Škoda Group utváří podobu veřejné dopravy 80 měst
Závod Škoda Ekova v Ostravě vyrábí pro Plzeňské městské dopravní podniky tramvaje Škoda ForCity Smart. Rámcová smlouva je uzavřena na 22 kusů. Foto Škoda Electric

Probíhající Evropský týden mobility vyzdvihuje význam městské hromadné dopravy. Její podobu určují i kolejová vozidla, autobusy a trolejbusy Škoda Group, které se v evropské konkurenci čím dál dravěji prosazují. Pomáhá jí v tom letitá znalost řemesla, vlastní design a významné pokroky v implementaci nových technologií a chytrých řešení. Podstatně k tomu přispívají závody v České republice.

Probíhající Evropský týden mobility vyzdvihuje význam městské hromadné dopravy. Její podobu určují i kolejová vozidla, autobusy a trolejbusy Škoda Group, které se v evropské konkurenci čím dál dravěji prosazují. Pomáhá jí v tom letitá znalost řemesla, vlastní design a významné pokroky v implementaci nových technologií a chytrých řešení. Podstatně k tomu přispívají závody v České republice.

Udržitelná doprava znamená v kontextu evropských měst dopravu veřejnou. Čistější ovzduší a vzdušnější ulice jsou díky městské hromadné dopravě dosažitelným cílem. Z dílen Škoda Group v České republice a ve Finsku vyjíždějí vlaky, tramvaje, soupravy pro metro, autobusy a trolejbusy do celého světa. V Evropě na ně spoléhá více než 80 měst.

Evropská města jsou známá svou krásou a bohatou historií. Úzké uličky, zatáčky a rozdílná úroveň terénu však představují pro dopravní prostředky výzvu. Úspěch v takových městech vyžaduje spíše individuální přístup než univerzální řešení. Výhodou Škoda Group je, že celý výrobní proces realizuje od A do Z, díky čemu dokáže vozy přizpůsobovat každému městu na míru.  

DESIGN pro město i pro lidi
Dopraví prostředky v ulicích ovlivňují ráz měst. I proto má Škoda Group vlastní designérský tým. „Pro nejnovější řady produktů značky Škoda je typická černá maska plynule navazující na čelní sklo. Tento prvek v sobě obvykle ukrývá světlomety,“ popisuje šéf designérského týmu Tomáš Chludil rozpoznávací znaky jeho produktů a pokračuje komentářem k trendům, které se z pohledu cestujících do designu hromadných dopravních prostředků v posledních letech propsaly nejvíce: „Nízkopodlažní vozy jsou dnes již standardní řešení, které má za sebou velký vývoj zejména v oblasti podvozku. Interiéry jsou tak více přístupné všem, přibývá také multifunkčních prostorů pro vozíčkáře, osoby s kočárky nebo velkými zavazadly. Velká okna umožňují dobrý výhled, zejména v turistických destinacích. Stále častější jsou také nabíječky pro osobní elektroniku nebo různé informační systémy a čidla zlepšující pohodlí cestujících a efektivitu přepravy.

TECHNOLOGIE pro větší efektivitu i bezpečnost
Zcela zásadním trendem v městské mobilitě je využívání chytrých technologií. Pomáhají koordinovat provozní operace v soupravě, stejně jako komunikovat s ostatními vozy či systémy pro řízení dopravy ve městě. Klíčovou hodnotou je bezpečnost. Škoda Group v loňském roce představila vlastní antikolizní systém. „Představte si před tramvají virtuální tunel, ve kterém systém detekuje všechny statické i dynamické překážky. V případě, že zaznamená překážku, u které je riziko vzniku kolize, upozorní zvukovým signálem řidiče. Pakliže ze strany řidiče nedojde k včasné reakci, systém automaticky aktivuje záchrannou brzdu,“ zjednodušuje Jiří Horáček, obchodní ředitel Digitalizace Škoda Group. Systém, který se v pilotní fázi testoval například v ulicích Tampere, detailně mapuje celou trať a je tak mnohem efektivnější. Natolik, že o něj mají zájem i ostatní výrobci kolejových vozidel.

Tvoříme budoucnost. Věci a systémy, které ještě neexistují, ale za pár let na ně bude náš svět dopravy spoléhat,“ říká Jiří Horáček o práci vývojových týmů, kde se na denním pořádku skloňují termíny jako inteligentní depo nebo autonomní tramvaj.

Škoda Group