Společnost APEL vybavila informačním zařízením nekonvenční autobusové nádraží.
Informační tabule na autobusovém nádraží v Českých Budějovicích.

V Českých Budějovicích si můžete informace přečíst na jejích tabulích i na označnících. BUSportál požádal jičínskou společnost APEL o další informace.
V Českých Budějovicích si můžete informace přečíst na jejích tabulích i na označnících. BUSportál požádal jičínskou společnost APEL o další informace.
Společnost APEL se zabývá zejména zakázkovou elektrotechnickou výrobou, a to včetně návrhů řešení, případného vývoje a přizpůsobení požadavkům zákazníků, projektu a vlastní výroby HW i SW. Hlavními produkty jsou jak dispečerská centra, tak i informační panely zejména světelné na základě LED se zobrazením číslic, textů nebo plně grafické pro interiéry i exteriéry.
Busportál se zajímá o informační systémy v dopravě, a proto se Jitky Jeriové z jičínské společnosti APEL, která pro tyto systémy dodává informační tabule, zeptal:
Kdy a jak společnost vznikla ?
APEL vznikl v roce 1991. Založila ho skupina vývojových pracovníků ZPA, kteří jsou autory např. řešení dispečerské mozaiky, kterou doposud APEL vyrábí a dodává. Díky tomu má APEL velmi bohaté zkušenosti s vývojem a výrobou elektrotechnických zařízení.
Jaké služby v dopravním segmentu poskytujete ?
Co se týče informačních panelů, jsou to v dopravním segmentu zejména světlené textové panely, které slouží pro přehledné zobrazení jízdních řádů, resp. odjezdů autobusů. Tyto panely jsou vhodné pro jakýkoli typ vlakového nebo autobusového nádraží – pro menší může mít např. 1 nebo 2 řádky, pro velká nádraží jsme realizovali např. 12 nebo 13 řádkový panel, který může být také oboustranný, interiérový nebo exteriérový. Dále dodáváme také textové panely menších rozměrů do zastávkových označníků. Společně s panely dodáváme SW, který je upraven podle požadavků, zpravidla aby zobrazoval odjezdy podle jízdních řádů, případně přebíral aktuální data ze systému zákazníka – např. informace o zpoždění linky. Také je v panelu zpravidla integrován řádek s běžícím textem, kde je možné zobrazovat aktuální informace z dopravního podniku – o plánovaných výlukách, změnách, uzavírkách atp. Tyto informace zasílá zpravidla přímo dopravní dispečink. Pro dopravní podniky realizujeme také již zmiňované dispečinky – např. energetický dispečink pražského metra, energetický dispečink trolejbusů v Plzni atp.
S kým při dodávání informačních systémů pro dopravu spolupracujete ?
Možnosti spolupráce jsou široké. Někdy dodáváme přímo koncovému zákazníkovi - tedy dopravnímu podniku, jindy spolupracujeme se stavební firmou, která provádí dodávku např. stavby nádraží, s dodavatelem elektroinstalací nebo s dodavatelem konstrukcí zastávkových označníků. Ale většinou jsme v rámci zakázky v kontaktu se všemi výše uvedenými, abychom zajistili časovou i technickou návaznost na systém zákazníka, přípravu kabeláží a přípravu pro vlastní montáž panelů.
Kde můžeme nalézt Vaše informační tabule a ostatní produkty ?
Informační tabule použité pro dopravu můžete vidět např. v Praze na zastávkách tramvajové trati Hlubočepy-Barrandov, na stanici Malostranská, v Jesenici na autobusovém nádraží, v Českém Brodě a ve Stránčicích na autobusovém a vlakovém nádraží, kde jsou panely dvoubarevné, aby se odlišily autobusové a vlakové spoje, na novém moderním autobusovém nádraží v Českých Budějovicích, kde jsou malé panely na zastávkových označnících a dva přehledové panely a nově také v Pardubicích v prostoru před vlakovým nádražím.

Co se týče dispečerských center, tak jsou to např. dopravní energetický dispečink tramvají Brno, Energetický dispečink trolejbusové sítě a měníren České Budějovice, Energetický a technologický dispečink všech tras – Metro Praha, Energetický a provozní dispečink tramvají-Praha; Energetický dispečink tramvají a trolejbusů Plzeň.
Co pociťujete v současnosti jako nejmodernější trend v informování cestujících ?
Samozřejmě to jsou přehledné a hlavně aktuální informace o odjezdech přímo na nástupištích nebo zastávkách a centrální přehledové informace pro celá nádraží. Tyto informace mohou právě naše panely zprostředkovat. Odpadá pracné hledání v jízdních řádech, cestující mají přehled o aktuálním stavu spoje, má-li zpoždění a jaké, případně zda už odjel, a také o plánovaných změnách nebo výlukách. Panely jsou dobře čitelné i z větší vzdálenosti, za denního světla i v noci při sníženém osvětlení a samozřejmě jistě působí i lépe než ušpiněné a mnohdy nečitelné a otrhané papíry nalepené na zastávkách.
Jak hodnotíte úroveň informování cestujících v Česku v porovnání s okolními státy ?
Jistě máme ještě co dohánět. Velké dopravní podniky již si to uvědomují a snaží se situaci zlepšit a právě v tom jim my můžeme pomoci. Zároveň je třeba podotknout, že naše produkty jsou dobře dostupné i pro střední a menší města, dopravní podniky nebo firmy.
Děkujeme za informace.

Společnost APEL vybavila informačním zařízením nekonvenční autobusové nádraží.
Společnost APEL vybavila informačním zařízením nekonvenční autobusové nádraží.
Pardubice.
Společnost APEL vybavila informačním zařízením nekonvenční autobusové nádraží.
Praha.
Společnost APEL vybavila informačním zařízením nekonvenční autobusové nádraží.
Informační tabule - řádek na označnících na AN v Českých Budějovicích.