Autobus TEDOM Kronos 123.
Třetí česká továrna na autobusy u Třebíče zahájí výrobu ještě letos.
Investice do automobilky sice ne tak mediálně sledovaná jako korejská, ale i při jiném řádu objemu investic velmi zajímavá. Městský nízkopodlažní autobus TEDOM s dvanáctilitrovým CNG motorem TEDOM EURO 4. Význam zkratky TEDOM. Perspektiva CNG v dopravě.
Třetí česká továrna na autobusy u Třebíče zahájí výrobu ještě letos.
Investice do automobilky sice ne tak mediálně sledovaná jako korejská, ale i při jiném řádu objemu investic velmi zajímavá. Městský nízkopodlažní autobus TEDOM s dvanáctilitrovým CNG motorem TEDOM EURO 4. Význam zkratky TEDOM. Perspektiva CNG v dopravě.
Za velkého zájmu médií a dopravců z České republiky i Slovenska proběhla prezentace společnosti TEDOM 4.5.2006 v hotelu Holiday Inn a v prostorách BVV.TEDOM s.r.o. je soukromou českou společností podnikající v oblasti energetiky. Byla založena v roce 1991 v Třebíči s výlučně českým kapitálem s hlavním předmětem činnosti vývojem, výrobou a prodejem kogeneračních jednotek na bázi pístových, zejména plynových spalovacích motorů. K tomu později přibylo provozování tepelně-energetických systémů. TEDOM s.r.o řídí a kontroluje chod dceřiných společností, ve kterých vlastní majetkový podíl. Zaměstnává 700 osob. Působí celosvětově a je specialistou na kogenerační technologie - společná výroba tepla a elektřiny, případně i chladu zejména ze zemního plynu. 80% společnost vyváží. TEDOM je dodavatelem komplexních energetických služeb a tepla. Pro PARS Šumperk a České dráhy dodává společnost motory (REGIONOVA).
Společnost jako odběratel motorů LIAZ vyřešila problematický vývoj v Jablonci v roce 2003 odkoupením a modernizací tamější motorárny a stala se nástupcem výrobce tradičního motoru LIAZ bez práva na značku LIAZ. Proto tyto motory nesou značku společnosti TEDOM. Tutéž značku nesou i autobusy, které společnost vyrábí na základě licence italské společnosti MAURI.
V loňském roce koupil TEDOM pozemek v třebíčské průmyslové zóně pro stavbu montážního závodu autobusů s investicí 150 miliónů. Stavba začala v dubnu a výroba bude spuštěna na podzim. V Jablonci se kromě výroby motorů počítá i s výrobou nákladních vozů pod značkou FOX pro komunální sféru. S "Liazkou" se TEDOM zúčastnil minulé Rallye Lisabon Dakar s nejlepším českým umístěním na 11.místě. TEDOM s.r.o. se stal jediným dodavatelem originálních náhradních dílů do všech motorů LIAZ, které se v továrně dříve vyráběly a které jsou v současnosti stále rozšířené.
TEDOM v současnosti favorizuje vývoj motoru na zemní plyn, kde splňuje bez problému EURO 4, ale předpokládá i vývoj na poli dieselu, kde se jednoznačně hlásí k SCR technologii.
Nový "dopravní byznys" si společnost nadělila k 15. narozeninám a chce za pomoci investičních pobídek uplatnit vlastní kapitál. Základem je tradiční osvědčený 12 litrový motor v plynové verzi elektronicky řízený vyráběný v rekonstruované a modernizované motorárně v Jablonci, odkud přesně před 100 lety vyjelo první vozidlo RAF. Kromě výroby nových motorů je zde kapacita pro tovární generálkování starých motorů.
Prototyp autobusu TEDOM vznikl v roce 2004 a byl oceněn hned při premiéře na minulém AUTOTECu. V Letohradských strojírnách se vyrobilo na 80 autobusů s motorem MAN pro italského partnera. Autobusů s motorem TEDOM bylo vyrobeno 10. Na svařovanou nerezovou karosérii z tenkostěnných profilů doplněnou plasty je dávána záruka proti prorezivění 12 let. Plně nízkopodlažní dvounápravový městský třídvéřový autobus s motorem nastojato v levém zadním rohu má nejvyšší rychlost 70 km/h. V CNG verzi je šestistupňová automatická převodovka ZF, od stejného dodavatele jsou nápravy. U českého motoru je garance 4x nižších nákladů na náhradní díly. Konstruktéři se nebrání do budoucna i jiným typům autobusů s jinými motory (Cummins ap.) s tím, že chtějí nadále využívat italských designérů. Kapacita závodu počítá v začátcích s až 200 vozidly ročně.
Autobusy jsou v současnosti nasazovány do provozu a osvědčily se v tvrdých podmínkách Liberce, zapůjčeny byly různým dopravním společnostem i na Slovensku.
Začít v současné situaci na trhu s autobusy vyžaduje odvahu, sebedůvěru a vizi. Autobusové výrobě v Česku se daří momentálně jako nikdy a pokud například může být autobusovou velmocí Španělsko, aniž by mělo k dispozici národního výrobce motorů, může se takovému projektu dařit i v Česku. Zde jezdí kromě zahraničních české autobusy s převážně italskými motory (Karosa, SOR) a plynovými Cummins (EKOBUS), případně německé autobusy s českými rámy (Mercedes-Benz, Setra). Mít v českém autobusu český motor je sympatické a prestižní.
V nenáročném prostoru brněnského výstaviště si redakce měla možnost autobus vyzkoušet jako řidič. Autobus je snadno ovladatelný a jízda s automatickým řazením plynulá a příjemná. Zajímavější by byla určitě jízda v provozu a členitějším terénu. Těším se příště.
Zemní plyn (CNG) palivem budoucnosti
Společnost RWE se hlásí k CNG v dopravě dotací 200 000 na nákup autobusu a vybudováním sítě 100 čerpacích stanic, jedna z nich bude právě v Třebíči. Autobusů na Compress Natural Gas je v provozu v sočasnosti 460, nejvíce v severních Čechách, Havířově a Prostějově. Ve vizi na rok 2020 se počítá s 10% podílem CNG v dopravě.Význam slova TEDOM objasnilo vedení společnosti na přímý dotaz BUSportálu jako TEplo DOMova a vyplývá z části portfolia činnosti společnosti. Přejeme této značce osud dobrých značek, u kterých se už nikdo po původním významu neptá.
Autobus TEDOM "pdf"
Spalovaci motory TEDOM "pdf"
Mateřská společnost TEDOM s.r.o. tvoří základ celého holdingu. TEDOM Energo s.r.o. provozuje tepelně energetické systémy v několika městech České republiky (Svitavy, Zruč nad Sázavou, Světlá nad Sázavou, Příbor, Volyně, Železná Ruda a jiné). Ve spolupráci s mateřskou firmou se stále více zaměřuje na energetické využití obnovitelných zdrojů energie, především bioplynu. TENERGO Brno a.s. vznikla za účelem provozování tepelně-energetických systémů na Slovensku. TEPLO Ivančice s.r.o. a Jesenická tepelná společnost s.r.o. , vyrábí teplo pro bytovou zástavbu. TTS energo s.r.o. vyrábí teplo a elektřinu pro Třebíč.
Foto BUSportál.
Foto BUSportál.
Lubomír Kolman (RWE), Vratislav Goj, Vlastimil Vildman, Josef Jeleček, Vlado Murár (TEDOM). Foto BUSportál.
Velká účast médií a dopravců na prezentaci firmy TEDOM v Brně. Foto BUSportál.
Dalším dopravním projektem je komunální nákladní vůz FOX. Foto BUSportál.
Autobus TEDOM Kronos 123 má příjjemné množství sedadel přístupných přímo z nízké podlahy. Foto BUSportál.
Foto BUSportál.
Foto BUSportál.
Foto BUSportál.
Foto TEDOM.
Foto BUSportál.
Foto BUSportál.
Foto BUSportál.
Foto BUSportál.
Foto TEDOM.

Maroko bude mít pro AFCON 2025 od Yutong 723 autobusů
Otokar bude v Turecku vyrábět Mercedes-Benz Conecto
1 000 nových autobusů Credobus pro Maďarsko do roku 2027


