Systémy veřejné dopravy v Evropě: Švýcarsko - den pátý (28.7.2007)
Lausanne – historický trolejbus č. 2 z roku 1932 je stejně starý jako lausannský trolejbusový provoz; z běžného provozu byl vyřazen po 32 letech služby

… pokračujeme nejprve na jih k Ženevskému jezeru a pak podél něj na západ přes města Montreux, Vevey a Lausanne. Pátá část ze série deseti obsáhlých reportáží z dopravně zaměřeného zájezdu do Švýcarska, Francie a Rakouska. Jan Marek a Daniel Ditrych pro BUSportál.
Reklama
… pokračujeme nejprve na jih k Ženevskému jezeru a pak podél něj na západ přes města Montreux, Vevey a Lausanne. Pátá část ze série deseti obsáhlých reportáží z dopravně zaměřeného zájezdu do Švýcarska, Francie a Rakouska. Jan Marek a Daniel Ditrych pro BUSportál.
Hlavním cílem tohoto dne bylo Lausanne. Protože jsme ale cestou z La Chaux-de- Fonds míjeli několik větších měst, neodolali jsme a udělali v nich krátké zastávky. Prvním takovým městem byl Neuchâtel. Páteří tamní MHD jsou trolejbusy, které jezdí na linkách 1, 2, 7 a 8. Nasazovány jsou kloubové vysokopodlažní vozy značky Hess ve dvou verzích – starší z let 1983-4 a novější z roku 1991. Těm sekundují zánovní nízkopodlažní autobusy MAN, které zajišťují nízkopodlažní spoje i na trolejbusových linkách. Zajímavostí je podzemní lanová dráha, která spojuje výše položené vlakové nádraží s centrem města, které se nachází na břehu Neuchâtelského jezera. Další zvláštností je linka číslo 5, neboť je to ve zdejší MHD jediná linka tramvajová. Ve skutečnosti je to něco na pomezí tramvaje a lehké železnice, což je ve Švýcarsku celkem běžná věc. Linka jezdí z centra města podél jezera do obce Boudry. Více informací o neuchâtelské MHD naleznete na www.tn-neuchatel.ch .
Další zastávkou, tentokrát však opravdu velmi krátkou, byl Fribourg. Tamní specialitou je pravidelný provoz duobusů, což jsou vozidla, která na rozdíl od trolejbusů s pomocným dieselagregátem mají stejný výkon při jízdě na naftu jako při jízdě na elektřinu. Duobusová doprava je tam provozována na linkách 1, 2 a 3, přičemž každá z linek má úsek, který není vybaven trolejovým vedením, takže zde jezdí duobusy na naftový pohon. Viděli jsme kloubové duobusy značky Hess, a to starší vysokopodlažní i novější nízkopodlažní. Stránky fribourgského dopravního podniku najdete na adrese www.tpf.ch .
Po příjezdu k Ženevskému jezeru.jsme nemohli vynechat města Villeneuve, Montreux a Vevey. Tato tři města leží na světoznámé švýcarské riviéře a vytvářejí prakticky souvislou zastavěnou oblast, v níž páteř místní dopravy tvoří trolejbusová linka. Hromadnou dopravu zde v minulosti (1888-1958) zajišťovaly elektrické tramvaje, provoz trolejbusů se datuje od roku 1957. Do dnešních dnů je stále v provozu pouze jediná trolejbusová linka 1, jejíž trasa měří přes 13 km. Dopravu zajišťují trolejbusy Van Hool / Kiepe AG 300T, které jsou pro provoz na takto dlouhé lince vybaveny velmi pohodlnými sedačkami. Samozřejmostí je automat na jízdenky v každém voze. Více informací na www.vmcv.ch.
Lausanne je jediným švýcarským městem, ve kterém je v provozu metro. Dvoudílné soupravy provozované na lince m1 vzhledově připomínají tramvaj, proud odebírají z vrchního trolejového vedení a jezdí po jednokolejné trati s výhybnami. Větší část této tratě se nachází na povrchu, jen krátký úsek v centru města je podzemní. Linka m2, která je specifická díky velkému stoupání a s tím spojenému ozubnicovému provozu, v současnosti prochází komplexní rekonstrukcí a její provoz nahrazuje autobusová linka MB. Podobně jako metro zajíždí v centru Lausanne pod zem i místní dráha firmy LEB vedoucí do obce Bercher. Dále Lausanne skýtá jeden z nejzajímavějších trolejbusových systémů ve Švýcarsku. Kromě deseti kloubových trolejbusů převzatých ze Ženevy (Saurer/Hess, r.v. 1982-83) jsou ve stavu jenom sólo vozy (FBW/Hess a NAW/Lauber, r.v. 1982-90), které v drtivé většině jezdí v soupravě s přívěsy. Nejstarším přívěsům je přes 30 let, ty nejnovější jsou nízkopodlažní. Kdo má zájem o jízdu trolejbusovým přívěsem v tomto městě, neměl by s jeho návštěvou příliš otálet. Na nejbližší roky je vypsáno výběrové řízení na článkové trolejbusy, které téměř všechny tyto pro Lausanne charakteristické soupravy nahradí. Pro zajímavost uvádíme, že v Lausanne už jednou moderní kloubové trolejbusy (dokonce duobusy) jezdily. Byly to vozy Neoplan N 6121 podobné konstrukce jako trolejbusy v Basileji. Ani v Lausanne jim však štěstí nepřálo. Po několika požárech se dopravní podnik rozhodl vrátit je výrobci. Náhradou za ně firma Neoplan dodala kloubové autobusy Centroliner Evolution. Logickým důsledkem tedy byl nákup ojetých kloubových trolejbusů ze Ženevy a nasazení autobusů na některé kurzy trolejbusových linek.
Vozový park autobusů je na rozdíl od trolejbusů velmi moderní. Dominují vozidla kloubová, téměř všechny námi spatřené vozy měly klimatizaci prostoru pro cestující a neviděli jsme žádný vysokopodlažní autobus. Autobusy pocházejí od výrobců Van Hool, Neoplan a Solaris. Město leží v poměrně členitém terénu, takže trasy linek jsou mnohdy docela zajímavé. Dvojnásobně to platí o linkách, na nichž jezdí minibusy Van Hool. Na vozidlech MHD v Lausanne byl znát vliv francouzské nátury poněkud potlačující švýcarský smysl pro dokonalost. S opravami drobnějších oděrek na vozidlech se zde totiž rozhodně nespěchá. Poškozená místa jsou však označena, zřejmě proto, aby se předešlo sporům řidičů o to, kdo a kdy způsobil který škrábanec. Více informací na www.t-l.ch.
BUSportál děkuje účastníkům zájezdu, autorům Janu Markovi a Danielu Ditrychovi, za opravdu úctyhodný soubor reportáží, které postupně zveřejňujeme.
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Švýcarsko - den čtvrtý (27.7.2007) Bern a La Chaux-de-Fonds.
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Švýcarsko - den třetí (26.7.2007) Basel a Luzern.
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Švýcarsko - den druhý (25.7.2007) Zürichu, Winterthur a okolí.
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Švýcarsko - den první (24.7.2007) Sankt Gallen, Schaffhausen.
Trolejbus s vlekem v Luzernu. (Autor JIVO)

Systémy veřejné dopravy v Evropě: Švýcarsko - den pátý (28.7.2007)
Lausanne – Van Hool AG300 jako náhradní linka MB.
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Švýcarsko - den pátý (28.7.2007)
Neuchâtel – trolejbus Hess z roku 1991
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Švýcarsko - den pátý (28.7.2007)
Neuchâtel – starší typ trolejbusu Hess
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Švýcarsko - den pátý (28.7.2007)
Neuchâtel – novější typ Hessu na přestupní zastávce Place Pury
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Švýcarsko - den pátý (28.7.2007)
Villeneuve – konečná zastávka linky 1 s trolejbusem Van Hool AG300T/Kiepe
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Švýcarsko - den pátý (28.7.2007)
Lausanne – souprava trolejbusu FBW/Hess s vlekem Lauber
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Švýcarsko - den pátý (28.7.2007)
Lausanne – centrum města leží v kopcovitém terénu, takže zde najdeme i viadukt...
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Švýcarsko - den pátý (28.7.2007)
Lausanne – boční pohled na trolejbus NAW/Lauber
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Švýcarsko - den pátý (28.7.2007)
Lausanne – vzhled vleků Lauber je vskutku archaický
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Švýcarsko - den pátý (28.7.2007)
Neuchâtel – starší trolejbusy Hess vyjíždějí z centra města
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Švýcarsko - den pátý (28.7.2007)
Fribourg – duobus Hess ne „natrolejovací“ zastávce
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Švýcarsko - den pátý (28.7.2007)
Fribourg – duobus Hess
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Švýcarsko - den pátý (28.7.2007)
Montreux – trolejbus Van Hool AG300T/Kiepe
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Švýcarsko - den pátý (28.7.2007)
trolejbus Van Hool AG300T/Kiepe vozovny VMCV mezi městy Montreux a Vevey
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Švýcarsko - den pátý (28.7.2007)
Vevey – autobus Van Hool A300
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Švýcarsko - den pátý (28.7.2007)
Vevey – trolejbus Van Hool AG300T/Kiepe u nádraží
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Švýcarsko - den pátý (28.7.2007)
Vevey – konečná zastávka trolejbusu u lanové dráhy
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Švýcarsko - den pátý (28.7.2007)
Vevey – pohled na horní část trolejbusu Van Hool AG300T/Kiepe
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Švýcarsko - den pátý (28.7.2007)
Lausanne – trolejbus NAW/Lauber s novějším vlekem Hess
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Švýcarsko - den pátý (28.7.2007)
Lausanne – vlek Hess z roku 1990 nese stopy drobnější nehody...
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Švýcarsko - den pátý (28.7.2007)
Lausanne – plynová verze autobusu Van Hool A300
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Švýcarsko - den pátý (28.7.2007)
Lausanne – autobus Neoplan Centroliner Evolution
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Švýcarsko - den pátý (28.7.2007)
Lausanne – některé ze starých vleků Lauber mají zadní dveře zrušené zcela, jiné, jako třeba tento, jen částečně
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Švýcarsko - den pátý (28.7.2007)
Lausanne – těmi nejužšími uličkami vozí cestující už téměř 20 let takovéto autobusy Van Hool A500
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Švýcarsko - den pátý (28.7.2007)
Neuchâtel – kloubový nízkopodlažní autobus MAN
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Švýcarsko - den pátý (28.7.2007)
Villeneuve – trolejbus Van Hool AG300T/Kiepe přijíždí na konečnou zastávku
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Švýcarsko - den pátý (28.7.2007)
Lausanne – ex-ženevský kloubový trolejbus Saurer/Hess
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Švýcarsko - den pátý (28.7.2007)
Lausanne – souprava metra na konečné stanici Renens CFF
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Švýcarsko - den pátý (28.7.2007)
Lausanne – souprava regionální dráhy LEB
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Švýcarsko - den pátý (28.7.2007)
Lausanne – souprava metra vjíždí z jednokolejné tratě do výhybny