Švédský autobusový dopravce Bergkvarabuss dostal

jubilejní patnáctitisící Mercedes-Benz Citaro při příležitosti veletrhu Persontrafik ve Stockholmu .
jubilejní patnáctitisící Mercedes-Benz Citaro při příležitosti veletrhu Persontrafik ve Stockholmu .
Stuttgart/Stockholm – Devět let po zahájení výroby slaví úsek Mercedes-Benz autobusy předáním patnáctitisícího Citara nové a pamětihodné jubileum. Theodor Maurer, člen představenstva EvoBus GmbH 20. října 2006 předal jubilejní vozidlo – linkový autobus Low Entry typu Mercedes-Benz Citaro LE MÜ – z celkové dodávky 105 autobusů Citaro panu Göranu Mellströmovi, jednateli švédského dopravního podniku Bergkvarabuss AB.

„Mercedes-Benz Citaro dnes patří k nejlépe prodávaným vozidlům v dějinách městských autobusů. 15 000 exemplářů od počátku sériové výroby v roce 1998 a nasazování téměř ve všech evropských metropolích mu pomohly k mezinárodnímu věhlasu“, říká Theodor Maurer. Citaro bylo představeno na kongresu UITP ve Stuttgartu 1997, v roce 2006 začala sériová výroba druhé generace: Citaro bylo v mnoha bodech opticky i technicky inovováno. Tři varianty Low Entry a nové Citaro K paralelně k tomu doplňují program městských a linkových autobusů Citaro. „Zkrácený“ městský autobus Citaro K oslavil své první veřejné vystoupení na veletrhu užitkových vozidel IAA-Nutzfahrzeuge v září 2006.

Pětitisící kus Citara odebral do Postbus v Rakousku a desetitisící vozidlo dostala španělská ALSA S.A. v roce 2004 na veletrhu autobusů FIAA v Madridu. Patnáctitisící jubilejní vozidlo pokračuje v této tradici a putuje nyní do Švédska.

Bergkvarabuss AB je největší soukromý autobusový dopravce ve Švédsku. zastoupený ve dvanácti městech, mezi nimiž je také Stockholm. Kromě toho má společnost Bergkvarabuss pobočku v Německu. Se zhruba 500 vozidly a 500 zaměstnanci provozuje švédský dopravní podnik městské, meziměstské i zájezdové linky. Podstatnou část přitom tvoří veřejná hromadná doprava okresu Blekinge v jižním Švédsku. Pro vybudování sítě linek veřejné hromadné dopravy v tomto regionu si společnost Bergkvarabuss objednala celkem 105 nových městských a linkových autobusů řady Mercedes-Benz Citaro. S podílem přes 75 % představují autobusy Mercedes-Benz hlavní součást vozového parku společnosti Bergkvarabuss.

Jubilejní vozidlo s mnoha nadstandardy
Dvoudvéřový a 13,1 m dlouhý jubilejní linkový autobus Mercedes-Benz Citaro LE MÜ společnosti Bergkvarabuss AB lakovaný briliantově stříbrně s červeným dekorem Blekinge nabízí speciální výbavu. Jak v přední, tak v zadní části vozidla jsou integrovány odkládací prostory pro zavazadla se servisními sadami. Každá řada sedadel tak disponuje dvojitým světlem na čtení, dvěma vzduchovými tryskami a tlačítkem FAMA. Pro osazení sedadly byla zvolena nová generace linkových sedaček „Inter-Star Eco“ se 750 mm vysokými opěradly, polstrováním a designem v korálově červené barvě. Každá sedačka cestujícího je vybavena dvoubodovým pánevním pásem, sedačky po straně uličky navíc disponují sklopnými opěrkami rukou. Sedačky, za kterými sedí cestující, jsou opatřeny vodorovnými držadly na opěradlech. Červené látkové závěsy na bočních oknech a boční stěny potažené vpichovaným rounem završují provedení interiéru Citara LE MÜ, které je příbuzné s provedením zájezdových autobusů. Z nízkopodlažní přední části vozidla vedou dva schůdky s výškou pouhých 200 mm do vysokopodlažní zadní části. Podlaha zde stoupá o maximálně sedm stupňů, výška stání se díky zvýšené střeše pohybuje okolo 1,90 m. Vyšší podlaha a maximálně 200 mm vysoké schůdky vedou v zadní části vozidla k velmi homogennímu uspořádání sedaček: Všichni cestující zde sedí po směru jízdy, sedačky se zvyšují rovnoměrně ve stylu divadla.
O příjemné teploty vnitřního prostoru v létě i v zimě se stará výkonná střešní klimatizace s 32 kW chladicího resp. 38 kW topného výkonu. Střešní okna jsou ovládána elektronicky řidičem. Oddělená klimatizace místa řidiče s 8 kW chladicího resp. 22 kW topného výkonu umožňuje řidiči regulovat teplotu v jeho vlastním klimatizovaném úseku nezávisle na prostoru pro cestující. Samotné pracoviště řidiče je vybaveno vytápěním v sedadle a disponuje pevně zabudovaným mobilním telefonem.
Výšku nástupu do Citara LE MÜ s 320 mm (vpředu) resp. 340 mm (vzadu) nad vozovkou lze snížit díky funkci tzv. kneelingu o dalších 70 mm. Ve spojení se sklápěcí rampou u zadních nástupních dveří to usnadňuje využití autobusu vozíčkářům, osobám se sníženou pohyblivostí nebo starším cestujícím či rodičům s kočárky. Na vnějším boku před zadními nástupními dveřmi a uvnitř v prostoru ke stání jsou ohlašovací tlačítka pro vozíčkáře s dvojitým symbolem „vozíček“ a „kočárek“, která jsou výškově přizpůsobená postiženým osobám. Po jejich stisknutí se na displeji přístrojové desky objeví signál pro zastavení, který je ještě akusticky doplněn zazněním tří tónů po sobě.
Ve vozidle je rozmístěno šest cca 30 x 50 cm velkých reklamních tabulí. Dva vnitřní panely ukazatelů zastávek připevněné v příčném kanálu a v zadní části informují cestující o příštích zastávkách resp. o následující zastávce autobusu. Venku informuje již zdaleka prostorně dimenzovaný svítící (s technikou LED) a díky tomu dobře viditelný a čitelný ukazatel konečné zastávky. Všechna vozidla jsou dodávána na klíč ze závodu a jsou již vybavena strojkem na tisknutí jízdenek, čtecím přístrojem jízdenek, rozhlasovým přístrojem a kompletním funkčním informačním systémem pro cestující.
Mercedes-Benz Citaro LE MÜ společnosti Bergkvarabuss disponuje jako všechny autobusy Citaro druhé generace novou, pohodlnou a jízdně stabilní přední nápravou s nezávislým zavěšením kol. Konstrukce je založena na spodní nápravě s trojúhelníkovými příčnými rameny a disponuje sériově stabilizátorem. Mezi výhody nezávislého zavěšení kol patří obzvláště zlepšená směrová stabilita, redukce vlivu vozovky na řízení, větší míra odpružení a dále obecně lepší jízdní chování a komfort, jelikož se kola při odlišných vlastnostech vozovky vpravo a vlevo vzájemně neovlivňují. Jako zadní náprava je použita z důvodu vysokopodlažního konceptu hypoidní náprava HO6, která se mimo jiné již léta osvědčuje u autobusů Mercedes-Benz Integro, Tourismo a Travego.
Společnost Bergkvarabuss se při řešení vybavení motorem u všech 105 nyní objednaných nových vozidel Citaro rozhodla pro řadový šestiválec OM 457 (h)LA s výkonem 260 kW (354 PS) a dvanáctilitrovým zdvihovým objemem. Naležato zabudovaný agregát je u Citaro LE umístěn uprostřed zadní části, a díky tomu je umožněna snadná údržba. Splňuje v plném rozsahu Směrnici o výfukových plynech EU Euro 4 díky dieselové technologii BlueTec. Již při otáčkách 1 100/min vyvine motor svůj největší točivý moment 1 600 Nm. Šestistupňová automatická převodovka ZF přenáší výkon motoru na kola. Pro minimalizaci opotřebení motoru a zvýšení komfortu vytápění pro cestující vybavila společnost Bergkvarabuss všech 105 autobusů Citaro navíc předehřívačem chladicí kapaliny.

TZ DaimlerChrysler