TOP BUSportálu červen 2011

1. Informace k situaci ve veřejné silniční dopravě 16.6.2011
2. E.ON vidí cestu k elektromobilitě i v elektrobusech. Testy elektrobusu SOR v ČR
3. Žďárská Škoda 706 RO se vybarvuje - máme se na co těšit
4. Nově rekonstruovaný vlečný vůz Karosa D 4 ČSAD autobusy Plzeň
5. Záběry z konečné fáze rekonstrukce vleku DM 4 Ladislava Tetery
6. Autobusoví dopravci zapojení v systému AMSBUS pojedou bez omezení
1. Informace k situaci ve veřejné silniční dopravě 16.6.2011
2. E.ON vidí cestu k elektromobilitě i v elektrobusech. Testy elektrobusu SOR v ČR
3. Žďárská Škoda 706 RO se vybarvuje - máme se na co těšit
4. Nově rekonstruovaný vlečný vůz Karosa D 4 ČSAD autobusy Plzeň
5. Záběry z konečné fáze rekonstrukce vleku DM 4 Ladislava Tetery
6. Autobusoví dopravci zapojení v systému AMSBUS pojedou bez omezení
Žebříček byl ovlivněn stávkovým čtvrtkem 16.5.2011, zaujalo turné elektrobusu i veteránská témata.
Mnoho bodujících materiálů je na téma Vysoké Mýto v různém kontextu.
Skokanem - tj. materiálem z konce měsíce s velkou návštěvností (pokud by vyšel na začátku měsíce, dostal by se patrně ií do podtitulku) je trolejbus Viseon. Asi to s tou neperspektivností trolejbusové dopravy nebude tak vyhrocené, jak by si přál ředitel DPP, koneckonců třeba v Brně se domnívají, že právě síť měníren pro trolejbusy je dobrým základem pro nabíjecí síť elektrobusů.
Nemůžeme si odpustit malou poznámku k pohonům ve veřejné dopravě. Pokud by někdo kouzelným proutkem sestavil za sebou několik vybraných prezentací z různých akcí do jednoho bloku, účastník v auditoriu by byl zmaten. Například na konferenci Chytrá a zdravá městská doprava známý trolejbusový "guru" z trolejbusového města Salzburgu Günter Mackinger neochvějně hlásal "Trolleymotion" jako výborné řešení a z Prešova mu přitakali. Elektrobus byl shledán věcí spíše perspektivní s nemožností momentálního masivního nasazení. Konference a semináře na téma elektromobilita obecně nyní atakují pozornost veřejnosti. Ředitel DPP Martin Dvořák na Green Foru souhlasně označil elektrobus jako perspektivní, ale trolejbus označil za něco úplně nevhodného. Trolejbus to má těžké. Co se týká homologací a povolovacích anabází, je tvrdě zařazen a vláčen úřady jako "tramvaj" a když jde o ekonomiku, kde by se ukázala trolejbusová trakce včetně úvodních investic levnější než tramvaj, pak se sype do rubriky autobus. Porovnání tramvaj - trolejbus, které při vysokokapacitních vozech a BRT systémech není až tak od věci, se nějak nehodí. To, že na rozdíl od tramvaje a autobusu je trolejbus také velice tichý, se nepropaguje vůbec. Martin Dvořák svoje postoje opřel o spolupráci s UITP, kde je mimochodem velmi silná trolejbusová sekce. Následně kategoricky zavrhl i pohon CNG. Škoda, že nenásledovalo razantně proplynové CNG vystoupení Markéty Schauhuberové z ČPU jako na valné hromadě Svazu dopravy. K tomu se nám tu prosazují hybridní vozidla, která se zase hodí jen někam, jsou provozně úspornější, ale zároveň při pořízení znatelně dražší. Jsou schopna šetřit jen tam, kde je velká spotřeba daná velkou frekvencí zastavování a rozjezdů a ještě nejlépe v kopcovitém terénu. A aby se co nejvíce "vyplatil", je třeba, aby byla nafta co nejdražší. A samozřejmě jako sázka na jistotu tu jsou pořád diesely jako spolehlivý evergreen s nejnižší pořizovací cenou, zavedeným servisem a emisemi podléhajícími nejpřísnějším limitům.


Minulý měsíc: TOP BUSportálu květen 2011
(V žebříčku až na vyjímky bodují původní informace, fotografie a přímo adresované tiskové zprávy, občasný monitorink je jen potvrzením toho, že nemůžeme všechno vědět nebo i uveřejnit první. Je setříděn sestupně, zahrnujeme do něj okolo padesáti nejvíce navštěvovaných materiálů, dolní hranicí bývá zpravidla 300-400 přístupů. Nejvýše umístěné materiály mají okolo 2000 návštěv. Na měsíční sledování "doplácejí" materiály z konce měsíce. V žebříčku se objevují i velmi staré materiály, většinou v souvislosti s tím, jak se objeví odkazy na ně na nějakých zahraničních severech.)
Dagmar Braunová