Dopravný podnik Bratislava podepsal 30. května smlouvu se společností SOR Libchavy na dodání 11 parciálních trolejbusů o délce 12 m typu SOR TNS 12. Dodavatelem elektrické výzbroje bude pražská společnost Cegelec.
Dopravný podnik Bratislava podepsal 30. května smlouvu se společností SOR Libchavy na dodání 11 parciálních trolejbusů o délce 12 m typu SOR TNS 12. Dodavatelem elektrické výzbroje bude pražská společnost Cegelec.
Bratislava vsadila v rámci své strategie rozvoje elektrické dopravy především na rozvoj tramvajové a trolejbusové dopravy. V případě trolejbusů se pozornost soustředí nejen na výstavbu několika nových tratí, ale také na využití technologie tzv. parciálních trolejbusů, tedy trolejbusů, které využívají trakční baterie pro jízdu mimo trolejové vedení. Oproti klasickým elektrobusům je výhodou menší baterie, což má pozitivní dopad na životní prostředí i ekonomiku provozu.
SOR Libchavy uspěl v loni vyhlášené soutěži na dodávku 11 trolejbusů standardní délky, které by měly být primárně využívány na lince vedené od hlavního železničního nádraží (konečná Hlavná stanica) na Kolibu. Tato sklonově velmi náročná linka vznikne spojením současné autobusové linky číslo 41 a trolejbusové linky č. 44. Hodnota zakázky činí 5 110 600 €, tedy přibližně 125 mil. Kč. Dopravce předpokládá, že vozidla bude financovat z prostředků EU. Nenávratný finanční příspěvek z operačního programu Integrovaná infraštruktúra byl již DPB přislíben.
Po podpisu smlouvy 30.5.2022 poběží na dodání lhůta 18 měsíců, nových trolejbusů by se tedy měla slovenská metropole dočkat před koncem roku 2023. „V Bratislavě již jezdí 120 trolejbusů s naší karoserií starší generace, široce jsou zastoupeny ve vozovém parku DPB také naše autobusy a elektrobusy. Jsme rádi, že dodáme nyní na Slovensko vůbec poprvé i náš nový trolejbus TNS 12, navíc ve verzi tzv. parciálního trolejbusu,“ uvedl Filip Murgaš, obchodní ředitel a jeden z jednatelů společnosti SOR Libchavy.
Každý z trolejbusů nabídne obsaditelnost až 78 osob (při 5 os/m2), z toho 35 k sezení, přičemž použita budou sedadla s polstrováním a koženkovým čalouněním pro zajištění pohodlí a snadné údržby. Interiér bude vybaven klimatizací salónu cestujících a USB nabíječkami pro dobíjení mobilních telefonů. Konstrukce trakční baterie umožní denně ujet vzdálenost až 75 km (při opakovaném nabíjení z trolejového vedení).
Dodavatelem elektrické části vozidel bude společnost Cegelec z Prahy, s níž SOR spolupracuje i na několika dalších projektech. Firma v minulosti dodala své řešení elektrické výzbroje pro trolejbusy v různých evropských zemích, na Slovensku však půjde o její vůbec první úspěch na poli dodávek nových trolejbusů. „Trolejbus, potažmo parciální trolejbus, zůstává i přes rozvoj baterií v posledním desetiletí nejlevnější, nejekologičtější a nejudržitelnější formou elektrobusu. Těší nás, že Bratislava jde příkladem nejen dalším evropským metropolím při rozvoji této moderní technologie. Ještě více nás těší, že můžeme být součástí rozvoje tohoto druhu ekologické dopravy v Bratislavě s našimi produkty,“ doplnil za Cegelec Miroslav Opa, výkonný ředitel společnosti.