Dopravný podnik mesta Prešov podepsal 14. října smlouvu se společností SOR Libchavy na dodání trolejbusů SOR TNS 12 o délce 12 m vybavených trakčními bateriemi. Dodavatelem elektrické výzbroje bude pražská společnost Cegelec.
Dopravný podnik mesta Prešov podepsal 14. října smlouvu se společností SOR Libchavy na dodání trolejbusů SOR TNS 12 o délce 12 m vybavených trakčními bateriemi. Dodavatelem elektrické výzbroje bude pražská společnost Cegelec.
Trolejbusová doprava je součástí šarišské metropole už 60 let. Poprvé zde trolejbusy svezly cestující dne 13. 5. 1962 a postupně se staly páteřním dopravním prostředkem, který město hodlá pro jeho nesporné ekologické i ekonomické výhody dále rozvíjet, a to i za využití parciálních trolejbusů, které mohou část trasy absolvovat mimo trolejové vedení díky elektrické energii uložené v bateriích. Právě takové trolejbusy si prešovský trolejbusový provoz k šestým kulatinám nadělil.
Ve výběrovém řízení Dopravního podniku města Prešov (DPMP) na jejich dodání uspěla společnost SOR Libchavy, která nabídla čtyři trolejbusy za částku 1,845 mil. € (cca 45 mil. Kč, tedy 11,3 mil. Kč/vůz). Přestože formální vítězství výrobce z východu Čech bylo oznámeno již dříve, k podpisu smlouvy mohlo dojít až poté, co byly definitivně přiklepnuty finanční prostředky na spolufinancování nákupu trolejbusů ze strany EU. Nenávratný příspěvek z evropských zdrojů činní 95 % hodnoty zakázky, zbylých 5 % uhradí DPMP ze svých zdrojů.
„Zakázka od DPMP je pro nás pokračováním úspěšné spolupráce z předchozích let. Na jaře jsme dokončili dodávku 15 nových autobusů, v červenci jsme uspěli jsme ve výběrovém řízení na dodávku pěti malých elektrobusů a nyní se přidáme i s našimi trolejbusy, které budou vyhotoveny již v provedení typové řady NS,“ uvedl Filip Murgaš, obchodní ředitel a jeden z jednatelů společnosti SOR Libchavy.
Dodavatelem elektrické výzbroje pro prešovský projekt bude pražská společnost Cegelec. „Rozvoj trolejbusové dopravy je správnou a dlouhodobě udržitelnou cestou ke snížení emisí ve veřejné dopravě. Jsme moc rádi, že jsme po zakázce pro Bratislavu uspěli s našim řešením nové elektrické výzbroje řady Cegelec Alva v dalším slovenském městě,“ uvedl Miroslav Opa, výkonný ředitel Cegelecu.
Trakční baterie umožní jízdu na vzdálenost až 12 km bez trolejového vedení, mimoto budou vozidla vybavena také klimatizací salónu cestujících, USB nabíjecími porty, moderním informačním a odbavovacím systémem a kamerovým systémem. Dodávka vozů by se měla uskutečnit do konce roku 2023.
S nasazením 12m parciálních trolejbusů se momentálně v Prešově počítá na části výpravy autobusových linek č. 11, 15, 22 a 36, které v současné době obsluhují standardní dieselové autobusy.
DPMP v rámci projektu "Nákup parciálních trolejbusů" poptával celkem 10 trolejbusů s bateriovým pohonem, kromě 4 standardních, na které je již smlouva podepsána, dalších 6 kloubových.