Včera večer se zástupci dopravců shodli s premiérem Špidlou a ministrem dopravy na kompromisní dohodě v otázce snížení daně silniční pro ekologická vozidla.
Včera večer se zástupci dopravců shodli s premiérem Špidlou a ministrem dopravy na kompromisní dohodě v otázce snížení daně silniční pro ekologická vozidla.
Včera večer se zástupci dopravců shodli s premiérem Špidlou a ministrem dopravy na kompromisní dohodě v otázce snížení daně silniční pro ekologická vozidla.

Pro vozidla Euro 3 bude daň snížena o 66 %, tj. na minimum požadované EU, které činí cca 17 000 Kč pro 40-ti tunovou soupravu a pro vozidla Euro 2 bude činit snížení 60 %, což je cca 20 500 Kč. Na redukci daně pro starší vozidla vláda z ekologických důvodů nepřistoupila. Celková úspora pro dopravce bude činit cca 300 mil. Kč.

Další osud dohody závisí na jednání Poslanecké sněmovny. ČESMAD BOHEMIA věří, že s vládní podporou bude toto snížení schváleno, čímž je hrozba protestních akcí prozatím zažehnána.

"Jedná se o kompromis s velkým K" řekl po jednání s premiérem prezident sdružení Vladimír Starosta. "Jsme spokojeni s celkovou výší úlev, ale již méně s rozložením pro jednotlivé kategorie vozidel. Chtěli jsme pomoci sektoru silniční dopravy jako celku, ale premiér dal zelenou pouze podpoře ekologických vozidel".

Zdroj: ČESMAD BOHEMIA



(čtk)Sdružení autodopravců ČESMAD BOHEMIA odvolalo přípravu protestních akcí. PRAHA 2. prosince - Automobiloví dopravci od příštího roku budou zřejmě platit nižší silniční daně. Za ekologické vozy splňující normu Euro 2 a 3 by měli na silniční dani odvést o zhruba 300 milionů Kč méně než letos. Dopravci zároveň ustoupili od požadavku na úlevy pro starší vozy. Na dnešním jednání se na tom dohodl premiér Vladimír Špidla se sdružením autodopravců ČESMAD BOHEMIA.

Novelu zákona o silniční dani však musí ještě schválit sněmovna. Podle dopravců tak není důvod k protestům, kterými hrozili od října kvůli zdražení nafty od příštího roku.

Na brífinku před dnešním jednáním řekl ministr dopravy Milan Šimonovský, že stát nepřistoupí na podporu neekologických vozidel. S dopravci se podle něho stát dohodl jen na zvýšení podpory na ekologická vozidla od příštího roku. Podle Šimonovského podpora vzroste z letošních 382 milionů o 267 milionů Kč.

Sdružení autodopravců ČESMAD BOHEMIA před jednáním tvrdilo, že ze svých požadavků již nemá kam ustoupit. Dopravci hrozili protestními akcemi, a to od chvíle, kdy vláda navrhla a poté sněmovna schválila zvýšení spotřební daně z nafty od Nového roku o 1,80 koruny na litr. Vzhledem k vysoké konkurenci totiž dopravci údajně nemohou zahrnout zvýšené náklady do cen, a u řady především malých firem tak zdražení nafty zřejmě povede ke krachu. Před jednáním však Sdružení autodopravců ČESMAD BOHEMIA odvolalo přípravu protestních akcí.



(novinky.cz) - Špidla se dohodl s dopravci, blokády nehrozí

Premiérovi Vladimíru Špidlovi se zřejmě definitivně podařilo odvrátit hrozbu protestních akcí autodopravců kvůli zvýšení spotřebních daní pohonných hmot. Na úterním jednání se s nimi dohodl, že stát poskytne ekologickým vozidlům větší daňové úlevy než dosud.

PRAHA - Na podporu obnovy vozového parku by měl stát ročně věnovat 760 miliónů korun místo dosavadních 380 miliónů. "Po šesti schůzkách jsme se přiblížili k dohodě. Její další osud však závisí na jednání Poslanecké sněmovny," sdělil novinářům Špidla.

V parlamentu totiž už prošel prvním čtením vládní návrh, aby se tato podpora snížila na pouhých 109 miliónů korun ročně. Na otázku Práva, jak chce tedy vláda vyslyšet dopravce, odpověděl ministr dopravy Milan Šimonovský: "Požádáme některého z poslanců, aby při druhém čtení vznesl ve Sněmovně pozměňovací návrh, který pak podpoříme."

Koncepce až v březnu Špidla akceptuje požadavek dopravců, aby pro vozidla splňující ekologickou normu euro 3 byla silniční daň snížena o 66 procent (dosud to bylo o 50 %) a pro euro 2 o 60 místo dosavadních 25 procent. Vozidlům vyrobeným před rokem 1990 silniční daň naopak vzroste o 15 procent.

Šimonovský v březnu předloží vládě návrh dopravní politiky ČR. "Cílem je dát silničním i železničním dopravcům jasnou perspektivu z hlediska daňové politiky až do roku 2006, kdy by se na českých dálnicích mělo začít s vybíráním mýtného," uvedl Šimonovský.