Winterthur – trolejbus Solaris Trollino 18AC.
Druhá část ze série deseti obsáhlých reportáží z dopravně zaměřeného zájezdu do Švýcarska, Francie a Rakouska. Jan Marek a Daniel Ditrych pro BUSportál.
Druhá část ze série deseti obsáhlých reportáží z dopravně zaměřeného zájezdu do Švýcarska, Francie a Rakouska. Jan Marek a Daniel Ditrych pro BUSportál.
Obrázky jsou tentokrát rozděleny na dvě části. Silniční vozidla najdete pod textem, kolejová a lodě
ZDE
Tento den jsme si vyhradili na prohlídku Zürichu, Winterthuru a okolí těchto měst. Zürich je největší město Švýcarska. Žije v něm takřka 370 tisíc obyvatel. Město pokrývá hustá síť tramvajových a trolejbusových linek, významnou roli hraje i příměstská železnice (S-Bahn). Autobusy tvoří pouze doplněk celého systému. Trolejbusy, jejichž provoz byl zahájen v roce 1939, jsou dnes v provozu na linkách 31, 32, 33, 34, 36 a 72. na linkách můžeme vidět kloubové trolejbusy Mercedes Benz O405GTZ / ABB vyrobené v letech 1986 – 94. Od roku 2006 jsou dodávány nízkopodlažní trolejbusy Hess Swisstrolley 3, od letošního září dokonce ve tříčlánkovém provedení LighTram. Tříčlánkové vozy budou nasazeny na lince 31, popř. 32. Tramvaje jezdí na třinácti linkách 2 – 11 a 13 – 15. V provozu jsou jak tramvaje z přelomu 60. a 70. let 20. století, tak i nejnovější nízkopodlažní vozy Cobra, jejichž dodávky stále pokračují. Město leží v kopcovitém terénu, takže některé tramvajové linky zdolávají obdivuhodná převýšení. Mezi autobusy dominují starší Mercedesy O405 a moderní Neoplany Centroliner Evolution, obojí v sólo i kloubové verzi. V provozu však potkáme i jiné typy, včetně mikrobusů. Systém MHD je doplněn loděmi na řece Limmat i na jezeře Zürichsee. V provozu jsou i dvě lanovky (Seilbahn Rigiblick, Polybahn) a zubačka (Dolderbahn), jejichž návštěvu lze rovněž doporučit. Na všechny tyto dopravní prostředky platí jízdenky MHD. Zajímavé jsou i některé linky S-Bahnu – především „horská“ linka S10 na vrch Uetliberg a linka S18 do Esslingenu, která v části trasy využívá tramvajové koleje. Zürich je ukázkovým příkladem města s natolik propracovaným systémem MHD, že uživatelů osobních aut je mezi obyvateli města takřka zanedbatelná menšina (cca 17 procent). A to i přesto, že ve městě neexistuje metro.
Úspěch curyšské MHD stojí na důsledné preferenci vozidel MHD, využití všech existujících prostředků veřejné dopravy (od lanovek po železnici) a jejich propojení kvalitními přestupními vazbami. Samozřejmostí jsou moderní vozidla, krátké intervaly a na železnici i vysoké cestovní rychlosti. Lidé tak nemají důvod používat osobní auta. Nejvíce viditelné je to v centru města. Kolony osobních aut chybí, zato vozidel MHD je tu spousta a o cestující evidentně nemají nouzi. Oko dopravního odborníka zajásá i při pohledu na curyšské hlavní nádraží, odkud odjíždí jedna vysokokapacitní vlaková souprava za druhou. Mluvíme-li o curyšské MHD, nesmíme zapomenout na integrovaný dopravní systém, jehož je nedílnou součástí. Jedná se o Zürcher Verkehrsverbund (ZVV). Tento systém sdružuje větší počet dopravců v curyšském regionu do jednotného tarifu, zajišťuje návaznosti mezi jednotlivými linkami a stanovuje standardy kvality. Stará se i o informovanost cestujících, která je zde vskutku výborná. Standardem jsou např. malé oblastní jízdní řády, které jsou zdarma k dispozici na nádražích a v regionálních autobusech. Více informací najdete na www.vbz.ch nebo www.zvv.ch.
Téměř 100tisícové město Winterthur leželo vždy ve stínu svého většího a známějšího souseda, Zürichu. I Winterthur patří do systému ZVV, takže sem z Zürichu dojedeme vlakem na jednotnou integrovanou jízdenku. Ta platí ve všech vlacích, tedy i v dálkových IC, EC a naklápěcích ICN. Také v tomto městě trolejbusy (první linka zahájila provoz v roce 1938) postupně nahradily tramvaje, které ulicemi města projely naposledy v roce 1951. Současná trolejbusová síť obsahuje tři linky označené čísly 1, 2 a 3. Provoz zajišťují starší vysokopodlažní trolejbusy Mercedes Benz O405 GTZ vyrobené v letech 1988 – 92 a nízkopodlažní vozy Solaris Trollino 18AC, které byly zkompletovány v Dopravním podniku Ostrava v roce 2005. Trolejbusy Solaris jsou vybaveny pomocným dieselagregátem a od vozů provozovaných v ČR se liší mj. i předsuvnými 2. – 4. dveřmi. Místní dopravní společnost Stadtbus Winterthur má aktuálně trolejbusů nedostatek, proto jsou na některé kurzy trolejbusových linek vypravovány kloubové autobusy. V červenci 2007 zde proběhl zkušební provoz tříčlánkového trolejbusu Hess/Kiepe LighTram, který byl velmi pozitivně vyhodnocen. Uvidíme, třeba se v budoucnosti setkáme s „tříčlánky“ i v tomto městě. Vozový park autobusů se sestává z vozidel značek Solaris a Mercedes-Benz. Více informací naleznete na www.zvv.ch nebo na www.stadtbus-winterthur.ch.BUSportál děkuje účastníkům zájezdu, zejména autorům Janu Markovi a Danielu Ditrychovi, za opravdu úctyhodný soubor reportáží, které postupně zveřejňujeme.
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Švýcarsko - den první (24.7.2007)
Winterthur – trolejbus Mercedes O405GTZ.
Zürich – trolejbus Hess Swisstrolley.
Zürich – mikrobus Mercedes-Benz Sprinter
Zürich – trolejbus Mercedes O405GTZ.
Zürich – trolejbusy Hess Swisstrolley.
Winterthur – trolejbus Solaris Trollino 18AC.
Winterthur – trolejbus Mercedes O405GTZ.
Zürich – trolejbus Mercedes O405GTZ.
Zürich – trolejbus Hess Swisstrolley.
Winterthur – autobusová vozovna s vozy Solaris Urbino 12.
Winterthur – trolejbus Mercedes O405GTZ.
Winterthur – trolejbus Mercedes O405GTZ.