Solaris Urbino 18 hydrogen pro městský i meziměstský provoz. Foto Solaris
Až 140 cestujících a dojezd 350 km. Solaris představil ve středu 14. září svůj kloubový autobus s pohonem na vodík, vhodný je pro městský i meziměstský provoz. První vozy budou dodány od 2. čtvrtletí 2023.
Až 140 cestujících a dojezd 350 km. Solaris představil ve středu 14. září svůj kloubový autobus s pohonem na vodík, vhodný je pro městský i meziměstský provoz. První vozy budou dodány od 2. čtvrtletí 2023.
14. září 2022 v poledne se veřejnosti vůbec poprvé představil nový kloubový vodíkový autobus Solaris Urbino 18. Před oficiálním uvedením se v Krakově uskutečnil třetí ročník mezinárodní konference o e-mobilitě #SolarisTalks. Obě akce bylo možné sledovat online.
Stejně jako u kratší verze Solaris Urbino hydrogen je hlavním zdrojem energie v tomto vozidle vodík.
Srdcem Urbino 18 hydrogen je špičkový palivový článek, který funguje jako miniaturní vodíková elektrárna. Vodík je přeměňován palivovým článkem na elektřinu, která je následně přenášena do hnacího ústrojí. Nové vozidlo Solaris nemá konvenční motorový prostor, protože bylo vybaveno modulárním systémem pohonu. Takto ušetřený prostor umožnil výrobci autobusu zvýšit kapacitu vozu pro cestující. Navíc odstraněním motorového prostoru vzniklo více místa na střeše, kde byly namontovány kompozitní nádrže na lehký vodík o celkové kapacitě 51,2 kg. Použití modulárního pohonu také usnadňuje servis, protože jeho hlavní součásti jsou nyní přístupné z úrovně podlahy.
Díky použité vodíkové technologii a zvýšenému počtu nových lehkých vodíkových nádrží by se měl nový autobus fungovat bez problémů na delších trasách. Na jedno doplnění zvládne ujet za různých povětrnostních podmínekv asi 350 km. V závislosti na konfiguraci bude autobus schopen přepravit až 140 cestujících, maximální počet sedadel je 53, 20 je přístupních z nízké podlahy. Nejnovější model může být typově schválen jako vozidlo třídy II, což umožňuje jeho nasazení na meziměstské trasy.
První dodávky 18metrového kloubového vozu budou možné již ve druhém čtvrtletí roku 2023. Klientům bude nabídnuta možnost upravit si autobus podle svých individuálních potřeb. Autobus bude k dispozici se čtyřmi uspořádáními dveří: 2-2-2-0, 1-2-2-0, 1-2-2-2 a 2-2-2-2. Standardně bude nový model vybaven klimatizací prostoru pro cestující s tepelným čerpadlem, které využívá teplo nasávané zvenčí k vytvoření správné teploty vozidla. Klimatizace v kabině řidiče je napájena jednotkou pro prostor pro cestující. Co se týče doplňkových funkcí, klienti si mohou vybrat z různých řešení, například se mohou rozhodout pro pokročilé asistenční systémy pro řidiče ADAS, jako jsou MirrorEye nebo MobileEye Shield+.
Urbino 18 hydrogen je druhým autobusem na vodík Solaris. 12metrová verze Urbino hydrogen byla uvedena na trh v roce 2019. Od té doby již bylo dodáno téměř 100 vozidel zákazníkům v Itálii, Německu, Nizozemsku, Švédsku a Polsku. Připravují se také zakázky pro klienty mimo jiné ve Španělsku, Francii, České republice a na Slovensku. Většina zákazníků má zájem také o kloubovou verzi.
Cena kloubového autobusu závisí na individuální výbavě a bude rozhodujícím faktorem při prodeji. Nákupy závisí především na možnostech financování ze zdrojů EU.
Nový autobus Solaris bude k vidění na Innotrans 2022 v Berlíně od 20. do 23. září. První dodávky se mají uskutečnit od 2. čtvrtletí 2023.
Další kloubový model autobusu s palivovými články nabízí v Evropě pouze Van Hool, Exqui.City 18 FC byl uvedený do provozu v systém BRT v Pau ve Francii na konci roku 2019.
Stejně jako u kratší verze Solaris Urbino hydrogen je hlavním zdrojem energie v tomto vozidle vodík.
Srdcem Urbino 18 hydrogen je špičkový palivový článek, který funguje jako miniaturní vodíková elektrárna. Vodík je přeměňován palivovým článkem na elektřinu, která je následně přenášena do hnacího ústrojí. Nové vozidlo Solaris nemá konvenční motorový prostor, protože bylo vybaveno modulárním systémem pohonu. Takto ušetřený prostor umožnil výrobci autobusu zvýšit kapacitu vozu pro cestující. Navíc odstraněním motorového prostoru vzniklo více místa na střeše, kde byly namontovány kompozitní nádrže na lehký vodík o celkové kapacitě 51,2 kg. Použití modulárního pohonu také usnadňuje servis, protože jeho hlavní součásti jsou nyní přístupné z úrovně podlahy.
Baterie Solaris s kapacitou 60 kWh slouží jako pomocný zdroj energie, využívaný například při akceleraci i jako zásobník rekuperované energie. Úplné natankování vozidla trvá přibližně 20 minut.
Díky použité vodíkové technologii a zvýšenému počtu nových lehkých vodíkových nádrží by se měl nový autobus fungovat bez problémů na delších trasách. Na jedno doplnění zvládne ujet za různých povětrnostních podmínekv asi 350 km. V závislosti na konfiguraci bude autobus schopen přepravit až 140 cestujících, maximální počet sedadel je 53, 20 je přístupních z nízké podlahy. Nejnovější model může být typově schválen jako vozidlo třídy II, což umožňuje jeho nasazení na meziměstské trasy.
První dodávky 18metrového kloubového vozu budou možné již ve druhém čtvrtletí roku 2023. Klientům bude nabídnuta možnost upravit si autobus podle svých individuálních potřeb. Autobus bude k dispozici se čtyřmi uspořádáními dveří: 2-2-2-0, 1-2-2-0, 1-2-2-2 a 2-2-2-2. Standardně bude nový model vybaven klimatizací prostoru pro cestující s tepelným čerpadlem, které využívá teplo nasávané zvenčí k vytvoření správné teploty vozidla. Klimatizace v kabině řidiče je napájena jednotkou pro prostor pro cestující. Co se týče doplňkových funkcí, klienti si mohou vybrat z různých řešení, například se mohou rozhodout pro pokročilé asistenční systémy pro řidiče ADAS, jako jsou MirrorEye nebo MobileEye Shield+.
Urbino 18 hydrogen je druhým autobusem na vodík Solaris. 12metrová verze Urbino hydrogen byla uvedena na trh v roce 2019. Od té doby již bylo dodáno téměř 100 vozidel zákazníkům v Itálii, Německu, Nizozemsku, Švédsku a Polsku. Připravují se také zakázky pro klienty mimo jiné ve Španělsku, Francii, České republice a na Slovensku. Většina zákazníků má zájem také o kloubovou verzi.
Nový autobus Solaris bude k vidění na Innotrans 2022 v Berlíně od 20. do 23. září. První dodávky se mají uskutečnit od 2. čtvrtletí 2023.
Další kloubový model autobusu s palivovými články nabízí v Evropě pouze Van Hool, Exqui.City 18 FC byl uvedený do provozu v systém BRT v Pau ve Francii na konci roku 2019.
Premiéra Solaris Urbino 18 hydrogen 14. září 2022 v Krakově. Foto Solaris
Kloubové Urbino 18 hydrogen má obsaditelnost až 140 cestujících, podle konfigurace a vybavení. Foto Solaris
Solaris Urbino 18 hydrogen nemá konvenční motorový prostor, ušetřené místo umožnilo zvýšit kapacitu vozu pro cestující. Foto: Rüdiger Schreiber