Solaris na TRANSEXPO 2021
Solaris Urbino 12 hydrogen, Solaris Urbino 9 LE electric, Solaris Urbino 15 LE electric. Foto Solaris

Na výstaviště Kielce přivezl Solaris Bus & Coach čtyři autobusy s nulovými emisemi. Vodíkové Urbino získalo ocenění jako nejlepší produkt v kategorii Autobusy.
Na výstaviště Kielce přivezl Solaris Bus & Coach čtyři autobusy s nulovými emisemi. Vodíkové Urbino získalo ocenění jako nejlepší produkt v kategorii Autobusy.
Na 15. mezinárodní veletrh veřejné dopravy, který dnes končí, Solaris Bus & Coach přivezl čtyři své autobusy s nulovými emisemi. Dva low-entry: Solaris Urbino 15 LE electric, představený vloni, a elektrobus Solaris Urbino 9 LE, který byl uveden na trh teprve před měsícem. Třetím z vozidel je technologicky nejvyspělejší autobus výrobce – vodíkový autobus Solaris Urbino 12 a nakonec školní e-bus.

Solaris investuje do vývoje technologií pro snížení dopadu dopravy na životní prostředí již 20 let. Za poslední dvě desetiletí dodala zákazníkům ve 22 zemích téměř 3 000 vozidel s nulovými emisemi.

Solaris Urbino 15 LE electric


Solaris Urbino 15 LE otevřelo novou kapitolu ve vývoji značky Solaris, poprvé může  Urbino electric překročit hranice města. Hlavním cílem inženýrů v oddělení výzkumu a vývoje společnosti bylo vyvinout autobusovou konstrukci, která by mohla být efektivně využívána jako městský i meziměstský autobus. Třínápravové Urbino splňuje požadavky pro obě třídy vozidel I a II a pro obě tyto třídy současně. S bateriemi Solaris High Energy s celkovou kapacitou přes 600 kWh dokáže Urbino 15 LE electric urazit na jedno nabití vzdálenost až několik stovek kilometrů. Navíc klimatizace s tepelným čerpadlem umožňuje zvýšení energetické účinnosti vozidla.

Solaris Urbino 9 LE electric


Nejnovějším přírůstkem do elektrické rodiny Solaris Urbino je 9metrový elektrobus s nízkým vstupem, který byl standardizován se všemi ostatními vozidly 4. generace. I tento model byl navržen tak, aby mohl být přizpůsoben pro typové schválení třídy I nebo třídy II. Autobus může zajišťovat spojení na městských i příměstských linkách.

Pohonný systém u tohoto modelu tvoří sada baterií Solaris High Energy s kapacitou přes 350 kWh. Urbino 9 LE electric je mimo jiné vybaveno hybridním vytápěním. Další úložiště energie a optimalizace spotřeby energie umožňují tomuto autobusu překonat mnohem delší vzdálenosti na jedno nabití, než tomu bylo u elektrického modelu Urbino 8.9 LE.

Solaris Urbino 12 hydrogen

Technologicky nejvyspělejší autobus Solaris byl představen na Global Public Transport Summit ve Stockholmu v roce 2019. Za necelé dva roky od svého uvedení Solaris dodal vodíkové autobusy zákazníkům z Německa, Itálie a Nizozemska a v současnosti objenávky stále narůstají. Poprvé je součástí knihy zakázek také Česká republika. Solaris Urbina s palivovými články by měly vyjet v Ústí nad Labem.

Solaris Urbino 12 hydrogen je vybaven palivovým článkem, který na palubě vozidla funguje jako miniaturní vodíková elektrárna. Díky pokročilé technologii je autobus schopen ujet až 350 km na jedno doplnění. Elektrická energie generovaná reverzní elektrolýzou v palivovém článku je přenášena přímo do pohonného systému, který tvoří náprava s elektromotory. Jedinými produkty chemické reakce, která probíhá v palivovém článku, jsou teplo a pára.

Autobus je vybaven sadou palivových článků o výkonu 70 kW a malou trakční baterií Solaris High Power s kapacitou 30 kWh, která posílí palivový článek ve chvílích zvýšené poptávky po elektrické energii. Baterie se dobíjí energií získanou z vodíku a energií získanou při brzdění.

Vodík potřebný k pohonu vodíkového autobusu Urbino 12 je uložen v plynné formě pod tlakem 350 barů v nádržích o celkovém objemu 1 560 litrů namontovaných na střeše autobusu. Na konci každé nádrže je instalován multifunkční ventil s řadou bezpečnostních opatření.

Vodíkový autobus Solaris vystavený na TRANSEXPO nabízí 31 míst na palubě. Stejně jako elektrický autobus Urbino 15 LE a elektrobus Urbino 9 LE je vybaven systémem klimatického komfortu využívajícím tepelné čerpadlo CO2. V tomto konkrétním případě čerpadlo navíc využívá odpadní teplo z palivového článku. To zaručuje velmi vysokou účinnost, která se promítá do dlouhého dojezdu vozidla.

Za Urbino 12 hydrogen získal výrobce na letošním jubilejním ročníku TRANSEXPO ocenění jako nejlepší produkt v kategorii Autobus.

Elektrický školní autobus

Školní autobus e-bus Solaris je elektrický model Solaris Urbino 12 upravený pro přepravu žáků a studentů. Autobus představený na veletrhu denně vozí děti do školy v obci Gręboszów. Vozidlo bylo zákazníkovi předáno v roce 2020 a je jedním z mála elektrobusů tohoto typu, které lze na evropských silnicích vidět. Vozidlo je vybaveno bateriemi Solaris High Energy+ s celkovou kapacitou téměř 240 kWh a je poháněn elektrickou nápravou se dvěma integrovanými elektromotory po 125 kW.

Solaris Bus & Coach ke svým vozidlům poskytuje komplexní poprodejní servis při provozu a údržbě. Prostřednictvím eSConnect (sledování autobusů za provozu) nabízí přístup k řadě údajů, jako je úroveň nabití baterie a předpověď dojezdu a poskytuje podklady pro analýzu a plánování.


Solaris na TRANSEXPO 2021
Solaris Urbino 15 LE electric. Foto Solaris
Solaris na TRANSEXPO 2021
Solaris Urbnino 9 LE electric. Foto Solaris
Solaris na TRANSEXPO 2021
Solaris Urbino 12 hydrogen. Na TRANSEXPO 2021 získal cenu za nejlepší produkt v kategorii Autobusy. Foto Solaris
Solaris na TRANSEXPO 2021
Oranžový elektrický školní autobus Urbino 12 s dětmi na palubě je výrazně označen. Nákup podpořil NFOŚiGW (Národní fond ochrany životního prostředí a vodního hospodářství) v rámci programu „Kangaroo: Bezpečná a ekologicky šetrná cesta do školy“. Foto Solaris