č. 247/2000 Sb., o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel. Odpovědi Ministerstva dopravy na otázky BUSportálu.
č. 247/2000 Sb., o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel. Odpovědi Ministerstva dopravy na otázky BUSportálu.
Věc: Dagmar Braunová - Vyjádření k novelizaci zákona č. 247/2000 Sb.Vážená paní šéfredaktorko,
Ministerstvo dopravy obdrželo dne 30. dubna 2007 Vaši žádost o vyjádření k novelizaci zákona č. 247/2000 Sb., o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel a o změnách některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
Podle vládního návrhu se povinnost podrobit se zdokonalování odborné způsobilosti řidičů mj. nevztahuje na řidiče vozidel používaných při přepravě věcí, které využije při výkonu své závislé práce nebo podnikání, pokud řízení není hlavním předmětem výkonu závislé práce nebo podnikání řidiče a na řidiče vozidel používaných pro vlastní potřeby.
> Z výše uvedeného je zřejmé, že není rozhodující, zda se jedná o novináře, občasné řidiče, brigádníky nebo řidiče veteránských vozidel při mimořádných akcích, ale jestli řízení vozidel představuje hlavní předmět výkonu závislé práce nebo podnikání řidiče (dopravní, přepravní, spediční společnosti apod.). Povinnost podrobit se vstupnímu školení podle tohoto zákona se nevztahuje mj. na řidiče, kteří jsou držiteli platného osvědčení profesní způsobilosti řidiče ke dni nabytí účinnosti tohoto zákona.
Návrh zároveň počítá s tím, že náklady výuky a výcviku v rámci zdokonalování odborné způsobilosti řidičů budou školícím střediskům hradit v pravidelném školení pro řidiče - zaměstnance jejich zaměstnavatelé, tedy provozovatelé silniční nákladní a osobní dopravy (resp. subjekty provozující a řídící silniční motorová vozidla, k jejichž řízení je třeba vedle řidičského oprávnění příslušných skupin mít též průkaz profesní způsobilosti řidiče nebo zaměstnávající řidiče takových vozidel), neboť jde o prohlubování kvalifikace podle zákoníku práce. Hrazení nákladů v ostatních případech (vstupní školení a pravidelné školení u řidičů, kteří nejsou zaměstnanci) návrh výslovně neupravuje, a to z toho důvodu, aby kromě řidiče, který tyto náklady bude hradit standardně, bylo umožněno jejich hrazení i jiným subjektem (např. střední škola jako školící středisko pro své studenty, zaměstnavatel apod.).
Navrhovaná právní úprava by měla v konečném důsledku přispět ke zlepšení bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích, protože by měla nejen zajistit zopakování a prohloubení znalostí a dovedností získaných řidiči v rámci výuky a výcviku k získání řidičského oprávnění, ale také získání dalších nových poznatků důležitých pro bezpečnější jízdu. Zdokonalování odborné způsobilosti se zároveň týká právě řidičů těch vozidel, jejichž pohyb na pozemních komunikacích vyvolává (vzhledem k jejich velikosti a hmotnosti a v případě autobusů též vzhledem k počtu jimi přepravovaných osob) dopravní nehody většího rozsahu, často s nejtragičtějšími následky a největším počtem obětí či účastníků nehody.
Povinnost upravit zdokonalování odborné způsobilosti řidičů vyplývá pro Českou republiku ze směrnice rady Evropského parlamentu a Rady 2003/59/ES ze dne 15. července 2003 o výchozí kvalifikaci a pravidelném školení řidičů některých silničních vozidel pro nákladní nebo osobní dopravu. Při vymezení řidičů, na něž se předmětně povinnosti vztahují, stejně jako při stanovení rozsahu povinného školení je Česká republika vázána obsahem uvedené směrnice.
Závěrem bychom chtěli upozornit, že se jedná zatím pouze o vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 247/2000 Sb., o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel a o změnách některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů.
S pozdravem
Mgr. Ladislav Ocelák, pověřen řízením, Odbor dopravně správní
Uveřejnili jsme před měsícem:
Novela zapracovává do českého právního řádu požadavky směrnice 2003/59/ES o výchozí kvalifikaci a pravidelném školení řidičů některých silničních vozidel pro nákladní nebo osobní dopravu. BUSportál položil následně Ministerstvu dopravy tyto otázky:1. Pokud má někdo v současnosti řidičský průkaz skupiny D a pravidelně obnovovaný profesní průkaz a řízení autobusu se věnuje občas při testování autobusů u výrobců nebo u dopravců jako novinář - mění se pro něj něco ?
2. Co se bude týkat stávajících řidičů nákladních vozidel a autobusů, u kterých řízení těchto vozidel NEpředstavuje jádro jejich činnosti zaměstnance nebo podnikatele po uvedeném termínu - řidiče občasné, brigádníky, řidiče veteránských vozidel při mimořádných akcích ap. ?
3. Co se bude týkat NOVÝCH řidičů nákladních vozidel a autobusů, u kterých řízení těchto vozidel NEBUDE představovat jádro jejich činnosti zaměstnance nebo podnikatele po uvedeném termínu - řidiče občasné, brigádníky, řidiče veteránských vozidel při mimořádných akcích ap. ?
4. Uvažovaná částka kolem 30 000 Kč za absolvování celého vstupního školení. Předpokládá se, že zatížení tímto nákladem postihne řidiče nebo zaměstnavatele ?30. 4. 2007 (iHNed.cz) - Cílem uvedené směrnice i schváleného návrhu je především zlepšení bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích prostřednictvím prohloubení znalostí a dovedností řidičů těch kategorií vozidel (nákladních vozidel, autobusů), jejichž nehody zpravidla způsobují velké škody na zdraví, majetku a životním prostředí.
Další povinné vzdělávání řidičů nákladních vozidel a autobusů obsahuje již platná právní úprava zákona č. 247/2000 Sb.; tato úprava musela být nicméně přizpůsobena úpravě požadované právem EU.
Pokud Česká republika uvedenou směrnici netransponuje, nebudou čeští řidiči nákladních vozidel a autobusů od září 2008, resp. od září 2009, držiteli dokladu, který by je opravňoval (společně s řidičským průkazem) k řízení těchto vozidel na území Evropské unie.
Ministerstvo dopravy v reakci na některé nepřesné informace, které se objevily v médiích v souvislosti se schválením navrhované novely zákona vládou, sděluje, že:
Směrnice i navrhovaná novela zákona se týká výhradně řidičů nákladních vozidel a autobusů, a to pouze těch, u kterých řízení těchto vozidel představuje jádro jejich činnosti zaměstnance nebo podnikatele. Stávajících řidičů těchto vozidel se nedotkne nově zaváděná povinnost absolvovat tzv. vstupní školení a zkoušku, která jej zakončuje. Těchto řidičů se dotkne pouze povinnost účastnit se tzv. pravidelného školení v rozsahu sedmi hodin za rok, což pro ně představuje zjednodušení a snížení zátěže oproti stávajícím požadavkům zákona.
Povinnost účastnit se vstupního školení a absolvovat zkoušku se bude týkat pouze nových uchazečů o profesi řidiče těchto vozidel, a to až od září 2008, resp. 2009.
Ministerstvo při přípravě novely využilo všech možností vyplývajících ze směrnice ke snížení dopadů systému zdokonalování odborné způsobilosti na řidiče. Základní rozsah vstupního školení přístupný pro všechny uchazeče o profesi řidiče tak bude pouze 140 hodin, což podle předběžného odhadu představuje náklady kolem 30 000 Kč za absolvování celého vstupního školení.
Vyšlo v auto-moto.ihned.cz
BUSportál položil následně Ministerstvu dopravy tyto otázky:
1. Pokud má někdo v současnosti řidičský průkaz skupiny D a pravidelně obnovovaný profesní průkaz a řízení autobusu se věnuje občas při testování autobusů u výrobců nebo u dopravců jako novinář - mění se pro něj něco ?
2. Co se bude týkat stávajících řidičů nákladních vozidel a autobusů, u kterých řízení těchto vozidel NEpředstavuje jádro jejich činnosti zaměstnance nebo podnikatele po uvedeném termínu - řidiče občasné, brigádníky, řidiče veteránských vozidel při mimořádných akcích ap. ?
3. Co se bude týkat NOVÝCH řidičů nákladních vozidel a autobusů, u kterých řízení těchto vozidel NEBUDE představovat jádro jejich činnosti zaměstnance nebo podnikatele po uvedeném termínu - řidiče občasné, brigádníky, řidiče veteránských vozidel při mimořádných akcích ap. ?
4. Uvažovaná částka kolem 30 000 Kč za absolvování celého vstupního školení. Předpokládá se, že zatížení tímto nákladem postihne řidiče nebo zaměstnavatele ?