Solaris Urbino 12 pro Ústí nad Labem představen
Dopravní podnik města Ústí nad Labem veřejnosti představil 6. června vodíkový autobus Solaris Urbino 12. Foto DPmÚL

Dopravní podnik města Ústí nad Labem jako první v České republice vybral dodavatele autobusů na vodík. Nákup je závislý na získání financování z EU.

Dopravní podnik města Ústí nad Labem jako první v České republice vybral dodavatele autobusů na vodík. Nákup je závislý na získání financování z EU.

Rámcovou dohodu na dodávku až 20 autobusů s vodíkovým pohonem podepsaly Dopravní podnik města Ústí nad Labem a Solaris BUS & Coach na konci září 2021. V pondělí 6. června 2022 představili Solaris Urbino 12 hydrogen zástupci města, dopravního podniku a výrobce na náměstí v Ústí nad Labem.

Vozidla budou plně nízkopodlažní, vybavena celovozovou klimatizací, nabíječkami standardu USB, kamerovým systémem, který umožní řidiči pohodlné sledování prostoru u všech dveří a dalšími moderními prvky, které přispějí zejména k bezpečnosti přepravy. Vozidla budou délky 12 metrů s obsaditelností pro 75 cestujících. O dostatečnou dynamiku v podmínkách našeho města se postarají elektromotory o výkonu 2x125 kW. Dojezd vozidla je až 330 km. Mezi hlavní přednosti těchto vozidel patří dynamika, bezemisní provoz a snížení hlukové zátěže,“ uvedla Simona Mohacsi, výkonná ředitelka Dopravního podniku města Ústí nad Labem.

Bezemisní autobusy v budoucnu nahradí stávající vozidla na naftu a CNG. Pořízení autobusů s vodíkovými palivovými články je součást projektu „Zavádění vodíkové mobility ve městě Ústí nad Labem“. K objednání vozidel dojde až po vyhlášení dotační výzvy z Fondu spravedlivé transformace (JTF) a schválení žádosti o financování.

Vodík pro pohon vyrobí v místní Spolchemii. „Využití našeho vodíku jako ekologicky čistého paliva, které má potenciál zlepšit ovzduší nejen v Ústí nad Labem, nám dává od začátku velký smysl. Dlouhodobě pro něj hledáme i další způsoby využití -  taková, která co nejvíce přispějí k dekarbonizaci nejen v dopravě, ale i v jiných oblastech lidských činností. Společný projekt vodíkových autobusů pro Ústí do naší koncepce velice dobře zapadá,“ doplnil generální ředitel SPOLCHEMIE Daniel Tamchyna.

Vodík má ve městě dlouholetou tradici, vyráběl se zde už na konci 19. století, podíl měl ale i na zisku Nobelovy ceny Viktorem Hessem. "Nyní se vrací jako technologie budoucnosti, která dokáže pozvednout naši MHD na úplně jinou úroveň. Věřím, že se v Ústí bude vodíku dařit minimálně tak dobře, jak tomu bylo v minulosti,“ uvedl primátor Ústí nad Labem Petr Nedvědický.