Nebylo by prozíravější, užitečnější, ekologičtější a spravedlivější podpořit šrotovným nákup nových autobusů ?
Nebylo by prozíravější, užitečnější, ekologičtější a spravedlivější podpořit šrotovným nákup nových autobusů ?
Důvody pro podle BUSportrálu:
Nejenže se o šrotovném pro autobusy neobjevil ani náznak úmyslu, každoroční dotace na obnovu vozového parku byly drasticky sníženy. Nezbývá si než myslet, že šrotovné na osobní automobily je vnímáno jako líbivější gesto, které navíc zase až tolik stát nebude. Protože si takto bude moci koupit automobil pouze občan a už ne firma, dostane stát do pokladny na DPH šrotovné nazpátek. A to by u autobusů podobně jako u podnikatelů a firem nešlo.
- Komfortnější veřejná doprava může přesvědčit část automobilistů, aby změnili způsob cestování. Zlepší se nejen životní prostředí měst, ale i průjezdnost a tím znovu i životní prostředí.
- Autobusy a trolejbusy jsou v České republice nakupovány ve velké míře od domácích výrobců (Iveco CR, SOR, TEDOM, Škoda Electric, části autobusů Mercedes-Benz), byla by to tedy podpora domácího průmyslu a zaměstnanosti.
- Veřejná doprava je "veřejná" - podporu by mohlo tak využít v důsledku daleko více lidí než při podpoře nákupu osobního vozu.
Tato úvaha je reakcí či doplněním dnešního článku v MFD "Není dotace ... " viz Sobotní MFD se věnuje autobusům ...
Dagmar Braunová