TOP BUSportálu duben 2013
V letošních žebříčcích si postupně připomeneme celý veteránský autobusový kalendář 2013 příslušným měsícem v začátku

s tradičním komentářem.

1. Prvních devět autobusů YUTONG v ČSAD Vsetín
2. Doprava je jen jedna, různé jsou jen její způsoby
3. DPP: Autobus Karosa B732 vyjede naposledy do pravidelného provozu
4. První veřejné představení plzeňského městského autobusu Škoda 706 RTO
5. Na návštěvě ve Škoda Electric I.: Po letech trolejbus s bateriovým pohonem
6. Na návštěvě ve Škoda Electric II.: Po Plzni s královéhradeckým 31 Tr
7. Zlínské trolejbusy: Nový Škoda 25 Tr odjíždí z Plzně a ohlédnutí za BusFestem
8. Co je to trolejbus? po italsku. Trolejbusy VanHool Exqui.City čekají na razítka
9. Nový zájezdový autobus Irisbus Evadys H pro ČSAD Frýdek-Místek
10. Hybridní autobus Škoda H12 Solaris vyrazil do provozu v MHD Plzeň
s tradičním komentářem.

1. Prvních devět autobusů YUTONG v ČSAD Vsetín
2. Doprava je jen jedna, různé jsou jen její způsoby
3. DPP: Autobus Karosa B732 vyjede naposledy do pravidelného provozu
4. První veřejné představení plzeňského městského autobusu Škoda 706 RTO
5. Na návštěvě ve Škoda Electric I.: Po letech trolejbus s bateriovým pohonem
6. Na návštěvě ve Škoda Electric II.: Po Plzni s královéhradeckým 31 Tr
7. Zlínské trolejbusy: Nový Škoda 25 Tr odjíždí z Plzně a ohlédnutí za BusFestem
8. Co je to trolejbus? po italsku. Trolejbusy VanHool Exqui.City čekají na razítka
9. Nový zájezdový autobus Irisbus Evadys H pro ČSAD Frýdek-Místek
10. Hybridní autobus Škoda H12 Solaris vyrazil do provozu v MHD Plzeň
Tentokrát to bylo od začátku jasné, masivní nástup čínských linkových Yutongů do Vsetína (mimochodem očekávaný už velmi dlouho), samozřejmě zaujal po celém česko-slovenském prostoru, slovenský prodejce je tím "trojským koněm", který se sem snaží tyto autobusy dostat. Teď nastává doba pozorování ze strany ostatních dopravců a po roce se ukáže, jestli to byla jednorázová záležitost nebo začátek trendu. Zájezdový Yutong je zde jediný a žádný průlom zatím nezpůsobil. Situace v oblasti dotované dopravy je podstatně odlišná od komerční, kde zejména v zájezdovém segmentu dopravci často dodržují pravidlo, že nejsou tak bohatí, aby si mohli kupovat levné věci a za svoje vlastní, nikoli zčásti veřejné peníze, kupují špičkovou evropskou produkci.
Za druhé místo velice děkuji, takovou pozornost si plzeňská mezinárodní konference opravdu zasloužila (i díky imhd.sk). Tady dlužíme ještě poslední plánovaný materiál, který se bude především věnovat tomu, zda patří reklama a marketing do veřejné dopravy a zda je opravdu tak nepatřičné náklady na marketing považovat za součást tohoto zvláštního polobyznysu. Po pravdě, kdyby byl odkázán BUSportál na reklamní zdroje od dopravců, pak už bychom to dávno obchodně zabalili. O to větší dík a uznání těm, kteří se marketinku věnují. Při té příležitosti děkujeme za dlouholetou spolupráci Student Agency, která doprovázela BUSportál od samého začátku a která se nyní ze strany dopravce uzavřela. Žlutá reklama nejen na BUSportálu prolomila alespoň trochu představu, že dopravce má hlavně jezdit a další jsou zbytečnosti.
Třetí a čtvrtá příčka patří blízké a vzdálenější minulosti. O to, co se děje s vozovým parkem v Praze, se zajímá mnoho čtenářů, i když stále se mi nedaří chápat sedmičkové Karosy jako něco historického, zejména, když pořád někde jezdí a jejich půvab zřejmě objevím až s delším odstupem. Plzeňské RTO jsme čekali, jeho představení se obešlo zatím bez nějaké speciální akce, ale vyjet s ním v rámci konference bylo velmi příjemné.
Trolejbusy jsou zkrátka trolejbusy a máme je všichni rádi. Poděkování ŠEL za vzorné přijetí zahraničních kolegů.
Evadys na severní Moravě potvrzuje pravidlo, že jeden autobus prodaný v ČR je často zajímavější než nějaká technická supernovinka či stovky autobusů prodané v Jižní Americe.
Těší umístění plzeňského hybridu na testování u PMDP s cestujícími. Sice byla tato skutečnost avizována na tiskové konferenci ŠEL dávno před tím, ale protože jsme byli opatrní, tak jsme si počkali a ve spolupráci s celým "týmem" informačně zvládli. Takže děkujeme za neformální avízo JŠ z ŠEL, doladění s RP z DPP a za spolupráci předem informovanému řidiči.
A ještě trochu protekce. Materiály z návštěvy Volvo Buses mají tu smůlu, že vznikly na konci měsíce a jejich "hlasy" se rozmělní mezi duben a květen. V poslední čtvrtině žebříčku se objevila opravdu zajímavá technická informace - hybrid Volvo s externím nabíjením je opravdu něco unikátního. Takže doporučujeme. Třeba pro odkaz na imhd.sk.


Minulý měsíc: TOP BUSportálu březen 2013
(V žebříčku až na vyjímky bodují původní informace, fotografie a přímo adresované tiskové zprávy, občasný monitorink je jen potvrzením toho, že nemůžeme všechno vědět nebo i uveřejnit první. Je setříděn sestupně, zahrnujeme do něj okolo padesáti nejvíce navštěvovaných materiálů, dolní hranicí bývá zpravidla 300-400 přístupů. Nejvýše umístěné materiály mají okolo 2000 návštěv. Na měsíční sledování "doplácejí" materiály z konce měsíce. V žebříčku se objevují i velmi staré materiály, většinou v souvislosti s tím, jak se objeví odkazy na ně na nějakých diskusních serverech.)
Dagmar Braunová