Tentokrát ve spolupráci se ŠKODOU ELECTRIC dodá dopravnímu podniku podle rámcové smlouvy až 30 kloubových elektrických autobusů. Půjde o první společnou zakázku na 18metrová vozidla, nabíjená budou z trolejbusové troleje a konektorem CCS-2. Nabíjecí infrastrukturu postaví ELZA - elektromontářní závod Bratislava.
Tentokrát ve spolupráci se ŠKODOU ELECTRIC dodá dopravnímu podniku podle rámcové smlouvy až 30 kloubových elektrických autobusů. Půjde o první společnou zakázku na 18metrová vozidla, nabíjená budou z trolejbusové troleje a konektorem CCS-2. Nabíjecí infrastrukturu postaví ELZA - elektromontářní závod Bratislava.
Dopravní podnik města Košice (DPMK) vyhlásil veřejné zakázky na nákup elektrických autobusů a výstavbu nabíječek v depu a obratišti MHD v březnu 2024. Zakázka byla rozdělena na dvě části. V první týkající se nákupu vozidel uspěla skupina dodavatelů SOR Libchavy a ŠKODA ELECTRIC.
Rámcová smlouva na dodávku 30 vozů bude města Košice podepsána v nejbližších dnech. Na dodání prvních 11 plně elektrických autobusů za 8 937 500 eur bez DPH (přibližně 20,5 mil. Kč) budou mít dodavatelé 12 měsíců. Půjde o nízkopodlažní 18metrová kloubová vozidla, která budou disponovat klimatizací a SMART technologiemi. V budoucnu počítá DPMK při získání dalších finančních prostředků z fondů EU s objednáním dalších.
Výstavbu infrastruktury, která byla druhou částí zakázky, zajistí společnost ELZA - Elektromontážní závod Bratislava. Ve výběrovém řízení nabídla částku 4 224 407,38 (bez DPH), což je méně než byla předpokládaná hodnota zakázky 4 307 000 eur. Ve smyslu smlouvy o dílo má firma na dokončení prací 15 měsíců.
V obou částech výběrového řízení byla podána jedna nabídka.
Nové elektrické autobusy mají jezdit na lince č. 71 z Lingova na zastávku Kláštor v městské části Sídlisko KVP, resp. na lince č. 72 z Lingova na Grunt v městské části Myslava. Nabíjení bude zajištěno na konečných zastávkách KVP Kláštor a Lingov ze stávajícího trolejového vedení a v depu DPMK na Hornádské ulici.
„Technologické úpravy v depu na Hornádské ulici přinesou možnost pomalého nabíjení, které bude probíhat v nočních hodinách. Na konečných zastávkách KVP Kláštor a Lingov bude k dispozici technologie rychlé nabíjení, kdy se elektrobusy dobijí během přestávek dané linky,“ vysvětlil pověřený generální ředitel DPMK Roman Danko.
Velkokapacitní elektrobusy dobíjené pomocí výsuvného pantografu jsou jedním z kroků, jak postupně snížit podíl vozidel s naftovým pohonem ze současných cca 85 procent na polovinu, uvádí město Košice.
Podle primátora Jaroslava Polačka jsou připraveny další projekty na zlepšení dopravní infrastruktury a komfortu cestování v prostředcích MHD za více než 200 milionů eur, o které by se Košice chtěly ucházet z příslušných výzev EU. Z těchto zdrojů by mohly být zmodernizovány tramvaje KT8 a nakoupeny další autobusy na CNG pohon. V plánu je také výstavba nového autobusového depa pro elektrobusy, nákup nových čteček do vozidel pro platbu kartou, palubních počítačů nebo systémů pro počítání cestujících. Rovněž je připraven projekt na modernizaci 13 zastávek veřejné dopravy včetně dodávky informačních systémů. Město také připravuje modernizaci trolejové infrastruktury. Podle primátora zatím nepořizuje trolejbusy, protoře nemá funkční měnírny. Díky nákupu elektrických autobusů však vybuduje novou měnírnu na KVP, která bude sloužit k rychlému dobíjení elektrobusů, později se propojí s trolejovým vedením pro dosažení potřebného výkonu. Následně se mohou vrátit trolejbusy, které také hodlá financovat z eurofondů.
Vozový park DPMK v uplynulých pěti letech obnovilo 36 nových autobusů, prozatím posledním přírůstkem byly tři autobusy SOR NSG 12 s pohonem na CNG. Cestující mohou kromě toho využívat i 35 zmodernizovaných autobusových zastávek s on-line informacemi o odjezdech spojů. V současnosti v tramvajovém depu na Bardějovské ulici probíhají dvě etapy modernizace údržbové základny tramvají.
V Košicích půjde o první kloubové elektrické autobusy vyrobené SOR Libchavy a ŠKODA ELECTRIC, která dodává elektrovýzbroj. Až 100 dvanáctimetrových vozů dodají na základě uzavřené rámcové smlouvy do Prahy. Dopravní podnik však zatím žádný neobjednal.