Škoda Electric: Podrobnosti k trolejbusu pro Řím a další obchodní úspěchy
BUSportál šíří slávu škodováckých trolejbusů - ''Stadtverkehr''.

trolejbusů ze Škodovky.
trolejbusů ze Škodovky.

Tisková zpráva Škoda

Již několik dní brázdí plzeňské ulice nový trolejbus, který svým designem vzbuzuje pozornost. První zkušební kilometry najíždí trolejbus, který je určen do hlavní metropole Itálie, do Říma.

V roce 2008 proběhlo v Itálii výběrové řízení na výstavbu nových trolejbusových tratí a na dodávku nových kloubových nízkopodlažních trolejbusů. Jako dodavatel vozidel byla vybrána italská společnost BredaMenarinibus, významný italský výrobce autobusů, se kterým plzeňský výrobce trolejbusů společnost ŠKODA ELECTRIC již dva roky spolupracuje. Italská společnost po vítězství v tomto tendru dohodla po zkušenostech se škodováckou dceřinou společností spolupráci a výsledkem je dodávka kompletní výzbroje a dalšího zařízení pro 45 nových římských trolejbusů. Plzeňská firma zajistí montáž do italských karosérií a bude pro tuto dodávku zajišťovat i servis, a to nejen klasické garanční opravy, ale po dobu minimálně dvou let i full servis, který obnáší kompletní péči o dodané trolejbusy.

Po technické stránce se jedná o jeden z nejsložitějších a zároveň i nejkomfortnějších trolejbusů, které společnost ŠKODA ELECTRIC vyrobila. Dodávka zahrnuje kromě kompletního pohonu i využití tzv. superkapacitorů – zařízení, ve kterém se při brzdění trolejbusu rekuperuje energie a pak využívá při rozjezdu vozidla. Tato technologie výrazně uspoří spotřebu energie. Nový trolejbus má i výkonný dieselgenerátor, který umožňuje jezdit mimo trolejové vedení. Komfortní interiér zahrnuje i špičkovou klimatizaci celého vozidla či komplexní informační systém.

Sériové dodávky začnou zhruba ve druhé polovině roku 2010 a budou dokončeny v průběhu roku 2011.

Některá data o vozidle:

· Výrobce a typ: BredaMenarinibus AVANCITY + SF
· 18 m kloubový trolejbus
· Trakční elektrovýzbroj ŠKODA ELECTRIC, asynchronní motor ŠKODA 260 kW
· Provozní napětí římské sítě: 750 V
· Hmotnost: prázdný vůz téměř 20 398 kg, plně obsazený 29 942 kg
· Šířka: 2, 5 m
· Výška se staženými sběrači: 3, 4 m
· Obsaditelnost: 28 sedících, 105 stojících a pasažérů + 2 invalidé
· Dieselgenerátor: Lechmotoren, 175 kW(motor MAN, emisní norma 5)
· Jízdní parametry: max. rychlost – 55 km/h
· Stoupavost: 12 %


Itálie je zemí, která v současné době usiluje o obnovení trolejbusové dopravy. Řada italských měst investuje do obnovy vozového parku a samotné infrastruktury – tedy i do výstavby nových tratí. Společnost ŠKODA ELECTRIC tak může usilovat jak o subdodávky elektrických výzbrojí a dalších služeb, tak i o přímé dodávky kompletních vozidel.V minulých dnech například byli na návštěvě ŠKODA ELECTRIC zástupci dopravního podniku a města Verona, kteří plánují významné investice do trolejbusů. Společnost ŠKODA ELECTRIC představila výrobní program a možnosti spolupráce. V hledáčku ŠKODA ELECTRIC jsou i další projekty v západní Evropě: například v Portugalsku (kde už plzeňská společnost uspěla v Coimbře), nebo ve Švédsku. Díky širokému portfoliu výrobků je ŠKODA ELECTRIC plně konkurenceschopná a také schopná vyjít vstříc i specifickým požadavkům zákazníků a obchodních partnerů.
ŠKODA ELECTRIC samozřejmě pokračuje i v aktivitách na svých „tradičních“ trzích. V lednu byl například podepsán kontrakt na dodávku 6 trolejbusů pro Opavu a tento týden byly v Ostravě slavnostně předány první 3 trolejbusy ze zakázky na celkem 4 trolejbusy. Na konec května je plánována první dodávka trolejbusů pro bulharskou Sofii.

Trolejbusy ze Škody Electric: První Škoda 26 Tr Solaris pro Sofii v hale
Stříbrná ''Breda'' u ''Mraku''
Trolejbus Škoda v karosérii BredaMenarinibus Avancity

Škoda Electric: Podrobnosti k trolejbusu pro Řím a další obchodní úspěchy
Foto BUSportál
Škoda Electric: Podrobnosti k trolejbusu pro Řím a další obchodní úspěchy
Foto BUSportál