Informační tabule na autobusovém nádraží v Českých Budějovicích.
V Českých Budějovicích si můžete informace přečíst na jejích tabulích i na označnících. BUSportál požádal jičínskou společnost APEL o další informace.
V Českých Budějovicích si můžete informace přečíst na jejích tabulích i na označnících. BUSportál požádal jičínskou společnost APEL o další informace.
Společnost APEL se zabývá zejména zakázkovou elektrotechnickou výrobou, a to včetně návrhů řešení, případného vývoje a přizpůsobení požadavkům zákazníků, projektu a vlastní výroby HW i SW. Hlavními produkty jsou jak dispečerská centra, tak i informační panely zejména světelné na základě LED se zobrazením číslic, textů nebo plně grafické pro interiéry i exteriéry.
Busportál se zajímá o informační systémy v dopravě, a proto se Jitky Jeriové z jičínské společnosti APEL, která pro tyto systémy dodává informační tabule, zeptal:
Co se týče dispečerských center, tak jsou to např. dopravní energetický dispečink tramvají Brno, Energetický dispečink trolejbusové sítě a měníren České Budějovice, Energetický a technologický dispečink všech tras – Metro Praha, Energetický a provozní dispečink tramvají-Praha; Energetický dispečink tramvají a trolejbusů Plzeň.
Busportál se zajímá o informační systémy v dopravě, a proto se Jitky Jeriové z jičínské společnosti APEL, která pro tyto systémy dodává informační tabule, zeptal:
Kdy a jak společnost vznikla ?APEL vznikl v roce 1991. Založila ho skupina vývojových pracovníků ZPA, kteří jsou autory např. řešení dispečerské mozaiky, kterou doposud APEL vyrábí a dodává. Díky tomu má APEL velmi bohaté zkušenosti s vývojem a výrobou elektrotechnických zařízení.
Jaké služby v dopravním segmentu poskytujete ?Co se týče informačních panelů, jsou to v dopravním segmentu zejména světlené textové panely, které slouží pro přehledné zobrazení jízdních řádů, resp. odjezdů autobusů. Tyto panely jsou vhodné pro jakýkoli typ vlakového nebo autobusového nádraží – pro menší může mít např. 1 nebo 2 řádky, pro velká nádraží jsme realizovali např. 12 nebo 13 řádkový panel, který může být také oboustranný, interiérový nebo exteriérový. Dále dodáváme také textové panely menších rozměrů do zastávkových označníků. Společně s panely dodáváme SW, který je upraven podle požadavků, zpravidla aby zobrazoval odjezdy podle jízdních řádů, případně přebíral aktuální data ze systému zákazníka – např. informace o zpoždění linky. Také je v panelu zpravidla integrován řádek s běžícím textem, kde je možné zobrazovat aktuální informace z dopravního podniku – o plánovaných výlukách, změnách, uzavírkách atp. Tyto informace zasílá zpravidla přímo dopravní dispečink. Pro dopravní podniky realizujeme také již zmiňované dispečinky – např. energetický dispečink pražského metra, energetický dispečink trolejbusů v Plzni atp.
S kým při dodávání informačních systémů pro dopravu spolupracujete ?Možnosti spolupráce jsou široké. Někdy dodáváme přímo koncovému zákazníkovi - tedy dopravnímu podniku, jindy spolupracujeme se stavební firmou, která provádí dodávku např. stavby nádraží, s dodavatelem elektroinstalací nebo s dodavatelem konstrukcí zastávkových označníků. Ale většinou jsme v rámci zakázky v kontaktu se všemi výše uvedenými, abychom zajistili časovou i technickou návaznost na systém zákazníka, přípravu kabeláží a přípravu pro vlastní montáž panelů.
Kde můžeme nalézt Vaše informační tabule a ostatní produkty ?Informační tabule použité pro dopravu můžete vidět např. v Praze na zastávkách tramvajové trati Hlubočepy-Barrandov, na stanici Malostranská, v Jesenici na autobusovém nádraží, v Českém Brodě a ve Stránčicích na autobusovém a vlakovém nádraží, kde jsou panely dvoubarevné, aby se odlišily autobusové a vlakové spoje, na novém moderním autobusovém nádraží v Českých Budějovicích, kde jsou malé panely na zastávkových označnících a dva přehledové panely a nově také v Pardubicích v prostoru před vlakovým nádražím.
Co se týče dispečerských center, tak jsou to např. dopravní energetický dispečink tramvají Brno, Energetický dispečink trolejbusové sítě a měníren České Budějovice, Energetický a technologický dispečink všech tras – Metro Praha, Energetický a provozní dispečink tramvají-Praha; Energetický dispečink tramvají a trolejbusů Plzeň.
Co pociťujete v současnosti jako nejmodernější trend v informování cestujících ?Samozřejmě to jsou přehledné a hlavně aktuální informace o odjezdech přímo na nástupištích nebo zastávkách a centrální přehledové informace pro celá nádraží. Tyto informace mohou právě naše panely zprostředkovat. Odpadá pracné hledání v jízdních řádech, cestující mají přehled o aktuálním stavu spoje, má-li zpoždění a jaké, případně zda už odjel, a také o plánovaných změnách nebo výlukách. Panely jsou dobře čitelné i z větší vzdálenosti, za denního světla i v noci při sníženém osvětlení a samozřejmě jistě působí i lépe než ušpiněné a mnohdy nečitelné a otrhané papíry nalepené na zastávkách.
Jak hodnotíte úroveň informování cestujících v Česku v porovnání s okolními státy ?Jistě máme ještě co dohánět. Velké dopravní podniky již si to uvědomují a snaží se situaci zlepšit a právě v tom jim my můžeme pomoci. Zároveň je třeba podotknout, že naše produkty jsou dobře dostupné i pro střední a menší města, dopravní podniky nebo firmy.
Děkujeme za informace.
Pardubice.
Praha.
Informační tabule - řádek na označnících na AN v Českých Budějovicích.