Během podzimu 2015 proběhlo na svazku významných minibusových linek 16, 16A a 116 vozících turisty k Budínskému hradu v Budapešti symbolické střídání stráží…
Během podzimu 2015 proběhlo na svazku významných minibusových linek 16, 16A a 116 vozících turisty k Budínskému hradu v Budapešti symbolické střídání stráží…

Pro tuto linku typické minibusy Ikarus 405 postupně vystřídala nová vozidla Karsan Atak a Modulo Medio C68E. Dopravní podnik se snažil na důležitý a velmi využívaný svazek hradních linek nasadit moderní a ekologická vozidla. Ikarusy 405 nemizely z budapešťských ulic úplně, stále jsou v menší míře nasazovány do provozu na okrajové linky.

Pojďme si oba nové typy vozidel stručně představit. Jako první byly v září a říjnu 2015 dodány minibusy tureckého původu Karsan Atak. Celkem 16 těchto vozů do provozu zasahuje od 19. listopadu 2015 (ev. č. NCV 285 - NCV 300). Na nákup autobusů v celkové hodnotě hodnotě 909 milionů forintů přispěla Evropská unie. Vozidla měří na délku 8,15 metrů a s šířkou 2,43 metrů a vhodným rozvorem náprav jsou v úzkých uličkách v okolí hradu velmi obratné. Obsaditelnost vozu je 39 osob. Dvoudveřové nízkopodlažní klimatizované autobusy splňují emisní normu Euro 6.

Druhým novým typem autobusů jsou elektrické minibusy Modulo Medio C68E. Těchto autobusů maďarského původu bylo dodáno celkově 20 (NLE 847 – NLE 866). První vozy jsou provozu od 30. dubna 2016. Bezbariérové dvoudveřové klimatizované autobusy pojmou až 41 cestujících (při obsaditelnosti 4 cestující/m2). Vozidla jsou dlouhá necelých 8 metrů, nicméně vzhledem k větší šířce (2,55 metrů) mají problém s otáčením v minitočně na Széll Kálmán tér (kterou tak využívají jen autobusy Karsan). Dobíjecí stanoviště elektrobusů se nachází jak ve vozovně Kelenföld, tak v centru města. V době návštěvy v srpnu 2016 však dobíjecí stanoviště v centru města nebylo používáno a vozidla se jezdila dobíjet do vozovny. Kromě hradních linek jsou Modula vypravovány i na další linky z terminálu Széll Kálmán tér (př. 102), obdobně i Karsany se mohou objevit na dalších linkách v centru (př. 27, 39,..).  

(zdroj: bkk.hu, hu.wikipedia.org, online.winmenetrend.hu)

Autor: Zdeněk Kresa






Střídání straží na hradních minibusových linkách v Budapešti
Ikarus 405, foto Zdeněk Kresa
Střídání straží na hradních minibusových linkách v Budapešti
Karsan, foto Zdeněk Kresa
Střídání straží na hradních minibusových linkách v Budapešti
Karsan, foto Zdeněk Kresa
Střídání straží na hradních minibusových linkách v Budapešti
Karsan, foto Zdeněk Kresa
Střídání straží na hradních minibusových linkách v Budapešti
Karsan, foto Zdeněk Kresa
Střídání straží na hradních minibusových linkách v Budapešti
Karsan, foto Zdeněk Kresa
Střídání straží na hradních minibusových linkách v Budapešti
Modulo, foto Zdeněk Kresa
Střídání straží na hradních minibusových linkách v Budapešti
Modulo, foto Zdeněk Kresa
Střídání straží na hradních minibusových linkách v Budapešti
Modulo, foto Zdeněk Kresa
Střídání straží na hradních minibusových linkách v Budapešti
Modulo, foto Zdeněk Kresa
Střídání straží na hradních minibusových linkách v Budapešti
Modulo, foto Zdeněk Kresa
Střídání straží na hradních minibusových linkách v Budapešti
Modulo interiér, foto Zdeněk Kresa
Střídání straží na hradních minibusových linkách v Budapešti
Modulo interiér, foto Zdeněk Kresa
Střídání straží na hradních minibusových linkách v Budapešti
Modulo interiér, foto Zdeněk Kresa