Světové metropole se stále častěji obracení k alternativním  zdrojům energie

Inspiraci mohou najít ve Stockholmu, kde jezdí více jak 400 městských autobusů poháněných etanolem.
Inspiraci mohou najít ve Stockholmu, kde jezdí více jak 400 městských autobusů poháněných etanolem.
Praha, 13. prosince 2007 – Rostoucí ceny ropy a limity CO2 nutí jednotlivé země vážně se zabývat alternativními zdroji energie. Nejžádanější celosvětovou alternativou je stále etanol, který lze vyrábět biologickou cestou. Světové metropole mohou najít inspiraci ve Stockholmu, kde jezdí více jak 400 městských autobusů poháněných etanolem.

Stockholmská městská veřejná doprava (SL) v současné době provozuje největší vozový park autobusů poháněných etanolem na světě. Všech 400 etanolových autobusů dodala švédská automobilka Scania. Od prosince jezdí ve Stockholmu 10 nových etanolových autobusů s třetí generací etanolových motorů Scania, které jsou zároveň testovány pro použití v distribučních vozidlech. Scania začala vyvíjet autobusy na etanol ve spolupráci s dopravní společností SL již na konci 80. let dvacátého století. Svou potřebnost a užitečnost prokazují v rušných stockholmských ulicích již více než 20 let. Ve srovnání s dieselovým motorem dokáže motor poháněný etanolem vyprodukovat až o 90 % méně oxidu uhličitého.
(Pozn. BUSportálu - do kalkulace se pravděpodobně uvažuje i spotřeba CO2 rostlinami použitými do paliva při jejich růstu.)
Etanol se mimo minimálních dopadů na životní prostředí vyznačuje oproti tradičním palivům také poměrně snadnou výrobou. Například etanol pro stockholmské autobusy dodává švédská společnost Sekab, která pro společnost SL ročně zpracovává a dodává 20 000 m3 etanolu.s Dvě třetiny etanolu se vyrábí z tekutého odpadního produktu z blízké celulózky. Zbývající jedna třetina materiálu se dováží a vyrábí z brazilské cukrové třtiny nebo ze zbytků vinné révy z vinohradů v jižní Evropě. Přestože výroba etanolu ve Švédsku není na tak vysoké úrovni jako například v Brazílii, odborníci vidí ve výrobě etanolu velkou budoucnost. „S celulózou a dřevním odpadem přichází nové a skvělé možnosti,“ tvrdí Jan Lindstedt, šéf průmyslového vývoje společnosti Sekab.

Zatímco proces získávání cukru ze suroviny se liší v závislosti na zdroji, proces výroby etanolu z cukru je vždy stejný, podotýká Jan Lindstedt. „Přidáte kvasinky a necháte je vyrobit alkohol, který pak předestilujete. Do stockholmských autobusů dodáváme čistý etanol s pěti procentním podílem vody,“ dodává Lindstedt.
(Pozn. BUSportálu: Také téměř sedm set tisíc litrů zabaveného piva, vína a lihovin bylo loni přeměněno na palivo, které pohání autobusy, náklaďáky i vlak. (International Herlad Tribune citoval švédské úřady))

Na jaře letošního roku představila Scania dalšího člena rodiny etanolových autobusů. Hybridní etanolový autobus, který dokáže snížit emise CO2 až o 90 procent, je schopen ušetřit až 25 procent paliva. Do pravidelného městského provozu ve Stockholmu bude dvanáct etanolových autobusů vybavených hybridním systémem Scania uvedeno v letech 2008 a 2009.
TZ SCANIA
Scania Czech Republic s.r.o. je dceřinou společností švédské firmy Scania CV AB. Na českém trhu působí třináct let. Společně s nezávislými dealery pracuje pro Scania CZ 519 zaměstnanců.
Hybridní Scania Omnilink se superkapacitorem představena.
Ethanolový městský a příměstský seminízkopodlažní autobus Scania OmniLink (LE) přijel na testování do České republiky

Světové metropole se stále častěji obracení k alternativním  zdrojům energie
Světové metropole se stále častěji obracení k alternativním  zdrojům energie