Středočeští dopravci testují etanolový autobus Scania OmniLink.Vlastní zkušenost
Králův Dvůr: 2007 (nahoře) a 2010

máme z Dobrovice, kde byl autobus provozován společností TranscentrumBus. Od ledna je vozidlo u Probo Bus na Berounsku. Doplněno.
máme z Dobrovice, kde byl autobus provozován společností TranscentrumBus. Od ledna je vozidlo u Probo Bus na Berounsku. Doplněno.
Autobus jsme měli možnost projet v okolí Dobrovice. Klasický dvanáctimetrový autobus je vybaven automatickou převodovkou, která reaguje pružně a kontinuálně, přítomnost odlišného paliva zlepšuje pružnost akcelerace, reakce na plynový pedál připomíná vlastnosti benzinového pohonu. U OmniLinku LE, který je vhodný zejména pro příměstské oblasti oceňujeme, že autobus má kromě dvou nízkopodlažních vstupů i sedadla umístěná na nízké podlaze bez soklu podobně jako v LE Solarisech a TEDOMech. Pokud by se mělo vycházet ze zkušeností řidičů a cestujících, nic by nasazení etanolových Scanií (společnost Scania se na tento pohon výrazně specializuje) nebránilo. Jiná věc je věcně vyhodnotit dostupnost paliva a náklady na tento alternativní, ale ne levný pohon v našich podmínkách. To je v rukou objednatele dopravy, Středočeského kraje, který deklaruje svůj zájem o alternativy v dopravě. Nedá se předpokládat, že by autobus dopravci provozovali mimo závazek veřejné služby.

Spolu s redakcí BUSportálu se testovací jízdy účastnil i Jan Balíček, který zastupoval časopis Doprava a silnice. Protože kromě novinářské kvalifikace má i kvalifikaci praktikujícího řidiče autobusu, dovolujeme si ho ocitovat: "Jelikož se o pohon stará vznětový motor pouze uzpůsobený pro spalování etanolu, již po nastartování se pohonná jednotka ozve svým typickým projevem. Rozhodně jde o lepší volbu než např. zážehové motory na zemní plyn určené pro pohon autobusů, které díky jinak položené charakteristice točivého momentu vyžadují jízdu typickou pro zážehové motory - tj. v mnohem vyšších otáčkách než klasické nízkootáčkové ,,disesely". Jízda s ,,etanolem" je příjemná i díky použité převodovce; oproti mnoha konkurenčním výrobcům městských a příměstských autobusů, kteří používají převodovky s nízkým počtem převodových stupňů, Scania zvolila dle mých zkušeností lepší alternativu - šestistupňovou převodovku ZF. Díky ní je jízda tak příjemná: řadí hladce a plynule, a především tak, jak chce řidič. Není problémem ,,donutit" ji povolením plynového pedálu přeřadit tak, aby otáčky motoru po přeřazení nepřesáhly 1000 min-1. Naopak podřazení je otázkou pouhého ,,prošlapu"."

Etanolový autobus bude u Probo Bus do konce března 2010.
Problematika etanolu jako ekologického paliva je podobná jako u vodíku. Ekologičnost se projevuje tam, kde je vozidlo používáno. V rámci "ekologické stopy" je situace složitější. Výroba lihu je energeticky náročná záležitost a palivo nemůže být v současných podmínkách zde levné, vzhledem k charakteru paliva je ho také třeba více než nafty. U etanolu by mohlo být řešením minimalizovat další náklady, např. na dopravu, a tedy etanolovou dopravu zřizovat v těsné blízkosti lihovarů, jak o to byla snaha v Dobrovici. Výhodou etanolu je konstrukce vozidla, která se liší oproti klasickým dieselům jen minimálně, motory lze upravovat s nízkými náklady i dodatečně. Že jsou tato řešení možná, dokazují etanolové flotily ve Švédsku a etanol jako běžná alternativa např. v Brazílii.
SCANIA OmniLink - ETANOL - podrobná specifikace vozidla
V Berouně není etanolový autobus poprvé:
2007: Ethanolový městský a příměstský seminízkopodlažní autobus Scania OmniLink (LE)

2006: Bioetanol - dobré alternativní řešení pro městskou dopravu
Scania provozuje 15 let autobusy s motory upravenými na spalování etanolu v Stockholmu.

Středočeští dopravci testují etanolový autobus Scania OmniLink.Vlastní zkušenost
Dobrovice a okolí © BUSportál
Středočeští dopravci testují etanolový autobus Scania OmniLink.Vlastní zkušenost
Dobrovice a okolí © BUSportál
Středočeští dopravci testují etanolový autobus Scania OmniLink.Vlastní zkušenost
Dobrovice a okolí © BUSportál
Středočeští dopravci testují etanolový autobus Scania OmniLink.Vlastní zkušenost
Dobrovice a okolí © BUSportál
Středočeští dopravci testují etanolový autobus Scania OmniLink.Vlastní zkušenost
© BUSportál
Středočeští dopravci testují etanolový autobus Scania OmniLink.Vlastní zkušenost
© BUSportál
Středočeští dopravci testují etanolový autobus Scania OmniLink.Vlastní zkušenost
© BUSportál
Středočeští dopravci testují etanolový autobus Scania OmniLink.Vlastní zkušenost
Jan Balíček testuje autobus pro časopis Doprava a silnice © BUSportál
Středočeští dopravci testují etanolový autobus Scania OmniLink.Vlastní zkušenost
© BUSportál