Pilotní projekt poptávkové dopravy zajišťované mikrobusy bude probíhat od 1. července na Českobrodsku. Vůz si cestující objedná prostřednictvím PID Lítačky nebo po telefonu. Linka bude vymezena oblastí, ne jízdním řádem a pevně stanovenou trasou. Ještě letos by se "transport on demand" měla stát legislativně jednou z forem veřejné dopravy.
Pilotní projekt poptávkové dopravy zajišťované mikrobusy bude probíhat od 1. července na Českobrodsku. Vůz si cestující objedná prostřednictvím PID Lítačky nebo po telefonu. Linka bude vymezena oblastí, ne jízdním řádem a pevně stanovenou trasou. Ještě letos by se "transport on demand" měla stát legislativně jednou z forem veřejné dopravy.
Rada Středočeského kraje 22. února 2024 schválila a podpořila záměr pilotního zavedení poptávkové veřejné dopravy jako doplňku či alternativy ke klasickým linkovým autobusům. Podle Kraje to pomůže rozšířit nabídku veřejné dopravy zejména ve večerním časech v oblastech, kde již není efektivní provoz běžného autobusu s fixní trasou a jízdním řádem.
Jako vhodná lokalita pilotního provozu poptávkové dopravy bylo vybráno okolí Českého Brodu s kvalitním železničním napojením na Prahu, ale s chybějící návaznou autobusovou dopravou ve večerních hodinách. Do pilotního projektu budou zapojeny dva mikrobusy. Ty si cestující bude moct objednat pro dopravu do okolních obcí pomocí mobilní aplikace PID Lítačka či telefonické linky. Integrovaná doprava Středočeského kraje nyní připraví vše potřebné pro spuštění zkušebního provozu nové služby v létě 2024. Jízdné bude dle Tarifu PID stejné jako ve stávajících vlacích a autobusech PID ve Středočeském kraji.
„Mnoho lidí dnes používá auto, protože se třeba pozdě večer nemají jak dostat domů. V lepším případě s autem dojedou k nejbližšímu nádraží a dál do Prahy už jedou vlakem. Díky poptávkové dopravě budeme moci zajistit dopravu domů i v okrajových časech, takže auto už nebude nutnost, ale možnost volby,“ uvádí radní Středočeského kraje pro oblast veřejné dopravy Petr Borecký.
Takzvaná poptávková doprava je koncept dopravy, která nepracuje s fixními trasami, jízdními řády nebo časy jako klasická linková doprava. Umožňuje zcela dynamickou tvorbu tras, které jsou vytvořeny na míru cestujícím podle jejich skutečné poptávky. Tento doplňkový způsob veřejné dopravy úspěšně funguje v mnoha evropských zemích a pro jeho úspěch hrají zásadní roli moderní technologie. Ty mají na starosti sběr a zpracování poptávek od cestujících a jejich přeměnu v konkrétní optimalizované trasy, a to vše v reálném čase. Objednávání cest a plánování tras zajistí plně automatická dohledová aplikace založená na umělé inteligenci.
„V systému PID můžeme díky tomu vyřešit hned několik problémů. Jedná se zejména o obsluhu vybraných oblastí večer nebo o víkendech, kdy současná linková doprava nabízí neatraktivní intervaly. Poptávková doprava může být efektivně realizována menšími vozidly, což umožňuje využití řidičů s řidičským oprávněním B, namísto D, kterých je na trhu práce dlouhodobý nedostatek. Inteligentní plánování také přináší možnost efektivnějšího vynaložení financí určených na veřejnou hromadnou dopravu,“ pokračuje Petr Borecký.
Středočeská příspěvková organizace IDSK nyní připraví s vybraným dodavatelem technologie na bázi umělé inteligence plně automatický systém objednávání jízd, který bude uživatelsky napojený na mobilní aplikaci PID Lítačka. K dispozici bude také telefonická linka, aby si službu mohli objednat i lidé, kteří nedisponují chytrým telefonem. Jednotlivé poptávky budou zpracovány autonomním algoritmem, který v reálném čase a dle stanovených podmínek vytvoří trasy tak, aby byl uspokojen co největší počet cestujících v co nejkratším čase a za co nejnižší provozní náklady.
Plánování konkrétních jízd bude během pilotního provozu omezené, neboť plně flexibilní provoz prozatím neumožňuje česká legislativa. Poptávková doprava tak bude muset i během pilotního provozu respektovat současná legislativní omezení, kdy je potřeba pro provozování takové služby vybrat jednu z tras a časů. „Ve Středočeském kraji rozšiřujeme dopravu o nový vstřícný produkt. Výhody dostupnosti veřejné dopravy spojené s flexibilitou dopravy individuální mohou nejen rozšířit dostupnost služeb v okrajových časech dne a týdne, ale také nahradit stávající méně efektivní autobusové linky a ve spojení s moderními technologiemi za méně peněz přilákat do veřejné dopravy více cestujících,“ dodává ředitel IDSK Zdeněk Šponar.
„Nová služba poptávkové dopravy musí být co nejatraktivnější, lidem nabídneme možnost co nejjednodušší objednávky a co nejrychlejšího vyřízení jejich požadavku. Díky velkému pokroku umělé inteligence v poslední době máme ambici vytvořit takový systém, který se stane příkladem i pro ostatní regiony či města,“ vysvětluje projektový manažer poptávkové dopravy IDSK Lukáš Kubálek.
Poptávková doprava má potenciál zlepšit dostupnost veřejné dopravy v mnoha oblastech Česka a zefektivnit využívání veřejných financí a Středočeský kraj je připraven sdílet výsledky a zkušenosti z pilotního provozu s hlavním městem Prahou a dalšími kraji.
Výhody poptávkové dopravy oproti klasickým linkovým autobusům
Zatraktivnění veřejné dopravy
Cílem je přizpůsobit se co nejvíce potřebám cestujících. Běžné linky s pevnou trasou a jízdním řádem často potřebnou flexibilitu neumějí nabídnout. Poprávková doprava může nabídnout spojení šité na míru momentálním potřebám lidí, a to jak místně, tak časově. Může tím nabídnout dopravu v okrajových časech, kdy už se klasický autobus nevyplatí provozovat a lidé se nestačí vrátit domů veřejnou dopravou.
Více cestujících ve veřejné dopravě, méně v autech
Díky komfortnímu pokrytí všech časových období odpadá nutnost používat auto, byť jen jako návoz k nádraží na vlak. Pokud mohou lidé snadno a pohodlně cestovat pomocí veřejné dopravy i v pozdních hodinách nebo v noci, nemusí se vázat na auto. Kvůli tomu dnes jezdí autem na vlak i ráno v době špičky, kdy bývají silnice nejplnější. Poptávková doprava může vést k uvolnění parkovacích míst a k celkovému zlepšení situace v okolí vlakových nádraží. Navíc díky integrovanému tarifu PID, kdy stejná jízdenka platí ve vlaku i ve vozech poptávkové dopravy, mnohdy lidé nezaplatí víc než dnes.
Efektivnější využití veřejných financí i snížení emisí
Místo běžných autobusů budou na linkách poptávkové dopravy nasazena vozidla pro přepravu do osmi osob, díky čemuž dojde ke snížení nákladů na provoz. Tato vozidla jsou také jednodušší na údržbu a díky nižší spotřebě i šetrnější vůči životnímu prostředí. A díky optimalizovaným trasám zvýšíme efektivitu provozu – se stejným počtem vozidel obsloužíme mnohem více lidí, kterým navíc zkrátíme dojezdové časy do cíle cesty.
Úspora nedostatkových řidičů „D“
K řízení vozidel postačí řidičské oprávnění skupiny B. Snížení nároků na řidiče pomůže snížit nedostatek řidičů autobusů, se kterým se již delší dobu potýkají téměř všichni dopravci nejen ve Středočeském kraji. Zároveň nabídne práci těm, kteří se obávali usednout za volant velkého autobusu.
Podrobné informace o chystané službě poptávkové dopravy ZDE.
Tzv. "poptávková doprava“ by měla být ještě letos prostřednictvím novely zákona o silniční dopravě zařazena mezi jednu z forem veřejné dopravy. Tím umožní mimo jiné možnost objednávat jí kraji a městy podobně jako linkovou dopravu a financovat její provoz z veřejných rozpočtů. Úpravy budou potřeba také v zákoně o veřejných službách v přepravě cestujících a vyhláškách a nařízení vlády.