je v provozu od roku 1952.
je v provozu od roku 1952.
Německé město Solingen (160 tisíc obyvatel) je světoznámé především ocelí, pro dopravní fandy pak představuje jeden ze 3 zbývajících trolejbusových provozů v Německu. Trolejbusy zde byly uvedeny do provozu v červnu 1952 jako náhrada tramvají, které se – stejně jako většina zástavby v Solingenu - staly obětí intenzivního spojeneckého bombardování za II.světové války (omezený provoz tramvají byl ukončen až v r. 1959).
Solingenské trolejbusy jsou největším německým provozem – 50 kloubových vozidel obsluhuje 6 linek na síti dlouhé 98,7 km. V současnosti se vozový park skládá z 15 trolejbusů Berkhof Premiere AT18 (dodány 2001-02), 20 VanHool AG 300T (od r. 2002) a od roku 2009 až do letošního roku probíhala dodávka 15 vozů Hess Swisstrolley. Ty nahradily typ s velmi výrazným designem – třínápravový MAN/ÖAF SL 172 HO z roku 1986, který byl právě pro Solingen typický.
Solingenské trolejbusy jsou, resp. byly spjaty i se dvěma dopravními zajímavosti. Jednou z nich je ukončení linky 683 pod konečnou visuté dráhy v sousedním městě Wuppertalu. Tato konečná je stále v provozu, přestože již od 80. let je připraveno prodloužení k nádraží Wuppertal-Vohwinkel; realizace 800 metrů dlouhého prodloužení však závisí na schválení částky 160 tisíc euro. Druhou kuriozitou byla elektricky poháněná točna v předměstí Burg, která sloužila na opačné konečné linky 683 k otáčení vozidel na lince. Nasazením trolejbusů Hess s pomocným agregátem, které obcí Burg projíždějí od listopadu 2009 až k nádraží, skončil důvod pro toto řešení. Točna však zůstala zachována pro historické jízdy.
Stejně jako ve většině německých regionů, je i solingenská veřejná doprava zapojena do dopravních svazů, po našem IDS. K hlavnímu nádraží tak zajíždějí nejen solingenské trolejbusy, ale i autobusy ze sousedních měst. Tyto linky provozují Rheinbahn (Dopravní podnik města Düsseldorfu) a společnost Bahnen der Stadt Monheim (BSM). Přestože má monheimský dopravní podnik v názvu slovo „dráhy“, po kolejích zajišťuje jen nákladní přepravu. Tramvaje byly v provozu od roku 1909 do 1963, od té doby je osobní doprava pouze autobusová. K městu Monheim patří i třetí dopravní kuriozita, kterou byla v letech 1904-1908 „bezkolejová elektrická dráha z Monheimu na nádraží Langenfeld. Jezdil na ní nejen klasický trolejbus, ale i elektrický „tahač“ s nákladními vleky. Viz „Z historie trolejbusové dopravy: V německém Monheimu ....
Trolejbusy jsou v provozu v Německu v Solingenu, Esslingenu a Eberswalde.
Jan Spousta