Testovací autobus Scania OmniExpress 3.20 Euro 5 byl na návštěvě v ĆR
© BUSportál

Autobus určený pro pravidelný linkový provoz může být využit i pro kratší výlety.
Autobus určený pro pravidelný linkový provoz může být využit i pro kratší výlety.
Jak uvádí výrobce, je nová verze OmniExpressu 3.20 perfektní pro pravidelný linkový provoz, ale určitě by se dal autobus využít i pro kratší výlety. Koneckonců první vozy této řady v o 15 cm vyšší verzi si u nás pořídil Čedok. Kombinuje výbornou aktivitu uvnitř měst s vysokým komfortem pro cestující. Nabízí působivý interiér s dostatečnou výškou. I když je navržen pro velký objem výměny cestujících, nabízí zároveň komfortní sedadla s tříbodovými bezpečnostními pásy a nápadité úložné prostory ve voze. Pracoviště řidiče je typicky ve stylu Scania - prostorné, ergonomické, jednotně adjustované. Přístrojová deska nabízí flexibilní prostor a možnost instalace různých typů odbavovacích zařízení. Scania OmniExpress 3.20 je využitelná s pohony diesel, biodiesel a ethanol. V patnáctimetrové verzi nabízí vysokou kapacitu přepravy. OmniExpressy se karosují v závodě Scanie ve finském Lahti. Pokud porovnáme s nabídkou Scanie v minulosti, jedná se o moderní ekvivalent modelu InterCentury, který Scania vyráběla v kooperaci s nástavbářem Irizar.
K testování jsme využili tradiční trasu Chrášťany - Zličín - Loděnice a po staré pražské zatáčkami přes Rudnou zpět. Autobus byl až na několik sedadel plně obsazen plastovými vodními cestujícím připoutanými také tříbodovými bezpečnostními pásy, zatížen byl i zavazadlový prostor. Plné naložení bylo poznat zejména při stoupání zatáčkami do Rudné, kdy bylo možno sešlápnout pedál plynu až na zem při zcela bezpečné rychlosti. Naopak z kopce po dálnici z Rudné do Loděnice potěšil brzdový "down hill assistent" udržující bezpečně rychlost v momentě zmáčknutí příslušného tlačítka. K brzdění obecně stačí vužívat vzhledem k zaintergovanému retardéru pouze citlivě brzdový pedál. Osmistupňová převodovka (řadící automat) s ovládáním pod volantem reagovala poznatelně z místa řidiče pouze při rozjezdu, následné řazení pak bylo neznatelné. Krátce jsme využili nejvyšší stokilometrovou rychlost na dálnici, nízkou rychlostí kvůli plnému naložení jsme vyšplhali do Rudné. Nechtěně jsme si zkusili simulaci delší velmi pomalé jízdy v koloně za traktorem - při provozu v Rudné o předjíždění nebylo možné ani uvažovat. Přestože se jedná o linkový autobus, řidič má stálý pocit plynulé a klidné jízdy autokaru. Na dané trase nebylo možné a s plným nákladem ani vhodné otestovat účinnost ESP. Autobus do servisního centra Scanie ve Chrášťanech přivezl už tradičně Bo Eriksson.
Podrobnou specifikaci najdete naskenovanou pod obrázky.
2012: IAA Hannover X.: Scania OmniExpress EURO 6
2010: První autobusy značky Scania řady OmniExpress ve střední Evropě převzal Čedok
2009: Testovací SCANIA OmniExpress H

Testovací autobus Scania OmniExpress 3.20 Euro 5 byl na návštěvě v ĆR
© BUSportál
Testovací autobus Scania OmniExpress 3.20 Euro 5 byl na návštěvě v ĆR
© BUSportál
Testovací autobus Scania OmniExpress 3.20 Euro 5 byl na návštěvě v ĆR
© BUSportál
Testovací autobus Scania OmniExpress 3.20 Euro 5 byl na návštěvě v ĆR
© BUSportál
Testovací autobus Scania OmniExpress 3.20 Euro 5 byl na návštěvě v ĆR
© BUSportál
Testovací autobus Scania OmniExpress 3.20 Euro 5 byl na návštěvě v ĆR
© BUSportál
Testovací autobus Scania OmniExpress 3.20 Euro 5 byl na návštěvě v ĆR
© BUSportál
Testovací autobus Scania OmniExpress 3.20 Euro 5 byl na návštěvě v ĆR
© BUSportál
Testovací autobus Scania OmniExpress 3.20 Euro 5 byl na návštěvě v ĆR
© BUSportál
Testovací autobus Scania OmniExpress 3.20 Euro 5 byl na návštěvě v ĆR
© BUSportál
Testovací autobus Scania OmniExpress 3.20 Euro 5 byl na návštěvě v ĆR
© BUSportál
Testovací autobus Scania OmniExpress 3.20 Euro 5 byl na návštěvě v ĆR
© BUSportál
Testovací autobus Scania OmniExpress 3.20 Euro 5 byl na návštěvě v ĆR
Testovací autobus Scania OmniExpress 3.20 Euro 5 byl na návštěvě v ĆR