Terminál Hranečník otevřen 28.2.2016
© Stanislav Trunečka

Významnou změnu pro ostravskou městskou hromadnou dopravu i některé příměstské linky v okolí Ostravy představuje datum 28.2.2016, kdy došlo k zprovoznění dopravního terminálu Hranečník.
Realizace stavby započala v červnu 2014.
Významnou změnu pro ostravskou městskou hromadnou dopravu i některé příměstské linky v okolí Ostravy představuje datum 28.2.2016, kdy došlo k zprovoznění dopravního terminálu Hranečník.
Realizace stavby započala v červnu 2014.
TERMINÁL HRANEČNÍK

Významnou změnu pro ostravskou městskou hromadnou dopravu i některé příměstské linky v okolí Ostravy představuje datum 28.2.2016. V tento den dochází ke zprovoznění dopravního terminálu Hranečník, který byl vybudován na místě stejnojmenného tramvajového obratiště ve východní části krajského města (územní obvod Slezská Ostrava). Realizace stavby započala v červnu 2014.

Důvodem zřízení přestupního terminálu je snaha o zefektivnění a ekologizaci veřejné dopravy v centru města tím, že zde bude v cílovém stavu ponechána pouze doprava provozována v elektrické trakci. Od poslední únorové neděle tak většina autobusů MHD z obvodů nalézajících se východně od centra (např. Radvanice, Bartovice) a příměstských linek ze směru od Havířova, Karviné a Orlové končí a začiná v nově vybudovaném dopravním uzlu.

Doprava z Hranečníku do centrálních částí Ostravy a všech ostatních terminálů (Hlavní nádraží, Svinov, Dubina) již bez dalšího přestupu je pak zajištěna tramvajemi a nově i trolejbusy. (Nový úsek trolejbusového vedení představuje část mezi Hranečníkem a mostem Miloše Sýkory ve středu města). Návaznou tramvajovou dopravu obsluhují linky 4, 12 a 14 (průměrný interval v pracovní dny 5 min. a večer a o víkendu 10 min.), trolejbusovou dopravu linky 101, 107 a 110 (průměrný interval ve špičce 3 min., mimo špičku včetně víkendu 10 min.).

Nový terminál sestává ze dvou nástupišť, na kterých probíhá přestup mezi jednotlivými trakcemi. Řešen je ve většině případů systémem "hrana-hrana", tzn., že cestující se nemusí v terminálu složitě přesunovat, ale přejde pouze několika málo kroky ke druhému okraji nástupiště. Pro tramvaje, trolejbusy i autobusy byla vybudována nová obratiště i odstavné plochy.

Veškerá nástupiště jsou zastřešena, pro informaci o jednotlivých spojích jsou u každého zastávkového označníku umístěny elektronické informační panely s údaji o nejbližších odjezdech. Cestující mohou rovněž využít budovu s vytápěnou čekárnou, WC a občerstvením (zprovoznění objektu do poloviny března), nachází se zde také zázemí pro řidiče.

Automobilistům je přímo v areálu k dispozici záchytné parkoviště (zatím nehlídané a neplacené), které by po vyhodnocení provozu a výstavbě oplocení mělo sloužit v režimu P+R (zaparkuj a jeď). Celý prostor včetně budovy je pod stálým dohledem městské policie, bezpečnost posiluje i kamerový systém.

V návaznosti na zvýšení provozu u terminálu byly dvě přiléhající křiovatky osazeny semafory, které jsou v činnosti v pracovní dny od 6 do 18 hodin.

Doplňme, že k 28.2.2016 došlo rovněž k rozšíření integrovaného dopravního systému Moravskoslezského kraje ODIS i na příměstské linky z oblasti Havířovska. V souvislosti s vytvořením nového přestupního uzlu tak mají všichni dotčení cestující možnost plně využít výhodu integrace městských i příměstských linek a při použití bezkontaktní čipové karty ODISka dosáhnout zlepšení komfortu cestování i finanční úspory.

Stanislav Trunečka s využitím materiálů KODIS

Terminál Hranečník otevřen 28.2.2016
© Stanislav Trunečka
Terminál Hranečník otevřen 28.2.2016
© Stanislav Trunečka
Terminál Hranečník otevřen 28.2.2016
© Stanislav Trunečka
Terminál Hranečník otevřen 28.2.2016
© Stanislav Trunečka
Terminál Hranečník otevřen 28.2.2016
© Stanislav Trunečka
Terminál Hranečník otevřen 28.2.2016
© Stanislav Trunečka
Terminál Hranečník otevřen 28.2.2016
© Stanislav Trunečka
Terminál Hranečník otevřen 28.2.2016
© Stanislav Trunečka
Terminál Hranečník otevřen 28.2.2016
© Stanislav Trunečka