorňuje - a funguje to.
  2. Kombinace závislé a nezávislé trakce (trolejbusy s dieselagregáty a s bateriemi na přejezdy bez vedení) - šikovné fungující ověřené řešení, zvyšující operativnost a možnosti využití.
  3. Nezávislá elektrická trakce - technologie, která se bouřlivě rozvíjí a je jen dobře, že se kromě výstav objevuje i v praxi. Dnes, dne 1.2.2014, to není plnohodnotná náhrada prakticky ověřených technologií ve velkém, ale pouze doplňkové řešení, navíc levné jen pohonem. Vozidla a související infrastruktura jsou drahá (pokud vozidlo momentálně nepotřebuje externí nabíječku, pak ji má zabudovanou každé svou vlastní). Euroaktivity na tomto poli jsou ovšem velmi žádoucí, pokud nechceme, aby se nám do měst nacpaly čínské elektrobusy. Něco jako eurovlastenectví a přemýšlení o souvislostech se nenosí a když to bude levnější ...
    Podle BUSportálu velmi zajímavou informaci Plzeň se stala součástí evropského projektu ZeEUS o demonstraci inovativních technologií v osmi evropských městech média výrazně nezaznamenala (na nefunkční pérování elektrického "Vídeňáka" to evidentně nemá, Cimrman by měl radost).
  4. Diesely - při postupné náhradě za vozidla nejvyšších emisních norem je to ekologická doprava. Je to zároveň doprava s největší operativností a flexibilitou. V případě jakýchkoli pohrom či nestandardních situací (opravy kolejí a vedení, rekonstrukce vozovek, výluky, povodně ...) , je nafta jako palivo nejdostupnější. Náhradní veřejná doprava je vždy autobusová (i když v Norimberku nasazují i taxíky)
  5. Hybridy - s vlastním i externím dobíjením - dobré, ale drahé řešení, budoucnost ukáže.
  6. Zemní plyn - CNG (stlačený), v kombinaci CNG/diesel, jako hybrid, možná i LNG (zkapalněný) - životaschopná okamžitě realizovatelná varianta. Ekologicky oproti dieselu při normě EURO 6 v podstatě srovnatelná, ekonomicky při započtení vícenákladů při investicích a údržbě o něco výhodnější.
  7. Vodík - technicky vyřešeno, ale vzhledem k ceně získávání vodíku a vozidel pouze perspektiva.

Téma je natolik široké, že si rozhodně neděláme patent na jediný správný názor. Klidně se může stránkách BUSportálu polemizovat.
Dagmar Braunová


TOP BUSportálu prosinec 2013 a co se četlo nejvíce v celém roce 2013
(V žebříčku až na vyjímky bodují původní informace, fotografie a přímo adresované tiskové zprávy, občasný monitorink je jen potvrzením toho, že nemůžeme všechno vědět nebo i uveřejnit první. Je setříděn sestupně, zahrnujeme do něj okolo padesáti nejvíce navštěvovaných materiálů, dolní hranicí bývá zpravidla 300-400 přístupů. Nejvýše umístěné materiály mají okolo 2000 návštěv. Na měsíční sledování "doplácejí" materiály z konce měsíce. V žebříčku se objevují i velmi staré materiály, většinou v souvislosti s tím, jak se objeví odkazy na ně na nějakých diskusních serverech.)