Šestnáct nových elektrobusů a největší dobíjecí hub v Kladně
Pro městskou hromadnou dopravu v Kladně koupila Arriva 16 nových elektrických autobusů SOR. Blízko teplárny pro ně vybudovala nabíjecí areál. Další vznikne u nákupního centra Oaza. Foto Busportal

Na Kladně 27. srpna Arriva slavnostně představila nové elektrické autobusy SOR pro městskou hromadnou dopravu a největší areál pro dobíjení elektrobusů v Čechách.

Na Kladně 27. srpna Arriva slavnostně představila nové elektrické autobusy SOR pro městskou hromadnou dopravu a největší areál pro dobíjení elektrobusů v Čechách.

Do pravidelného provozu na linky 603 a 606 od září vyjíždí 16 elektrobusů za 232 milionů korun. V českém prostředí mají několik prvenství. Jde zatím o největší jednorázové pořízení elektrických autobusů pro městský provoz, poprvé u nás budou v provozu kloubové elektrické autobusy a unikátní je i dobíjecí infrastruktura. Areál pro dobíjení je vybaven 9 ultrarychlými stojany a počítá s dalším rozšířením flotily elektrických vozů ve městě a okolí.

Provoz městské dopravy v Kladně je ekologický už několik let, ČSAD MHD Kladno ho zajišťuje autobusy na stlačený zemní plyn a od léta 2021 dvěma elektrobusy. K těm se na začátku prázdnin postupně přidaly další. Cílem města, dopravce a dalších partnerů je zajištění provozu MHD od roku 2030 jen elektrickými vozy.

Polovinu nových autobusů tvoří SOR NS 12 electric, druhou polovinu SOR NS 18 electric v prodloužené kloubové verzi. Jde o první sériově vyrobené vozy v nové koncepci. Všechny jsou nízkopodlažní, klimatizované, mají USB nabíječky, WiFi připojení, informační a kamerový systém a plní všechny požadavky kladenského magistrátu pro provoz na linkách MHD.

ČSAD MHD Kladno nové autobusy přes prázdniny testovalo na všech linkách pro zjištění průjezdnosti a ověření, kolik dokážou ujet kilometrů mezi jednotlivým nabitím baterií. "Prakticky jsme nezjistili řádné nevýhody, řidiči chválí mnohem rychlejší rozjezd a tichý provoz a pohodlí cestující. Do pravidelného provozu budou nasazeny na linky 606 a 603, které jsou nejvytíženější. Na lince 603 v současné době jezdí kloubové autobusy na plyn, které postupně ukončí provoz a nahradí je nové kloubové elektrické autobusy," popisuje Ludomír Landa, ředitel ČSAD MHD Kladno. Vozidla jsou vybavena bateriemi s optimální kapacitou pro zajištění provozu ve špičce a současně dostatečnou kapacitou pro cestující. Po vybudování míst pro rychlodobíjení se budou dobíjet čtyřpólovým sběračem u nákupcího centra Oaza, kde mají obě linky konečnou.

O rychlé dobíjení během denních i nočních hodin se v areálu ČSAD MHD Kladno v části Dubí postará devět ultrarychlých stojanů, každý o výkonu 150 kW. Koncepci dobíjecího hubu, dodávku zařízení od polského výrobce Ekoenergetyka jejich instalaci, zprovoznění a průběžný servis zajišťuje společnost ČEZ ESCO. Výhodou je umístění necelých 300 metrů od teplárny.

"Jsme rádi, že se město rozhodlo elektrifikovat městskou hromadnou dopravu. V Arrivě si myslíme, že elektrobusy jsou budoucnost městské dopravy. Nakoupili jsme 16 elektrobusů a  myslím, že nejsou poslední. Jsem hrdý, že se Arriva s celkem 50 elektrickými autobusy stává jejich největším provozovatelem v České republice. Projekt se podařilo zrealizovat i díky partnerům ČEZ ESCO a evropským fondům. Od září přestoupíme od zkušebního do ostrého provozu,“ uvádí generální ředitel Arrivy Daniel Adamka.

Na elektrobusech je použita nová generace trakčních baterií s prodlouženou životností. Oproti předchozí generaci jsou baterie umístěny na střeše modulárně v samostatných boxech, což umožňuje nakonfigurovat řešení podle konkrétních požadavků zákazníka. Elektrobusy jsou vybaveny trakční baterií o kapacitě 274 kWh a 411 kWh,“ doplňuje Filip Murgaš, jednatel a obchodní ředitel SOR Libchavy.

Pro snížení energetické náročnosti provozu jsou vozy vybaveny klimatizacemi s funkcí topení pomocí tepelného čerpadla, které přispívá k snížení spotřeby elektrické energie. Další novinkou, je čtyrpólový pantograf od společnosti Schunk sloužící k průběžnému dobíjení tzv. OPPCharge.

Jsem rád, že naši partneři, město Kladno a společnost Arriva, využili dlouholetých zkušeností ČEZ ESCO v této oblasti a mohl se zrodit největší ultrarychlý dobíjecí areál pro elektrobusy v Čechách. Věřím, že společně budeme pokračovat v naplňování vize čistého a příjemného města pro jeho občany a návštěvníky,“ říká David Veselý, ředitel úseku Zelená energetika ČEZ ESCO.

Elektrifikace městské hromadné dopravy v Kladně nám dává smysl a rádi jsme byli součástí tohoto projektu. Pokud by se měla dobíjecí infrastruktura do budoucna dále rozšiřovat, jsme opět připraveni podat pomocnou ruku,“ uvedl Michal Hons, generální ředitel Teplárny Kladno.

Arriva prostřednictvím dopravce ČSAD MHD Kladno, který patří do její skupiny, nakoupila elektrobusy pro Kladno i díky evropským penězům. Projekt s názvem „Elektrobus MHD Kladno 2022“ je realizován prostřednictvím nástroje integrovaných územních investic, tzv. ITI, pro Pražskou metropolitní oblast a je podpořen z Integrovaného regionálního operačního programu v rámci priority Rozvoj městské mobility. Celkové náklady jsou vyčísleny na 232 000 000 Kč, unijní dotace činí 162 400 000 Kč, z vlastních zdrojů doplatila Arriva 69 600 000 Kč.


Šestnáct nových elektrobusů a největší dobíjecí hub v Kladně
Oldřich Hnátek, manažer ITI Magistrát hl. m. Prahy, David Veselý, ředitel úseku Zelená energetika ČEZ ESCO, Ludomír Landa, ředitel ČSAD MHD Kladno, Filip Murgaš, jednatel a obchodní ředitel SOR Libchavy, Daniel Adamka, generální ředitel Arrivy a Robert Bezděk náměstek primátora města Kladna při přestřižení pásky na představení nových elektrických autobusů a dobíjecího místa 27. srpna 2024. Foto Busportál
Šestnáct nových elektrobusů a největší dobíjecí hub v Kladně
SOR NS 12 electric pro ČSAD MHD Kladno. Foto Busportál
Šestnáct nových elektrobusů a největší dobíjecí hub v Kladně
Šestnáct nových elektrobusů a největší dobíjecí hub v Kladně
Poprvé v České republice vyjíždějí kloubové elektrické autobusy. SOR NS 18 electric pro ČSAD MHD Kladno
Šestnáct nových elektrobusů a největší dobíjecí hub v Kladně
Devět ultrarychlých stojanů, každý o výkonu 150 kW. Koncepci dobíjecího hubu, dodávku zařízení od polského výrobce Ekoenergetyka jejich instalaci, zprovoznění a průběžný servis zajišťuje společnost ČEZ ESCO. Foto Busportál
Šestnáct nových elektrobusů a největší dobíjecí hub v Kladně
Šestnáct nových elektrobusů a největší dobíjecí hub v Kladně
Šestnáct nových elektrobusů a největší dobíjecí hub v Kladně
Výhodou areálu je umístění blízko teplárny. Foto Busportál
Šestnáct nových elektrobusů a největší dobíjecí hub v Kladně
ČSAD MHD Kladno provozuje na Kladně 18 elektrických autobusů, výběrové řízení na další se připravuje. Ředitel společnosti Ludomír Landa. Foto Busportál
Šestnáct nových elektrobusů a největší dobíjecí hub v Kladně
SOR NS electric pro MHD Kladno. Foto Busportál
Šestnáct nových elektrobusů a největší dobíjecí hub v Kladně
V MHD Kladno jezdí přibližně 50 autobusů. 18 z nich je bateriových. Areál ČSAD MHD Kladno. Foto Busportál
Šestnáct nových elektrobusů a největší dobíjecí hub v Kladně