zhruba stejně jako loni. Průměrné stáří autobusu je 14,65 roku.
zhruba stejně jako loni. Průměrné stáří autobusu je 14,65 roku.
(čtk) Stát se podílí na podpoře autobusové dopravy pouze dotacemi na nákup nových vozidel. Příspěvky na dopravu přidělují jednotlivé kraje, které tak ročně mezi autobusové a železniční dopravce rozdělí přes osm miliard korun. Veřejnou autobusovou dopravu v tuzemsku nabízí 286 dopravců a v oblasti drážní dopravy je to pět firem.

Dotaci 200 milionů korun by si měli rozdělit provozovatelé městské autobusové dopravy, stejnou částku dostanou provozovatelé regionálních linek a zbylých 38 milionů je určeno na podporu vozidel s plynovým pohonem.

Podle Sdružení automobilového průmyslu je podpora obnovy autobusového parku stále nedostatečná, což se projevuje v jeho průměrném stáří, které je 14,65 roku.

Dopravce může na jeden autobus získat fixní příspěvek do 30 procent kupní ceny bez DPH. Například u autobusů o délce nad 13 metrů je to 900 000 korun. Nejméně na dvojnásobek se podpora zvyšuje u autobusů na plynový pohon a 20 procent z ceny může dopravce získat při nákupu nízkopodlažního autobusu.

V ČR bylo v polovině roku registrováno celkem 20 357 autobusů. Nejvíce je u českých dopravců zastoupena tuzemská Karosa, kterých v ČR jezdí 11 235.