Solaris dodá 19 vodíkových autobusů. Město se rozhodlo přeměnit celou svou flotilu na elektrický pohon s palivovými články. V provozu by mělo být přes 200 autobusů.
Solaris dodá 19 vodíkových autobusů. Město se rozhodlo přeměnit celou svou flotilu na elektrický pohon s palivovými články. V provozu by mělo být přes 200 autobusů.
Solaris podepsal smlouvu s německým provozovatelem Ruhrbahn GmbH na dodávku bezemisních autobusů Urbino hydrogen. Standardní a kloubová vozidla budou vybavena vodíkovými palivovými články pro výrobu elektřiny a pokročilými bezpečnostními systémy ADAS. Dodání je naplánováno na roky 2024 a 2025. Půjde o první vozy Solaris v ulicích Essenu.
Objednávka zahrnuje devět modelů Urbino 12 hydrogen a deset Urbino 18 hydrogen. Autobusy budou vybaveny vodíkovými palivovými články, které na palubě generují elektrickou energi. Dvanáctimetrové modely budou využívat palivový článek o výkonu 70 kW, zatímco kloubové autobusy budou mít palivový článek o výkonu 100 kW. Všechny modely budou poháněny centrálními elektromotory. Vodíkové autobusy Urbino budou také vybaveny bateriemi Solaris High Power navrženými pro podporu palivového článku při zvýšené aktivitě.
Vozidla budou klimatizována pomocí CO2 zařízení s funkcí vytápění tepelným čerpadlem. Každé Urbino nabídne cestujícím USB nabíječky a rozsáhlý informační systém. O zvýšení bezpečnosti cestujících a řidiče se postarají systémy GSR2, jako je asistent zatáčení a brzdový asistent. Ruhrbahn rozhodl pro eSConnect, proprietární nástroj Solaris, který umožňuje plný přístup k údajům nezbytným pro posouzení výkonu autobusu a plánování jeho dalšího provozu.
Ruhrbahn se na změnu flotily připravuje od začátku roku 2017. Celkem má pro města Essen a Mülheim v Porúří v německé spolkové zemi Severní Porýní-Vestfálsko v plánu pořídit do roku 2033 více než 250 autobusů na vodíkový pohon. První by měly dorazit letos, kdy se plánuje dokončení prvních dvou čerpacích stanic, každá v jednom z měst. Změní se také depa. V roce 2033 má být v provozu v Essenu 212 autobusů a v Mülheimu dalších 46. Podle dřívějších zpráv se pro vodíkový pohon města rozhodla z finančních důvodů. Provoz bateriových autobusů vyšel jako dražší.
Solaris je dnes největším výrobcem vodíkových autobusů v Evropě a chlubí se knihou objednávek s více než 700 vozidel, z nichž 180 již v evropských městech jezdí a 530 je naplánováno na dodání v nadcházejících měsících. Zvláště aktivní je německý trh, který investuje do autobusů na vodíkový pohon.
Klíčovou výhodou autobusů s palivovými články ve srovnání s konvenčními naftovými autobusy je to, že vypouštějí pouze vodní páru. Autobusy na palivové články proto neobsahují škodlivé emise NOx a jemného prachu, které obvykle vznikají ve spalovacích motorech. Jsou také výrazně tišší než naftové autobusy. Výhodou oproti bateriovým elektrobusům je krátká doba tankování v kombinaci s poměrně dlouhým dojezdem. Nevýhodou jsou vyšší pořizovací náklady.
Předpokladem pro provoz autobusů na palivové články je vhodná infrastruktura, tzn. vodíkové čerpací stanice. Výhodné je blízké umístění chemického průmyslu. Jako vedlejší produkt zde často vzniká vodík. Například v Kolíně nad Rýnem se ročně vyrobí několik miliard metrů krychlových vodíku, z čehož jedna miliarda by byla ročně k dispozici jako zdroj energie. To by stačilo na provoz 1000 autobusů na palivové články.