Konečná Skeppsbron se nachází v těsném sousedství přístavu. ''Ella'' © Daniel Ditrych
Jan Marek a Daniel Ditrych pro BUSportál. Jediný švédský trolejbusový provoz. „Ella“ a „Elvira“.
Jan Marek a Daniel Ditrych pro BUSportál. Jediný švédský trolejbusový provoz. „Ella“ a „Elvira“.
Jihošvédské přístavní město Landskrona, ležící na železniční trati Malmö - Helsingborg, má přibližně 40.000 obyvatel. Kromě četných historických památek (např. Citadela), přístavu a nádraží skýtá toto město i jediný švédský trolejbusový provoz. Původně zde měla být postavena tramvajová trať, pro vysoké finanční náklady však byla zvolena trať trolejbusová. V provozu je jediná linka, č. 3, spojující centrum města (přístav, staré vlakové nádraží, autobusové nádraží) s nemocnicí a novým nádražím, ležícím na přeložené železniční trati, zvané „Westkustenbahn“. Provoz byl zahájen 27.září 2003 a do dnešních dnů zůstala síť nezměněna. Na landskronské trolejbusové trati se nenachází ani jediná výhybka či křížení. Pro jízdy z / do vozovny slouží baterie. Ani jeden závěs trolejového vedení není uchycen na budově. V provozu jsou 3 trolejbusy Ganz Solaris Trollino 12, pojmenované „Ella“, „Elvira“ a „Ellen“. Ve špičkách pracovních dní jsou na linku vypravovány čtyři kurzy, což znamená nasazení jednoho plynového autobusu. Při odstávce trolejbusu, např. z důvodu nutné údržby, se podíl autobusů na trolejbusové lince ještě zvyšuje. Proto je v plánu koupit v roce 2010 jeden trolejbus Solaris, ve výběru elektrické výzbroje ještě není rozhodnuto (Škoda nebo Cegelec). Nový trolejbus bude vybaven dieselagregátem.
Nedílnou součástí landskronské městské hromadné dopravy jsou samozřejmě autobusy. V provozu jsou 3 linky (1,2 a 4), na nichž jezdí plynové autobusy značky MAN. I v takto relativně malém městě, jakým Landskrona je, existuje preference hromadné dopravy, ať již na světelně řízených křižovatkách, či na ulici Kolonigatan okolo nemocnice, kde jsou ve vozovce „rýhy“. Tyto „rýhy“ jsou přesně vyhloubené na rozteč kol autobusů a trolejbusů, čímž je znemožněn vjezd ostatním vozidlům. Musíme vyzdvihnout velkou dávku profesionality řidičů landskronských trolejbusů během naší návštěvy. Trpělivě přečkali plné dvě hodiny nájezdu devíti „fotičů“, což při dvou neustále dokola pendlujících trolejbusech rozhodně není málo. Při této příležitosti jsme zjistili, že trolejbusy jsou vybavené tramvajovým zvonkem.
Nedílnou součástí landskronské městské hromadné dopravy jsou samozřejmě autobusy. V provozu jsou 3 linky (1,2 a 4), na nichž jezdí plynové autobusy značky MAN. I v takto relativně malém městě, jakým Landskrona je, existuje preference hromadné dopravy, ať již na světelně řízených křižovatkách, či na ulici Kolonigatan okolo nemocnice, kde jsou ve vozovce „rýhy“. Tyto „rýhy“ jsou přesně vyhloubené na rozteč kol autobusů a trolejbusů, čímž je znemožněn vjezd ostatním vozidlům. Musíme vyzdvihnout velkou dávku profesionality řidičů landskronských trolejbusů během naší návštěvy. Trpělivě přečkali plné dvě hodiny nájezdu devíti „fotičů“, což při dvou neustále dokola pendlujících trolejbusech rozhodně není málo. Při této příležitosti jsme zjistili, že trolejbusy jsou vybavené tramvajovým zvonkem.
Cesta do Skandinávie III. Dánsko: Kodaň
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Cesta do Skandinávie II. Německo: Eberswalde
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Cesta do Skandinávie I. Německo: Hamburk
Trolejbus „Ella“ při odbavování cestujících u nového nádraží © Jan Marek
''Ella'' na konečné zastávce u přístavu © Jan Marek
Trolejbus „Elvira“ v centru města © Jan Marek
Detail uchycení trolejového vedení na přímém úseku © Daniel Ditrych
Další z detailů zdejšího trolejového vedení - „minivýložník“ na zastávce Vilan © Daniel Ditrych
Autobusové nádraží v Landskroně © Daniel Ditrych
Odstavené autobusy u starého landskronského nádraží – žluté jsou v systému Skånetrafiken vozy regionální a zelené městské © Daniel Ditrych