V szegedské trolejbusové vozovně v době naší návštěvy probíhala přestavba ex-plzeňských autobusů Škoda 21Ab na trolejbusy.
Druhá část ze seriálu z cest Jana Marka v roce 2008.
Druhá část ze seriálu z cest Jana Marka v roce 2008.
Můžete vydat na podobný výlet v červenci do Skandinávie (s odkazy na předloňské putování západní Evropou). Pokračujeme po opravdu zajímavé cestě do Maďarska v roce 2008 očima Jan Marka..MHD v Szegedu zajišťují dvě společnosti – městský dopravní podnik SZKT a autobusový dopravce Tisza Volán, který zajišťuje i regionální a dálkovou dopravu. Každý z dopravců má např. vlastní barevné provedení vozidel a vzhled jízdních řádů, ale tarif je společný a tržby se rozdělují stanoveným dílem. SZKT provozuje zejména tramvaje a trolejbusy, ale má i autobusy – především pro zajištění náhradní dopravy za elektrickou MHD. Tisza Volán je výhradně autobusový dopravce. Protože jeho městské a příměstské autobusy vypadají téměř stejně, musí mít všechny autobusy MHD za předním sklem kromě linkové orientace i ceduli „HELYIJÁRAT“ – doslova to znamená „místní linka“, ale jde o označení MHD. SZKT je doslova rájem českých vozidel. České výroby je drtivá část vozového parku szegedských trolejbusů – jedná se o vozy Škoda 14Tr, 15Tr, 21Tr a 22Tr. Mnoho vozidel bylo koupeno ojetých a následně podstoupilo různé stupně oprav, modernizací či přestaveb. Zejména přestavby jsou szegedskou specialitou – elektrovýzbroj Cegelec zde již zastavěli do trolejbusů 14Tr a 21Tr a autobusů Volvo 7000, Mercedes-Benz Citaro a Škoda 21Ab.
Szegedská tramvajová doprava působí dosti rozporuplným dojmem. V centru města se tratě rekonstruují, ale na okrajích jsou některé úseky ještě jednokolejné a navíc v bídném technickém stavu. S vozovým parkem je to podobné – najdeme zde skvěle udržované vozy Tatra T6 a KT4 v různých stupních modernizace a vedle nich oprýskané staré maďarské tramvaje FVV, jinak též zvané „Bengáli“. Tuto přezdívku nemají náhodou, neboť jejich provoz je velmi hlučný a neklidný. Jejich technická zastaralost byla značná již v době výroby, takže není divu, že po cca 50 letech provozu dělají dopravci, potažmo městu, již skutečně ostudu. V Szegedu jsou však nezastupitelné kvůli své obousměrnosti. To jsme pocítili zejména při naší návštěvě, neboť většina tramvajové sítě byla kvůli rekonstrukcím mimo provoz a ty úseky, které v provozu zůstaly, vyžadovaly kvůli provizornímu ukončení právě nasazení obousměrných vozů. Tak se stalo, že všechny Tatry stály ve vozovně, zatímco prastaré „Bengáli“ vesele jezdily, a to i vozy, na nichž bylo vidět, že již byly dlouho odstavené.
Z autobusů vlastní SZKT kromě typických Ikarusů 280 také několik nízkopodlažních Ikarusů 417, které byly zakoupeny z německého Wuppertalu. U dopravce Tisza Volán najdeme kromě rozličných typů Ikarusů s pohonem naftovým nebo na zemní plyn také např. vozy Mercedes Citaro.
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Maďarsko - Budapešť.
V szegedské trolejbusové vozovně v době naší návštěvy probíhala přestavba ex-plzeňských autobusů Škoda 21Ab na trolejbusy
Modernizovaný trolejbus Škoda 14Tr
Konečná zastávka Makkosház s autobusy dopravce Tisza Volán a trolejbusy SZKT
Trolejbus linky 7, vjíždějící do areálu tramvajové vozovny, v němž má tato linka svou točnu
Szegedský unikát – autobus Volvo 7000, přestavěný na trolejbus
„Trolejbusová zahrádka“ ve vozovně v Szegedu
Autobus Ikarus 417 se zajímavým osudem – vyroben v Maďarsku, prodán do Německa a jako ojetý koupen zpět do Maďarska
– Prototyp trolejbusu Škoda 22TrAC
Autobus Ikarus 435
Autobus Ikarus 280 s pohonem na zemní plyn
Podobně jako v ČR jsou na starší Karosy řady 700 dosazována čela z řady 900, dostal tento szegedský Ikarus 280 čelo s designem novější verze
Modernizovaná verze Ikarusu 260
Tento trolejbus Škoda 14Tr pochází ze Zlína a byl modernizován dosazením elektrovýzbroje Cegelec
Jeden z autobusůMercedes-Benz Citaro přestavěných na trolejbusy
Dálkové vozy dopravce Tisza Volán
Dálkový Ikarus 250 dopravce Tisza Volán
Dvoudveřový příměstský Ikarus 260
Novější verze příměstského Ikarusu s motorem vzadu
Ikarus řady 300 na podvozku Volvo
Historická tramvaj ve vozovně
Tramvaj Tatra KT4D, odkoupená z Německa
Tramvaj Tatra T6
Stará tramvaj, upravená jako restaurace. Linková orientace je autentická – v minulosti touto ulicí skutečně jezdila tramvajová linka 7
Stará tramvaj FVV na konečné zastávce Fonógyári út
Na této tramvaji FVV je vidět, že před výlukou, která si vyžádala její nasazení, již zřejmě dlouho nejezdila